Parkeren in bocht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

M.V. TS
Nieuw lid
Roepnaam: M

Parkeren in bocht

Ongelezen bericht door M.V. »

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik woon met mijn gezin in een hoekhuis. Voor ons huis parkeert iemand uit de straat sinds kort elke dag zijn auto. Hierbij staat hij niet meer dan 5 meter uit de bocht. Bij ongeveer 5 meter is de stoep iets verder naar de straat uitgebouwd en daar beginnen dan ook de parkeervakken. En ook aan de zijkant van ons huis zijn parkeervakken.
Ik heb de eigenaar van de auto al eens gevraagd of hij ergens anders wil parkeren omdat ik het niet fijn vind om de hele dag tegen zijn auto aan te kijken in plaats van naar het park schuin voor ons huis. Vooral ook omdat hij de auto er ook neerzet terwijl er in de parkeervakken nog genoeg plaats is voor zijn auto. Maar hij vindt het asociaal voor de rest van de straat als hij daar allebei zijn auto's neerzet.
Nu is mijn vraag: mag er op die plek geparkeerd worden? En kan ik eventueel bij de gemeente terecht om te vragen of zij er een NP tegel o.i.d. neerleggen? Of mag je op deze plek gewoon parkeren en moet ik me er bij neerleggen?
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: Parkeren in bocht

Ongelezen bericht door Proost »

Als eerste wil ik even opmerken dat ik de redenatie van de buurman, het geen extra plekken willen bezethouden voor de buren, wel begrijp en zelf lovenswaardig vind. In mijn eigen straat woont ook een gezin met vier auto's. Dit bij een parkeerstrook waar er vijf kunnen staan. Als die allemaal in de strook staan kan de rest allemaal een eind verder lopen. Niet verboden, maar ook niet erg sociaal.
Echter, de redenatie van uw buurman gaat natuurlijk niet op als er structureel voldoende parkeerplekken in de strook zijn.

Ook schrijft Artikel 24 lid 1 sub a RVV voor dat:

Wetstekst

De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a.bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
Maar we weten nu niet of deze bocht ook een kruispunt betreft of enkele een bocht in de weg.

De reden dat u liever naar een park uitzicht kijkt dan een geparkeerde auto is hoewel begrijpelijk, geen geldige reden om daar niet te parkeren. Ook vanuit een NP tegel gaat geen enkele rechtskracht. Staan er borden in de straat die het parkeren aanduiden?

Heeft u toevallig een Google maps link van de situatie?
speedo
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door speedo »

belangrijk is dat je de juiste definitie weet voor die 5 meter , waar begint het kruispunt/ T. splitsing / haakse bocht :D

Opmerking van moderator Frans

Overbodige quote verwijderd
Never change a winning team
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

speedo schreef: 09 feb 2022, 10:35 belangrijk is dat je de juiste definitie weet voor die 5 meter , waar begint het kruispunt/ T. splitsing / haakse bocht
En dat is niet vanaf de stoeprand, maar vanaf de rand weg.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
JK.info
Lid
Roepnaam: Joost
Geslacht:
Leeftijd: 36

Ongelezen bericht door JK.info »

@Skipperje zou je deze eens kunnen verduidelijken. Vanaf waar geld de vijf meter.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

De 5 meter heeft zijn aanvang vanaf de rand van de weg in rechte lijn naar de kruisende straat. Omdat het trottoir bijvoorbeeld ook deel uit maakt van de weg, moet je niet rekenen vanaf de stoeprand maar vanaf de uiterste buitenzijde van het trottoir. Als dat tenminste de rand van de weg is. Ik heb enige tijd geleden namelijk voor een buurmeisje bezwaar aangetekend voor het parkeren binnen de 5 meter. Dat stond ze niet, gezien vanaf de rijbaan moeten, maar de rechter ging daar niet in mee en rekende het trottoir mee bij de bepaling vanaf waar de 5 meter aanving. Helaas, hoe onlogisch ook, moest zij de boete betalen.

Piet
JK.info
Lid
Roepnaam: Joost
Geslacht:
Leeftijd: 36

Ongelezen bericht door JK.info »

Oké, dan kan 5 meter best wel ver zijn.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Screenshot_20220403-124136_OneNote.jpg
Als de haakse lijn de gevel voorstelt van bijvoorbeeld huizen, en de gebogen lijn het trottoir, is dan de aangegeven wijze de juiste meetmethode?
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Heb ik het nou mis, maar moet je die 5 meter niet zo meten?
Dus vanaf het snijpunt van beide trottoirranden.....
5 meter hoek straat.png
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

Voor alle duidelijkheid. Die 5 meter is alleen van toepassing op kruispunten en niet in een bocht. Omdat een kruispunt volgens het RVV 1990 een kruising of splitsing van wegen is, hebben we het dus niet over het meten vanaf de rand van het trottoir maar vanaf de rand van de weg. Daar is pas de aanvang van de 5 meter.

Piet
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Skipperje schreef: 03 apr 2022, 16:44 ... hebben we het dus niet over het meten vanaf de rand van het trottoir maar vanaf de rand van de weg. Daar is pas de aanvang van de 5 meter.

Piet
Dus de gevel? In geval van bebouwing.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nu snap ik 't ook niet meer. Kan iemand mij (het liefst in een tekening) vertellen hoe 't nou zit? Of desnoods via een uitspraak?

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

5 meter kuispunt.jpg
De uitspraak die op mijn zaak betrekking had lag bij mijn buurmeisje en die heeft ze niet meer. Maar kort gezegd, zij stond geparkeerd tegenover een T-kruispunt, op meer dan 5 meter van de rand van de rijbaan. In de tekening de rode lijn. De rechter vond in beroep dat dat een verkeerde denkwijze was, omdat de weg inclusief het trottoir is en dus gemeten moest worden vanaf de lijn die bij de tuinen van de woningen langs liep. In de tekening de groene lijn. Toen stond ze wel binnen 5 meter.

Piet
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dit ga je serieus niet menen. Wat een land...

Nou ja, het is me in ieder geval nu duidelijk, thanks!

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

Nee, volgens de regelgeving heeft de rechter gelijk, maar niet naar de geest van de wet.

Piet
Gesloten