Dag allen,
Vannacht aangehouden omdat ik 190km heb gereden op een snelweg waar 130 mag. Uiteraard heel onverantwoordelijk.
Tijdens de aanhouding werd mij verteld dat ze mij 190km hebben zien rijden.
Ik was geshockeerd en heb helaas niet meer gevraag wat de meting was inclusief de correctie. Hun waren al zeker van dat mijn rijbewijs ter plekke ingeleverd moest worden.
Tot verbazing zeiden ze dat ik geluk heb en de rijbewijs mag behouden. Ik moest wel een reden opgeven en er werd mijn verteld dat ik alleen een boete krijgt wat door de OM wordt vastgesteld. Variereend tussen 500 en de 1000 euro. Ik heb alleen mijn rijbewijs teruggekregen en verder ook geen papier of bonnetje gekregen. Is dat normaal?
Ze waren met 3 autos en gaven aan dat ze mij niet konden bijhouden en ze probeerden ook verder op met een laser te scannen wat ook niet gelukt was, omdat ik op dat moment 120 km reed. (Wat ik denk)
Ben ik nu alleen bekeurd dat ik 190km heb gereden? Want wettelijk gezien als je 50km en hoger zit wordt je rijbewijs ingevorderd. Klopt dat of kan de OM achteraf mij een boete geven en een rijontzegging?
Wat ik had vernomen was dat de agent zei dat ik alleen een boete zou ontvangen.
Hopelijk kan iemand mij een antwoord geven en alvast bedankt.
staandehouding snelheidovertreding
Moderator: Moderatorteam
Re: staandehouding snelheidovertreding
Als je verteld is dat je 190 reed maar je rijbewijs mocht houden is die 190 (voor zover we kunnen beoordelen op bovenstaande gegevens) waarschijnlijk een afgelezen tellersnelheid. Die is weliswaar geijkt maar daar moet nog een tellercorrectie (individueel voertuig) vanaf en daarna nog een een wettelijke correctie. Aangezien het verschil van de invorderingsgrens 10km is klinkt het wel logisch dat je na al die correcties lager uit komt.
Echter, garanties heb je niet. Als die 190 de gemeten snelheid na alle correcties is kan je rijbewijs achteraf ook nog ingevorderd worden. Hoort niet zo en dat moet ter plekke gebeuren. Maar grenswaarde blijft grenswaarde.
Bonnen worden digitaal opgemaakt en kennen al vele jaren geen afschrift meer.
De boete zal binnen niet al te lange tijd verschijnen op je CJIB portaal, houd die dus maar even in de gaten (inloggen met je DigID). Dan weet je het snel genoeg als het enkel bij die boete blijft. De officier gaat het boetebedrag bepalen en de komende vijf jaar zijn we die boete nog niet vergeten, mocht je in de planning hebben om nog een keer een forse overschrijding te gaan maken. Een gewaarschuwd man...
Echter, garanties heb je niet. Als die 190 de gemeten snelheid na alle correcties is kan je rijbewijs achteraf ook nog ingevorderd worden. Hoort niet zo en dat moet ter plekke gebeuren. Maar grenswaarde blijft grenswaarde.
Bonnen worden digitaal opgemaakt en kennen al vele jaren geen afschrift meer.
De boete zal binnen niet al te lange tijd verschijnen op je CJIB portaal, houd die dus maar even in de gaten (inloggen met je DigID). Dan weet je het snel genoeg als het enkel bij die boete blijft. De officier gaat het boetebedrag bepalen en de komende vijf jaar zijn we die boete nog niet vergeten, mocht je in de planning hebben om nog een keer een forse overschrijding te gaan maken. Een gewaarschuwd man...
-
Willem28222 TS
- Infopolitie Gast
Beste Proost,
Bedankt je reactie en terechte waarschuwing.
Het is vervelend dat ik niet doorgevraagd had wat mijn exacte meting was, hij gaf alleen aan dat ik 190 reed.
Is het niet een beetje 'onlogisch' als hij niet ter plekke mij rijbewijs invordert maar wel in het systeem noteer dat ik 190 km heb gereden en achteraf toch mijn rijbewijs kwijt ben, Is dat mogelijk? Wettelijk gezien moeten ze toch de juiste meting met correctie doorgeven. Klopt dat?
Mocht ik op de CJIB een boete zien, blijft het dan op een boete of krijg ik bv nog een extra brief met een straf als rijontzegging?
Voor zover ik heb gelezen op de internet is de kans groot dat ik onder de 50 km zit, want boven de 50km was mijn rijbewijs direct ingevorderd. Kom je ook in aanraking voor een rijontzegging als ik onder de 50 zit maar wel in het systeem sta dat ik 190 heb gereden?
