verzekeringsbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
brommert TS
Infopolitie Gast

verzekeringsbewijs

Ongelezen bericht door brommert »

Goedendag, ik heb een vraag over het bromfietsverzekeringsbewijs, vroeger in het pre-kentekentijdperk was je verplicht het bij je te dragen. Is nu het bij je hebben van een groene kaart genoeg?
Of is het enkel bij je hebben van je kenteken ook genoeg? Agenten kunnen toch aan de hand van het kenteken zien(via thuisbasis) of je verzekerd bent?
met groet.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: verzekeringsbewijs

Ongelezen bericht door Pim »

Agenten kunnen bijna alles zien of opzoeken. Dat ontslaat je echter niet van je plicht om zaken bij je te hebben.
Je moet volgens de wet diverse bescheiden bij je hebben en, erom gevraagd, ter inzage kunnen aanbieden.
In elk geval het rijbewijs en het kentekenbewijs of -card.

Een groene kaart bezitten zegt niets. U krijgt bij afsluiten van de verzekering een groene kaart. Deze is een jaar geldig.
Als, om welke reden ook, de premie niet meer voldaan wordt dan stopt de verzekering maar die groene kaart verdwijnt niet meer uit uw zak.
Een trucje dat bij bijna iedereen, burgers, agenten en verzekeraars bekend is.
Een verzekering afsluiten, wachten op de documenten en dan stoppen met betalen.
Niet meer verzekerd maar wel allerlei papieren bezitten. En bij een controle dan zeggen: "Ik snap er niets van, ik ben echt verzekerd, kijk maar."

Mijn motto is: heb je je spullen niet bij je en moet ik er extra handelingen voor verrichten: prima.
Sommige bestuurders zijn ook zo brutaal en zeggen bij een controle ijskoud: nee, je zoekt het maar op.

Dat doe ik vanzelfsprekend. Maar mijn oponthoud kost geld. De kans is groot dat je dan beloond wordt met de rekening: één of twee bekeuringen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

"In elk geval het rijbewijs en het kentekenbewijs of -card."
Ik begrijp hieruit dat het verz.bewijs of groene kaart niet echt hoeft?
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Klopt.
Het vragen/vorderen om aan te tonen mag echter wel. Ook op straat bij een controle.
Hoe u dat aantoont en met welk bewijs men genoegen neemt kan variëren.
Het echte bewijs is m.i. alleen een schriftelijke verklaring van de verkeringsmaatschappij op briefpapier van de verzekeringsmaatschappij.
Dat kunt u meestal niet direct op straat aanleveren.

Bij kentekenplichtige voertuigen, zoals OOK snorfietsen en bromfietsen, hoeft NIET DIRECT een bewijs van verzekering overlegd te worden.
In principe geldt dat wat in het register van de RDW staat leidend is. Daar heeft een agent inzage in.

Mocht er twijfel over de informatie uit het RDW register ontstaan (over de verzekering) dan geld een bewijsplicht voor de kentekenhouder.
Dit gebeurt, bijvoorbeeld, als tussenpersonen niet altijd de afgesloten verzekering direct aan de maatschappij melden.
U denkt, terecht, verzekerd te zijn. Uit de gegevens van het RDW blijkt van niet.

De kentekenhouder moet aan tonen dat ten tijde van de controle het voertuig verzekerd was.
Dit hoewel het verzoek zich vaak eerst richt tot de bestuurder (als dit niet de tenaamgestelde is van het kenteken).
Het rijden/besturen is strafbaar maar OOK het laten rijden/houden van een motorrijtuig zonder dat hiervoor een verzekering is afgesloten.

Dit staat in artikel 34 WAM (Wet aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen).
Deze termijn mag niet korter zijn dan 2 weken.

Gaat u er vanuit dat het (geleende) motorrijtuig (ook snor/bromfietsen) verzekerd is en de politie (of het RDW) denkt er anders over dan moet de kentekenhouder in actie komen.
Doet hij dat niet dan heeft dat gevolgen voor hem en dat kan ook gevolgen hebben voor u. Beide kunnen een bekeuring krijgen.
▶ Toon
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Mocht u twijfelen of uw kenteken in het register wel of niet is aangemeld, dan is dat te controleren bij de RDW.nl.

Onder basis en status van het voertuig.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten