Voorrangregel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Voorrangregel

Ongelezen bericht door Skipperje »

Je moet inderdaad de vraag stellen of de plaats op de weg zorgt voor wijziging van de voorrangsregels? Ik denk van niet, maar natuurlijk is hij daardoor wel mede verantwoordelijk voor de aanrijding, als er tenminste geen reden was dat hij links reed. Misschien week hij uit voor een kind, kat, steen op de weg? In dat geval reed hij nog steeds zoveel mogelijk rechts, immers met inhalen rijd je ook links en ben je niet in overtreding voor artikel 3. De voorrang verlener moet bestuurders op de kruisende weg voorrang verlenen en daarbij maakt het dus niet uit of die rechts of links reed.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

@vdmel: nu neem ik gemakshalve aan dat jij oranje was, op welke plaats heeft excact de botsing plaats gevonden) op de positie van de paarse auto, de oranje auto of er exact tussenin?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Ik zou ook op 50/50 uitkomen, beiden maken een fout.
In priciepe betekent voorrang verlenen de ander niet hinderen. De breedte van de weg maakt daarbij wel uit, want dat bepaald of het de bestuurder die voorrang heeft op de verkeerde weghelft zat en dan moet men kijken wat daarvoor de reden is. Was er alle ruimte en gelegenheid om de bocht op normale wijze te nemen dan had hij dat ook moeten doen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
speedo
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door speedo »

Skipperje schreef: 01 feb 2022, 21:45 Nog even als extra wat het RVV 1990 als begrip heeft voor voorrang verlenen.

Wetstekst

voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;
Piet
Ongehinderd geeft wat mij betreft aan dat je redelijkerwijs moet inschatten of de tegenpartij er langs kan zonder daarbij hinder van jou te ondervinden.
Daarbij mag je er van uitgaan dat hij de bocht kan nemen zoals bedoeld, als ik ieder keer bij bijv. het passeren van een tegenligger mij moet afvragen of hij wel instaat is zijn lijn te houden wordt het een rare situatie toch??
Never change a winning team
vdmel TS
Nieuw lid

Ongelezen bericht door vdmel »

Mijn partner was betrokken bij het ongeluk (oranje auto inderdaad). Inmiddels hebben we de camera beelden ontvangen.

Hierop is te zien dat mijn t partner al naar rechts gedraaid was, dus al op de voorrangsweg reed. Vervolgens is de paarse auto erop geklapt, waardoor onze auto (oranje) weer een stuk naar achter is geduwd door de impact.

Mijn inziens is de bestuurder van de paarse auto dan aansprakelijk, gezien de oranje auto al recht op de voorrangsweg stond (dus net voorbij de bocht).

De weg van het ongeval is 8 meter breed, dus breed genoeg om elkaar ongehinderd te kunnen passeren.

Er is inmiddels een afbeelding gemaakt van wat er gebeurd is: https://ibb.co/JK5NdCs
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Even voor alle duidelijkheid, mijn reacties zijn puur gebaseerd op wetgeving, niet wat ik van het rijgedrag denk. Maar ik vind dat uw partner nog zo dicht bij het kruispunt is, dat de voorrangsregel nog van toepassing is. Voor het oprijden moet uw partner rekening houden met het feit dat er van rechts verkeer aan kan komen dat aan het inhalen is, of uit moet wijken om een ongeval te voorkomen en daarom op de linker rijstrook rijdt. Als er geen reden is om links te rijden dan vind ook ik dat er sprake is van gedeelde schuld, maar er blijft een kijkplicht over van uw partner en die heeft dat onvoldoende gedaan. Desondanks zou ik ook proberen mijn eigen aandeel aansprakelijkheid kleiner te maken door het geven van de camerabeelden aan mijn verzekering en desnoods de rechtsbijstand verzekering in te schakelen. Ik hoop voor u dat dat succes heeft.
Overigens ben ik wel nieuwsgierig wat de bestuurder van de andere auto voor reden heeft opgegeven om zo links te gaan rijden. Het lijkt wel of die denkt op een eenrichtingsweg te rijden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
vdmel TS
Nieuw lid

Dat weten we niet. Het leek erop alsof ze niet goed oplette.

De tegenpartij betreft een collega van mij. Toevallig ook nog eens een collega van de schadeafdeling bij een verzekeraar.

Het is dus een vervelende situatie.
vdmel TS
Nieuw lid

* Althans, tussenpersoon voor autoverzekeringen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik zie (civielrechtelijk) eigenlijk nog steeds een schuldverdeling, de voorrangsregel is nog steeds geschonden..
Als dat niet de uiteindelijke uitkomst wordt zou ik een grote doos gebak bij de verzekeraar van de tegenpartij laten bezorgen..

Dit allemaal in de trant van 'al pleegt de tegenpartij wellicht een overtreding, de voorrangsregel is nog immer van kracht.' Daar zijn zeer veel uitspraken over te vinden...

Wat Skipperje eigenlijk ook al aangeeft..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten