Scooter in beslag genomen van eigen terrein rechtvaardig?
Moderator: Moderatorteam
Scooter in beslag genomen van eigen terrein rechtvaardig?
Beste forummers!
Mijn naam is Alex, 22 jaar oud en ik woon in de buurt van Rotterdam. Ik heb even een vraagje!
De situatie is namelijk dat ik bezig was met een project. Dit project betreft een Piaggio Zip (bromscooter) waar ik een motor van wil maken. De (motor)scooter was redelijk af en er zat een 125cc 4takt blok onder. Deze wilde ik dus echt om laten keuren bij de RDW naar een motorscooter A1. Echter heb ik deze scooter wel op marktplaats gezet, als een soort van opiniepeiling.
Zondag 13 maart kwam ik thuis van mijn vriendin (met de auto) en toen stond de politie op mij te wachten. Zij vermeldde mij dat er in de buurt overlast is van jongeren op scooters en dat ze dus preventief handelen. Zij hadden mijn scooter op marktplaats gezien en besloten deze dus in beslag te nemen. Dit vind ik aardig bijzonder. Dit project werd niet bereden en stond op eigen terrein in mijn garage. Het is gewoon legaal om zoiets te doen en om te keuren naar motor. Een afspraak bij de RDW was nog niet gemaakt want er moesten nog veel dingen aan gebeuren(denk aan remmen en blokspeling). Mijn vraag is dus ook of dit wel rechtvaardig was en of dit überhaupt mag? Het staat op eigen terrein en ik reed er niet mee. Ik vind dit zelf erg bijzonder.
De scooter is dus mee voor technisch onderzoek, de politie heeft foto's van alle papieren. Deze zijn niet meegenomen. Wat is jullie opinie hierover en hoe moet ik gaan handelen? Ik ben er niet mee eens en ik heb een vermoeden dat dit niet mag en ik wil graag de scooter in huidige staat terug.
Bedankt voor jullie tijd en ik hoor het graag!
Alex W.
Mijn naam is Alex, 22 jaar oud en ik woon in de buurt van Rotterdam. Ik heb even een vraagje!
De situatie is namelijk dat ik bezig was met een project. Dit project betreft een Piaggio Zip (bromscooter) waar ik een motor van wil maken. De (motor)scooter was redelijk af en er zat een 125cc 4takt blok onder. Deze wilde ik dus echt om laten keuren bij de RDW naar een motorscooter A1. Echter heb ik deze scooter wel op marktplaats gezet, als een soort van opiniepeiling.
Zondag 13 maart kwam ik thuis van mijn vriendin (met de auto) en toen stond de politie op mij te wachten. Zij vermeldde mij dat er in de buurt overlast is van jongeren op scooters en dat ze dus preventief handelen. Zij hadden mijn scooter op marktplaats gezien en besloten deze dus in beslag te nemen. Dit vind ik aardig bijzonder. Dit project werd niet bereden en stond op eigen terrein in mijn garage. Het is gewoon legaal om zoiets te doen en om te keuren naar motor. Een afspraak bij de RDW was nog niet gemaakt want er moesten nog veel dingen aan gebeuren(denk aan remmen en blokspeling). Mijn vraag is dus ook of dit wel rechtvaardig was en of dit überhaupt mag? Het staat op eigen terrein en ik reed er niet mee. Ik vind dit zelf erg bijzonder.
De scooter is dus mee voor technisch onderzoek, de politie heeft foto's van alle papieren. Deze zijn niet meegenomen. Wat is jullie opinie hierover en hoe moet ik gaan handelen? Ik ben er niet mee eens en ik heb een vermoeden dat dit niet mag en ik wil graag de scooter in huidige staat terug.
Bedankt voor jullie tijd en ik hoor het graag!
Alex W.
-
Mitch
- Roepnaam: Mitchel
- Geslacht:
- Leeftijd: 40
Re: Scooter in beslag genomen van eigen terrein rechtvaardig?
Als het goed is heb je ook papieren gekregen over de inbeslagneming, hier staat ook op hoe je in bezwaar moet gaan. Wellicht kun je dit versnellen door contact op te nemen met de politie en te vragen wat er nu gaat gebeuren.
Uitgaande van jouw verhaal lijkt de inbeslagneming me in ieder geval niet kloppend.
Uitgaande van jouw verhaal lijkt de inbeslagneming me in ieder geval niet kloppend.
Bedankt voor je antwoord!
Nee, ik heb niks ter bewijs van inbeslagname gekregen. Ik had vlak erna het politiebureau gebeld en zij vermeldde dat bij inbeslagname er geen documentatie hoeft worden afgegeven.
Ik ben ik (telefonisch) in gesprek gegaan met de agent die de scooter kwam ophalen. Hier kwam niks intelligents uit voort, alleen dat hij dat wel mocht doen. Bijzonder omdat hij het baseert op een marktplaats advertentie. Moet ik nu wachten op de bevindingen van het technische onderzoek voordat ik iets kan doen? hoger beroep bijv?
Nee, ik heb niks ter bewijs van inbeslagname gekregen. Ik had vlak erna het politiebureau gebeld en zij vermeldde dat bij inbeslagname er geen documentatie hoeft worden afgegeven.
