Doorgereden na schade veroorzaakt te hebben

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
David TS
Infopolitie Gast

Doorgereden na schade veroorzaakt te hebben

Ongelezen bericht door David »

Hallo allemaal,

Korte tijd geleden heb ik schade veroorzaakt toen ik mij van de parkeerplaats wou begeven bij een autodealer. Ik werk als transporteur van auto's dus de auto waar ik in zat moest ik brengen naar de lease maatschappij. Ik heb een auto aangereden die ook op de parkeerplaats stond, waarschijnlijk een auto die verkocht werd of al was verkocht.
Nu was het onmogelijk om uit de parkeerplaats te komen maar ik heb het, heel dom, toch geprobeerd. Nu ben ik langs een auto gereden met de zijkant van de auto tegen de bumper aan, een paar krassen gemaakt op de auto in de vorm van een schaafplek. Daarna de auto teruggezet, naar binnen gelopen en gevraagd of ze een auto (een andere auto dan waar de schade op zat) wouden verplaatsen, zonder te zeggen dat ik schade had gereden. Heel dom natuurlijk en heb er ook spijt van.
Ik had het binnen moeten vertellen. De vraag is nu, kan ik het bedrijf nu het beste bellen, om te bekennen en mee te werken. Of wacht ik of ik een brief binnen krijg van de verzekering, ik weet namelijk niet of ze het überhaupt weten, maar ik weet wel nadat ik nu strafbaar ben wanneer ze het naar de politie doorspelen.
Wat denken jullie?
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Doorgereden na schade veroorzaakt te hebben

Ongelezen bericht door Pim »

Uhh wat denk je zelf?

Waarom zou je wachten tot er iets gebeurt van hun (verzekerings)kant ?

En wacht je nu tot je schuldgevoel is weggesleten of tot je zeker denkt te weten dat ze het niet meer tot jou kunnen herleiden???

Je weet al dat je strafbaar bent.
Mij lijkt dat je het beter onderling kunt regelen dan dat je straks misschien een strafblad hebt als het een politiezaak wordt.

Oh uhh detail: als ze al aangifte hebben gedaan wil het zelf melden niet zeggen dat het politieonderzoek stopt. Een aangifte kun je namelijk niet intrekken.
Het enige dat je kunt is hopen dat de politie er dan geen strafvervolging op laat volgen en stopt met de zaak in overleg met de aangever.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Straffeloos ben je alleen als de aanrijding binnen 12 uur meld bij de politie. Dat is wat anders dan vertellen dat je aanrijding hebt gehad als de politie binnen 12 uur bij je voor de deur staat.
Stay safe out there.
David TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door David »

Hallo,

ze weten in principe voor welk bedrijf ik de auto heb vervoerd, zullen ze dan niet gewoon naar dat bedrijf bellen en zullen als ze denken dat ik het veroorzaakt heb niet eerst contact met mij opnemen? Als ik zelf in de situatie van de lease maatschappij zou zitten zou ik dat namelijk doen, ik zou er niet eens bij nadenken om de politie er bij te halen.
Dit maakt het natuurlijk nog niet goed! Dat weet ik natuurlijk, ben ook zeker van plan de schuld op me te nemen.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Maar waarom stel je de vraag dan? Bel het bedrijf op en geef aan dat je schade hebt veroorzaakt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

David, jij gaat er van uit dat zij weten dat jij het was.

Als ze dat nu eens niet weten? Dan bellen ze ook niet naar jouw werkgever/opdrachtgever.
Dan bellen ze hun verzekeringsmaatschappij en die zal dan een aangifte verlangen.

Beter laat je het niet te lang duren. Misschien ben je ze dan nog voor...
roadtrain TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door roadtrain »

Als ze niet weten wie het was hoeft hij ook niet bang te zijn..
Waarschijnlijk hadden zij dan allang de werkgever of opdrachtgever gebeld.