Ik begrijp dat ik geduld moet hebben en afwachten op de brief van OM. Alleen ik slaap slecht sinds dit is gebeurd. Hopelijk kunt u mij nog antwoorden op mijn vragen.
Alvast bedankt.
Bedankt je reactie en terechte waarschuwing.
Het is vervelend dat ik niet doorgevraagd had wat mijn exacte meting was, hij gaf alleen aan dat ik 190 reed.
Is het niet een beetje 'onlogisch' als hij niet ter plekke mij rijbewijs invordert maar wel in het systeem noteer dat ik 190 km heb gereden en achteraf toch mijn rijbewijs kwijt ben, Is dat mogelijk? Wettelijk gezien moeten ze toch de juiste meting met correctie doorgeven. Klopt dat?
Mocht ik op de CJIB een boete zien, blijft het dan op een boete of krijg ik bv nog een extra brief met een straf als rijontzegging?
Voor zover ik heb gelezen op de internet is de kans groot dat ik onder de 50 km zit, want boven de 50km was mijn rijbewijs direct ingevorderd. Kom je ook in aanraking voor een rijontzegging als ik onder de 50 zit maar wel in het systeem sta dat ik 190 heb gereden?
Ik begrijp dat ik geduld moet hebben en afwachten op de brief van OM. Alleen ik slaap slecht sinds dit is gebeurd. Hopelijk kunt u mij nog antwoorden op mijn vragen.
Alvast bedankt.
-
Willem28222 TS
- Infopolitie Gast
Excuses ik vroeg mij ook af hoeveel de voertuigcorrectie meestal is? Als ik uit ga van 5km. Dan is het 190km - 5km = 185km - 3% (5.55) standaard correctie = 49.45.
Of zit ik er helemaal naast?
Of zit ik er helemaal naast?
- rai
- Geslacht:
Je zal kantje boord gezeten hebben.
De eerste correctie is op basis van de correctie tabel die bij DAT voertuig hoort.
Stel ze hebben 190 op de teller gehad dan is de ijking ongeveer tussen 182 en 185, maar dat verschilt dus per voertuig.
Dan blijft daar een getal X van over en daar gaat dan nog de wettelijke correctie van 6 kilometer (bij deze gereden snelheid) vanaf.
Dan blijft er netto een overschrijding over van ergens rond de 46 tot 49 km overschrijding over.
Waarom zo globaal, we weten niet welke auto het geweest is en welke tabel daarbij hoort.
En met betrekking tot jouw berekening, dat is hij snelheid nooit en te nimmer in decimalen.
De eerste correctie is op basis van de correctie tabel die bij DAT voertuig hoort.
Stel ze hebben 190 op de teller gehad dan is de ijking ongeveer tussen 182 en 185, maar dat verschilt dus per voertuig.
Dan blijft daar een getal X van over en daar gaat dan nog de wettelijke correctie van 6 kilometer (bij deze gereden snelheid) vanaf.
Dan blijft er netto een overschrijding over van ergens rond de 46 tot 49 km overschrijding over.
Waarom zo globaal, we weten niet welke auto het geweest is en welke tabel daarbij hoort.
En met betrekking tot jouw berekening, dat is hij snelheid nooit en te nimmer in decimalen.
En heel misschien volgt er nog een brief van het CBR (conform artikel 130 Wegenverkeerswet).
Dan mag je bij het CBR op gesprek komen en vinden zij er nog iets van.
Dat traject en afhandeling daarvan staat in wlk geval geheel los van de afdoening van het OM.
Dan mag je bij het CBR op gesprek komen en vinden zij er nog iets van.
Dat traject en afhandeling daarvan staat in wlk geval geheel los van de afdoening van het OM.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Bij 190 km/h is de (dubbele) correctie zeker meer dan 10 km/h, waarschijnlijk eerder 20..
Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat het rijbewijs ogv deze snelheidsovertreding alsnog wordt ingevorderd.
Wordt wel een knappe boete, daarnaast een strafblad voor 2 jaar. Pleegt u binnen de 2 jaar weer een knappe snelheidsovertreding dan wordt het niet alleen vervelend voor de portemonnee..
Ik neem aan dat dit, zonder een recent strafblad, blijft bij een knappe acceptgiro en niets meer dan dat..
Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat het rijbewijs ogv deze snelheidsovertreding alsnog wordt ingevorderd.
Wordt wel een knappe boete, daarnaast een strafblad voor 2 jaar. Pleegt u binnen de 2 jaar weer een knappe snelheidsovertreding dan wordt het niet alleen vervelend voor de portemonnee..
Ik neem aan dat dit, zonder een recent strafblad, blijft bij een knappe acceptgiro en niets meer dan dat..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'