De situatie:
Een rotonde, met een apart fietspad buiten de rotonde, waarbij fietsers voorrang moeten verlenen aan de automobilisten die de rotonde oprijden en verlaten. Dit is aangegeven d.m.b. haaientanden op het fietspad en een voorrangsbord. Zie hier.
Het gebeurt regelmatig dat auto's, die de rotonde oprijden of willen verlaten, stoppen voor fietsers en hen voorrang verlenen. Dit is nog niet zozeer een probleem als zij de rotonde op willen, maar de auto's die de rotonde verlaten, veroorzaken zo regelmatig een opstopping over de gehele rotonde. Aangezien dit een plek is, waar auto's optrekken, gebeuren hierdoor ook vaak 'bijna-ongelukken' (ik heb geen inzicht in de daadwerkelijke aanrijdingen). Ik ben me er van bewust, dat de achteroprijdende auto fout zit, i.v.m. afstand houden, maar m.i. veroorzaakt dit wel een gevaarlijke situatie (naast uiteraard grote frustratie van de auto's, die niet door kunnen).
Mijn vraag:
Is het strafbaar om hier, bij drukte, op de rotonde te stoppen om fietsers onterecht voor te laten gaan? (Ik heb het dus niet over situaties waarbij het overige verkeer niet wordt opgehouden).
Bedankt!
Onterecht stoppen voor fietsers op rotonde
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Onterecht stoppen voor fietsers op rotonde
Nee, het niet voorrang verlenen aan weggebruikers die voorrang hebben is strafbaar. Het is echter niet strafbaar om voorrang te geven aan weggebruikers die daar op dat moment geen recht op hebben. In zeer uitzonderlijke gevallen zou dit gedrag mogelijk gevaar of (ernstige) hinder voor het verkeer op kunnen leveren en dan zou het gedrag strafbaar zijn onder artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
Stay safe out there.
-
Sica TS
- Infopolitie Gast
Helaas, daar was ik al bang voor. Ik denk niet dat het een artikel 5 is, maar ik kan daar als burger een slechte inschatting van maken. Ik heb ook wel eens plotseling stevig mijn rem in moeten trappen, omdat mijn voorganger dat ook deed en de voorganger voor hem kon ik niet zien, maar dat zou anders ook alleen blikschade zijn. Ik neem aan dat kans op blikschade geen artikel 5 is. 
Wat wel heel jammer is, is dat veel fietsers, die regelmatig daar oversteken, in verwarring worden gebracht en op een gegeven moment niet meer weten wie er nou voorrang heeft, ondanks de aanduidingen...
Maar goed, bedankt voor het antwoord!
Wat wel heel jammer is, is dat veel fietsers, die regelmatig daar oversteken, in verwarring worden gebracht en op een gegeven moment niet meer weten wie er nou voorrang heeft, ondanks de aanduidingen...
Maar goed, bedankt voor het antwoord!
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
De kans op blikschade is geen artikel 5, maar gewoon werk voor verzekeringen.
De politie heeft daar geen rol in.
Overigens moet U er als automobilist altijd op bedacht zijn dat de auto voor U, om wat voor reden ook, plotseling afremt.
De reactie van de remmende auto's op de rotonde, komt omdat bij de meeste rotondes die worden aangelegd, fietsers voorrang hebben.
Als je dan bij een rotonde komt, waar dat niet zo is, en je handelt zoals je uit gewoonte gewend bent, dan kan dat voor anderen wel eens lastig wezen.
De politie heeft daar geen rol in.
Overigens moet U er als automobilist altijd op bedacht zijn dat de auto voor U, om wat voor reden ook, plotseling afremt.
De reactie van de remmende auto's op de rotonde, komt omdat bij de meeste rotondes die worden aangelegd, fietsers voorrang hebben.
Als je dan bij een rotonde komt, waar dat niet zo is, en je handelt zoals je uit gewoonte gewend bent, dan kan dat voor anderen wel eens lastig wezen.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik heb enige tijd geleden zo'n uitzonderlijk geval moeten behandelen. Een auto, die van een rotonde afkwam stopte voor een fietser en gebaarde dat de fietser door mocht rijden. Echter, er waren 2 rijstroken die van de rotonde afkwamen en de linker rijstrook reed gewoon door. Net toen de fietser voor de 1e auto langs reed, kwam de 2e auto met letsel als gevolg. Ik heb overleg met de verkeersofficier gehad om de 1e automobilist artikel 5 ten laste te leggen. De verkeersofficier was het hier niet mee eens. De fietser had eigen verantwoordelijkheid en dus bleef alleen het niet verlenen van voorrang over voor de fietser.SWAT schreef:In zeer uitzonderlijke gevallen zou dit gedrag mogelijk gevaar of (ernstige) hinder voor het verkeer op kunnen leveren en dan zou het gedrag strafbaar zijn onder artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Fietser2 TS
- Infopolitie Gast
Sneu voor die fietser. goed, ik snap dat hij z'n eigen verantwoordelijkheid heeft. Probleem is alleen dat door de vreemde actie van die eerste auto de fietser even 'off guard' is, ineens een vreemde situatie krijgt en daardoor buiten de regels om moet oordelen. En daarbij is de kans groot (hij is ongetwijfeld niet de eerste en ook niet de laatste) die daarna snel oversteken zonder na te denken. Fout natuurlijk maar ik snap het wel.
Persoonlijk heb ik er een enorme hekel aan als mensen buiten de regels om toch voorrang verlenen als daar geen aanleiding toe is. Heel vriendelijk dat auto's stoppen om mij met m'n kinderen voor te laten gaan terwijl ik haaietanden heb maar als ze de enige auto zijn, dan wacht ik wel even hoor. Bij een enorme stroom auto's maak ik dankbaar gebruik van zo'n extra gelegenheid maar voor enkele auto's? Liever niet doen. Het getuigt niet van verkeersinzicht, het schiet niks op en mijn kinderen leren zo niet hoe de regels in elkaar steken.
Jammer dat de officier het niet met je eens was.
Persoonlijk heb ik er een enorme hekel aan als mensen buiten de regels om toch voorrang verlenen als daar geen aanleiding toe is. Heel vriendelijk dat auto's stoppen om mij met m'n kinderen voor te laten gaan terwijl ik haaietanden heb maar als ze de enige auto zijn, dan wacht ik wel even hoor. Bij een enorme stroom auto's maak ik dankbaar gebruik van zo'n extra gelegenheid maar voor enkele auto's? Liever niet doen. Het getuigt niet van verkeersinzicht, het schiet niks op en mijn kinderen leren zo niet hoe de regels in elkaar steken.
Jammer dat de officier het niet met je eens was.