Boete voor stilstaan op niet-rijbaan

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Mr.Beboet TS
Infopolitie Gast

Boete voor stilstaan op niet-rijbaan

Ongelezen bericht door Mr.Beboet »

Beste mensen,

Onlangs een verkeersboete(Letter M) ontvangen voor stilstaan op trottoir, voetpad, fietspad, fiets/bromfietsoad of het ruiterpad. Ik weet niet of ik het hier mee eens ben dus wil ik het graag hier vragen of het terecht is.

Situatie:
Ik ging voor een Marktplaats advertentie langs een verkoper en dat transactie heeft 5 a 10 minuten geduurd. Ik kon nergens in de buurt parkeerplek vinden en dus heb ik de auto met waarschuwingslichten op een stukje gras geparkeerd waar ik niemand mee in de weg zou zitten.

Foto stukje gras langs de voetpad en rijbaan:

Terecht? Ben trouwens nooit voor zoiets aangesproken of een boete van gezien. Misschien had de agent in kwestie een slechte dag? Zoiezo wordt dit gewoon gedoogd toch?

Opmerking van moderator Frans

Tweede bericht met aanvulling samengevoegd en verwijderd, link in bericht aangepast.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Boete voor stilstaan op niet-rijbaan

Ongelezen bericht door Frans »

Met je auto gebruik je de rijbaan (art 10 RVV)

Wetstekst

1. Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
  2. Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.
Als ik de foto bekijk zou ik het bijna nog een groenstrook noemen

Je mag je auto wel in een berm parkeren maar niet in een groenstrook. Dit is weer verboden via de APV van de gemeente...

Wetstekst

Artikel 5:11 Aantasting groenvoorzieningen door voertuigen
1.
Het is verboden met een voertuig te rijden door een park of plantsoen of een van gemeentewege aangelegde beplanting of groenstrook, of het daarin te doen of te laten staan
Die 5 of 10 minuutjes waren dus exact dit... parkeren in een groenstrook...of in ieder geval niet op de rijbaan. In beide gevallen ben je fout als je je auto daar parkeert, ook al is het maar "voor even".
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik baseerde mijn twijfels op dit link: https://www.verkeerskunde.nl/vraag-en-a ... roenstrook
Daar staat juist dat er niet opgetreden kan worden omdat het een groenstrook is. Volgens mij lees ik het verkeerd :roll:
Laatst gewijzigd door Frans op 23 apr 2022, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Het stuk wat je aanhaalt is inderdaad de discussie die al heel erg lang wordt gevoerd.

Maar, je zegt zelf dat je niet bent bekeurd voor het parkeren op die groenstrook (of in de berm) dus die discussie HOEF je niet te voeren... je hebt een beschikking gehad voor het niet gebruiken van de rijbaan... Nu is het aan jou dus om te bewijzen dat de plek waar je parkeerde GEEN groenstrook is en een geschikte plaats om te parkeren...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mr.Beboet TS
Infopolitie Gast

Oke, nu begrijp ik het iets beter. Er is zover ik het kan opzoeken geen duidelijk regel/wet hierover maar wel een uitspraak.

'Het oordeel is uiteindelijk aan de rechter, maar het Hof heeft (recent) geoordeeld dat als de rijbaan en de groenstrook niet door een verhoogde stoepband zijn gescheiden, dit niet zonder meer betekent dat dit een berm is.'

Ik zie een stoepband en misschien een verhoging van een centimeter maar in werkelijkheid oogt/voelt het totaal niet als verhoging en dus kan ik het wagen om een bezwaar tegen te doen met als reden dat het een deel van de rijbaan is?
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Heb je een Google link? Dan kunnen we de bebording en situatie beter bekijken.