Het allerbeste is om open kaart met de werkgever te spelen. Want als het via een andere weg boven tafel komt kan het je je baan kosten........
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

roadtrain schreef:Als ze niet weten wie het was hoeft hij ook niet bang te zijn..

Ik denk dat hij meer van justitie te vrezen heeft dan van zijn werkgever of de klant.
En als er een VOG verlangd wordt als chauffeur met C-rijbewijs kan hij het wellicht vergeten.
Of als zijn (toekomstige) werkgever 'slechts' vraagt of hij ooit wel eens met politie/justitie in aanraking is geweest (ipv een VOG) zal hij wederom moeten kiezen: de waarheid of gewetenswroeging....

Dus ik denk dat hij wel degelijk iets te vrezen heeft en wellicht nog iets kan 'regelen'.
roadtrain TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door roadtrain »

Pim schreef:
roadtrain schreef:Als ze niet weten wie het was hoeft hij ook niet bang te zijn..

Ik denk dat hij meer van justitie te vrezen heeft dan van zijn werkgever of de klant.
En als er een VOG verlangd wordt als chauffeur met C-rijbewijs kan hij het wellicht vergeten.
Of als zijn (toekomstige) werkgever 'slechts' vraagt of hij ooit wel eens met politie/justitie in aanraking is geweest (ipv een VOG) zal hij wederom moeten kiezen: de waarheid of gewetenswroeging....

Dus ik denk dat hij wel degelijk iets te vrezen heeft en wellicht nog iets kan 'regelen'.

Als ze niet weten wie het is............ is dit niet van toepassing. Ook niet met een aangifte........
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ik snap je niet, of jij mij niet...
roadtrain schreef:Als ze niet weten wie het is............ is dit niet van toepassing. Ook niet met een aangifte........
De meeste aangiftes van een Verlaten Plaat Ongeval beginnen met een onbekend gebleven bestuurder.
Uit onderzoek blijkt dan 'ineens' wie de bestuurder is.
roadtrain schreef:
Pim schreef:
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Heb je spijt? Of ben je bang dat je gepakt wordt?
Zelfde Medewerker TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Zelfde Medewerker »

David, ik heb volgens mij dezelfde (bij)baan. In de aanname zijnde dat jouw werkgever dezelfde regels hanteert als de mijne, zal je waarschijnlijk een vast eigen risico hebben, ongeacht bedrag van de schade. Het beste is dus sowieso om het te melden, ookal ben je dr vrij laat mee. Het is de keuze tussen je eigen risico vanuit het bedrijf zijnde (wat vaak max 150eu is), of een aanraking met politie justitie als ze je vinden.
Er weer van uitgaande dat jij eenzelfde inname procedure hanteert als ikzelf voor mijn werkgever, zullen ze vast wel achterhalen waar de schade het meest waarschijnlijk vandaan komt.

Of je de gok wil nemen dat dit niet gebeurt is aan jou, maar in de toekomst zul je hier meer last van ondervinden dan van het aftikken van je eigen risico schat ik zo in.. En je werkgever ontslaat je niet bij een eerste akkefietje, dus daar hoef je ook niet voor te vrezen.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Risico's die behoren tot een werkgeversrisico mogen niet op een werknemer worden afgewend.
Dus voor dat eigen risico/wettelijke aansprakelijkheid hoort de werkgever zich te verzekeren.
Bron. Ditzelfde geldt ook voor de werkzaamheden die het personeel verricht, tenzij het personeel opzettelijk of roekeloos handelde.

Het is dus niet zo vanzelfsprekend en algemeen zoals 'zelfde medewerker' suggereert.

Dit lijkt wellicht offtopic maar als dat de reden is dat TS aarzelt om naar voren te stappen is het goed om zich te verdiepen in wie aansprakelijk is en wie verzekert is of hoort te zijn...
(Als dit wel het geval is, is het geen politiezaak maar iets voor een bureau voor rechtshulp of rechtsbijstand)
Gesloten