Ik ben ik (telefonisch) in gesprek gegaan met de agent die de scooter kwam ophalen. Hier kwam niks intelligents uit voort, alleen dat hij dat wel mocht doen. Bijzonder omdat hij het baseert op een marktplaats advertentie. Moet ik nu wachten op de bevindingen van het technische onderzoek voordat ik iets kan doen? hoger beroep bijv?
Waarom niet dan.Mitch schreef: 14 mar 2022, 19:38 Uitgaande van jouw verhaal lijkt de inbeslagneming me in ieder geval niet kloppend.
Ik denk dat het verhaal, waarvan gezegd wordt dat de agent dat heeft verteld, niet past bij een inbeslagname.
Maar ik kan nav en marktplaats advertentie wel een goede reden bedenken voor een inbeslagname.
Verder wel eens met mitch:
En wat er aan de telefoon is gezegd over geen bewijs van afgifte bij een inbeslagname is ook onzin.
Het wil wel eens gebeuren dat het bewijs op straat niet voorhanden is, maar dan toch minstens aan bureau opmaken en verstrekken.
-
Mitch
- Geslacht:
Ik kan ook genoeg redenen verzinnen waarom dat ding wel in beslag kan worden genomen, maar preventief op scooteroverlast past daar niet tussen.Pim schreef: 15 mar 2022, 02:09 Waarom niet dan.
Ik denk dat het verhaal, waarvan gezegd wordt dat de agent dat heeft verteld, niet past bij een inbeslagname.
Maar ik kan nav en marktplaats advertentie wel een goede reden bedenken voor een inbeslagname.
Het moet voor TS gewoon duidelijk zijn waarom er over gegaan is tot inbeslagneming.
Daarnaast moet een hovj het nog labelen als het ding niet terug gegeven wordt moet daar een reden voor zijn. Of het verhaal van TS is niet volledig (gebeurd nogal vaak), en daarom moet hij naar de politie om opheldering te vragen.
Als je hem af gaat pellen houd je dus over:
Een persoon biedt een bromfiets aan op een verkoopplatform waarvan een vermoeden bestaat dat deze niet voldoet aan het kentekenbewijs.
Dat jij "van plan" was om hem naar de RDW te brengen omdat die nog niet af is, is alleen bekend bij jou. Natuurlijk ook snel bedacht na een inbeslagname (ik zeg niet dat dat zo is, maar het zou kunnen).
Bij een inbeslagneming wordt voor zover mogelijk een bewijs van ontvangst uitgereikt.
Ben heel benieuwd wat hier het hele verhaal in is.
Een persoon biedt een bromfiets aan op een verkoopplatform waarvan een vermoeden bestaat dat deze niet voldoet aan het kentekenbewijs.
Dat jij "van plan" was om hem naar de RDW te brengen omdat die nog niet af is, is alleen bekend bij jou. Natuurlijk ook snel bedacht na een inbeslagname (ik zeg niet dat dat zo is, maar het zou kunnen).
Bij een inbeslagneming wordt voor zover mogelijk een bewijs van ontvangst uitgereikt.
Ben heel benieuwd wat hier het hele verhaal in is.
Is de scooter in beslag genomen of is hij meegenomen voor technisch onderzoek? Als de scooter is meegenomen voor technisch onderzoek is er wettelijk geen sprake van inbeslagname, maar gelden ook andere normen.alex.w108 schreef: 14 mar 2022, 20:48 Moet ik nu wachten op de bevindingen van het technische onderzoek voordat ik iets kan doen? hoger beroep bijv?
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
-
Mitch
- Geslacht:
Maar ook dan zit er een termijn aan van 24 uur en had het ding bereden moeten zijn.
Ik vind het allemaal moeilijk te geloven. Ik denk dat er meer aan de hand is.
Ik vind het allemaal moeilijk te geloven. Ik denk dat er meer aan de hand is.
De eerste collega die in preventief kader bij mensen aan de deur gaat om scooters in beslag te nemen om zo scooteroverlast te voorkomen, moet volgens mij nog geboren worden.
Ben benieuwd naar het hele verhaal.
Ben benieuwd naar het hele verhaal.
Dat was toch het verhaal dat de agent aan mij vertelde. Of de scooter nou mee is voor technisch onderzoek is of in beslagname weet ik niet. Ik had telefonisch contact erna met de agent, maar daar werd ik niet wijzer van. De agent vertelde letterlijk dat het preventief handelen is door scooter overlast.
ik rij nooit op dat de scooter (waar alle papieren bij zitten) en er kan ook geen melding zijn gemaakt van mij.
Ik neem aan dat je alleen mag handelen op zo'n advertie als er sprake is van bijvoorbeeld meldingen, signaleringen of heling oid.
ik rij nooit op dat de scooter (waar alle papieren bij zitten) en er kan ook geen melding zijn gemaakt van mij.
Ik neem aan dat je alleen mag handelen op zo'n advertie als er sprake is van bijvoorbeeld meldingen, signaleringen of heling oid.
Waarom neem je dat aan? Waar baseer je dat op?alex.w108 schreef: 16 mar 2022, 18:17 Ik neem aan dat je alleen mag handelen op zo'n advertie als er sprake is van bijvoorbeeld meldingen, signaleringen of heling oid.
Kreeg gister een belletje. Ik mag de scooter weer ophalen.
-
Mitch
- Geslacht:
Maar wat is nou het verhaal dan?
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67