Ik heb eind oktober 2021 een VW Polo gekocht. Echter, het overschrijven lukte niet; de oude eigenaar kreeg alleen te horen dat de auto niet op mijn naam overgeschreven kon worden, en verdere informatie werd, en kon niet gegeven worden. Echter, omdat ik 3.5uur in de trein had gezeten, en ik met het OV wellicht niet meer thuis zou kunnen komen, is besloten dat ik de auto EN de papieren mee zou nemen. De oude eigenaar zou navraag doen bij het RDW om te horen wat er aan de hand was, en daarna zouden wij dan een nieuwe afspraak voor overschrijven maken. Ik ben dus wettelijk gezien wel de eigenaar: ik heb de koopprijs betaald, en de oude eigenaar heeft de Polo geleverd.
We zijn nu meer dan 5 maanden verder, en ik heb inmiddels 3x geprobeerd te achterhalen bij de oude eigenaar wat de status is, en vooral: wat is nu toch het probleem.
Wat het probleem is, is mij echter nog steeds niet duidelijk. Hij zegt o.a "ben er mee bezig dat hij wel overgeschreven kan worden.".....
Ik heb het RDW ook gebeld, maar die zeggen die infromatie alleen aan de kentekenhouder te mogen verstrekken.
En opeens vandaag lees ik bij toeval iets op internet dat gaat over een tenaamstellingsblokkade.
Zou dat het zijn? Dat op de auto beslag ligt? Maar ik kan in het RDW daarover niets vinden.
Ik lees in het advies bij het wetsvoorstel dat dat op de site van de RDW zichtbaar zou moeten zijn in een ja/nee tenaamstelling mogelijk (wijziging miv april 2021) https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 23484.html
Althans, ik zie het niet op de site van de RDW; ik heb bij 'algemeen gekeken'......
Wat zou h ier nou toch aan de hand zijn?
Ik betaal dus ook nog steeds geen wegenbelasting, dus de oude eigenaar heeft ook geen belang erbij om niet mee te werken. Ik zie in de RDW dat de auto ook volgende maand gekeurd moet worden, en volgens mij kan ik em wel laten keuren, maar als ie wordt afgekeurd en ik doe er niets aan, dan krijgt hi ook die systeemboetes van (volgens mij) 395eur....Daar zal ie ook niet op zitten wachten.
Iemand enig idee?
Auto kan niet overgeschreven worden.
Moderator: Moderatorteam
Re: Auto kan niet overgeschreven worden.
Er zijn een aantal redenen waarom overschrijving geblokkeerd wordt. De voornaamste oorzaak is een beslaglegging door de Belastingdienst. Als de eigenaar al meer dan een jaar geen motorrijtuigenbelasting betaald kan hij op een gegeven moment geblokkeerd worden en geen voertuig op naam zetten maar ook niet van zijn naam afhalen.
U kunt al zien of tenaamstelling mogelijk is door naar https://ovi.rdw.nl/ te gaan en dan onder "Status van het voertuig" bij het kopje Tenaamstellen mogelijk ja staat.
U kunt al zien of tenaamstelling mogelijk is door naar https://ovi.rdw.nl/ te gaan en dan onder "Status van het voertuig" bij het kopje Tenaamstellen mogelijk ja staat.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Die check op de site van de RDW is er vooral ook om te kijken of het voertuig over te schrijven is. Hier heb je nu niets meer aan maar vooraf checken is wel aan te bevelen.
Beste Dinozoo,DiNozzo schreef: 30 mar 2022, 13:37 Er zijn een aantal redenen waarom overschrijving geblokkeerd wordt. De voornaamste oorzaak is een beslaglegging door de Belastingdienst. Als de eigenaar al meer dan een jaar geen motorrijtuigenbelasting betaald kan hij op een gegeven moment geblokkeerd worden en geen voertuig op naam zetten maar ook niet van zijn naam afhalen.
ik heb 't gevonden dankzij je specfieke aanwijzing; hartelijk dank daarvoor. Ik had al eerder gekeken maar kon t niet vinden. Maar er staat heel duidelijk een 'NEE'...
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ja, dan wordt het lastig. Is er een koopcontract getekend?
Tenzij de tenaamgestelde zijn problemen oplost gaat u dit voertuig niet op uw naam krijgen. De koop ongedaan maken is een optie, maar het risico is aanwezig dat het geld al weg is.
Tenzij de tenaamgestelde zijn problemen oplost gaat u dit voertuig niet op uw naam krijgen. De koop ongedaan maken is een optie, maar het risico is aanwezig dat het geld al weg is.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Er is hier dus sprake van een civiel geschil. De verkoper van de auto had u voor de verkoop moeten mededelen dat overschrijven van het kenteken niet mogelijk was. U kunt de koop van de auto dus ontbinden en teruggave van de betaalde geldsom vorderen. Het is handig om de verkoper (schriftelijk, liefst aangetekend) een laatste termijn te geven om te zorgen dat het kenteken kan worden overgeschreven en dat u na die termijn de koop ontbind.
Als de verkoper weigert mee te werken aan het ontbinden van de verkoop zult u moeten gaan procederen.
Dit is verder geen politiezaak.
Als de verkoper weigert mee te werken aan het ontbinden van de verkoop zult u moeten gaan procederen.
Dit is verder geen politiezaak.
Stay safe out there.