Haal rijbaan en weg niet door elkaar. Een groenstrook is geen rijbaan maar kan wel onderdeel van de weg zijn.... Maar een slootkant kan dat ook zijn.
Mr.Beboet TS
Infopolitie Gast

Proost schreef: 23 apr 2022, 15:13 Heb je een Google link?
https://verkeersboete.nl/parkeren_in_de_berm_mag_dat
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Een Google link van de locatie van de berm 😉
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Bart12345 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bart12345 »

Volgens mij is het hier:

https://www.google.com/maps/@52.032282, ... 384!8i8192

Leuk detail is dat in dat geval de screenshot van ts 1 meter voorbij een verboden te parkeren bord is..
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Maar dat bord is niet van toepassing op parkeren in de berm. Blijft alleen nog over de vraag of dit een berm is of een groenstrook.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
speedo
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door speedo »

Als daar een rechter aan te pas moet komen hoe kan men dan verwachten dat wij als burger dit verschil kunnen weten en er naar handelen.
Het lijkt trouwens dat TS over een voetpad moet hebben gereden om daar te komen. kan dat misschien de reden zijn van de prent??
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 25 apr 2022, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Never change a winning team
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Overigens, terzijde van alles is de titel ook verkeerd. Je hebt een "boete gekregen als bestuurder van een motorvoertuig parkeren, niet de rijbaan gebruikend.

Het heeft dus niets met stilstaan te maken en ook niet met de "niet-rijbaan..."
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Geslacht:

Ik sluit deels aan bij de overige opmerkingen hierboven.

De groenstrook discussies gaan over een andere bekeuring: zonder ontheffing/vergunning een voertuig laten staan in een park, plantsoen of op openbare beplantingen of groenstroken (m R 406)

U heeft hem gekregen voor R 315 b:
stilstaan op het trottoir, voetpad, fietspad, fiets/bromfietspad of het ruiterpad (niet de rijbaan gebruiken)

Echter ben ik dan weer heerlijk tegendraads en zou er zeker wél bezwaar tegen aantekenen.

Het artikel is gelimiteerd tot die paden en het trottoir.
U stond niet stil op het trottoir, voetpad, fiets/bromfietspad of ruiterpad.
Of u dan in de berm of groenstrook stond doet (voor dit artikel) niet ter zake.

Er is altijd een kans dat de bekeuring wordt omgezet naar de R406, maar er is ook een kans dat dit niet gebeurt.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Niet helemaal Hilde, zoals ik al zei is het die bestuurder dus toegestaan andere weggedeelten te gebruiken pm te parkeren (waaronder de berm).

Maar een groenstrook niet, die is dichtgetimmerd door de APV, eea volgt uit art 10 RVV en de APV, zie mijn eerdere posting. Het antwoord op bezwaar zou dus meteen zijn, prima, welk weggedeelte stond je dan wel?

Vandaar dus die vraag om een linkje...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Geslacht:

Frans schreef: 25 apr 2022, 10:15 Maar een groenstrook niet, die is dichtgetimmerd door de APV, eea volgt uit art 10 RVV en de APV, zie mijn eerdere posting. Het antwoord op bezwaar zou dus meteen zijn, prima, welk weggedeelte stond je dan wel?
En dat kan dus nooit een antwoord op een bezwaar zijn.

Voor een bezwaar moet TS aantonen dat hij niet het feit heeft gepleegd waar hij voor bekeurd is, parkeren op het trottoir, voetpad, fiets/bromfietspad of ruiterpad.
Dat kan hij.

Daarna 3 mogelijkheden (en dan heb ik het over het beroep bij meneer of mevrouw de rechter, want het bezwaar wordt (hoogstwaarschijnlijk) automatisch afgewezen.

1) de rechter wijst het beroep af (welke kans ik het minst aanwezig acht, omdat TS het bekeurde feit niet gepleegd heeft)
2) de rechter wijst het beroep toe.
3) de bekeuring wordt omgezet naar naar de R406, maar dan zal eerst moeten worden bepaald of er een groenstrook of berm is.
(en het is niet aan TS om aan te geven dat hij op een groenstrook stond maar aan de verbalisant).

Daarom zei ik ook:
Of u dan in de berm of groenstrook stond doet (voor dit artikel) niet ter zake.
Er is altijd een kans dat de bekeuring wordt omgezet naar de R406, maar er is ook een kans dat dit niet gebeurt.

Ik zou die kans altijd pakken.
Gesloten