Handhaving in 30-km zone.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Viper TS
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 52

Handhaving in 30-km zone.

Ongelezen bericht door Viper »

Omdat gast RaiN in zijn topic het handhaven van de snelheid aanhaalt en het erg off-topic raakt heb ik even een nieuw topic geopend.
RaiN schreef:bedankt voor uw reacties, een en ander is wel duidelijk nu...

wat betreft mijn melding van racen door de 30 km zone, het betreft hier niet Mookhoek, maar Stadskanaal...

ik ben het er wel gedeeltelijk mee eens dat de gemeente de weg zo moet inrichten dat men hier niet meer kan scheuren, maar wanneer er heel veel klachten komen, zou de politie wel kunnen gaan meten op snelheid, doen ze dit hier voor de deur, kunnen ze nog koffie krijgen ook, ik zie het namelijk binnenkort wel gebeuren dat er hier een van de vele spelende kinderen wordt aangereden door zo'n idioot. met alle gevolgen van dien, mijn eigen dochtertje kan nog niet lopen, maar zou zoiets ooit met haar gebeuren is het denk ik beter dat zo'n malloot eerder door de politie gegrepen wordt dan door mij...

<knip>
en
RaiN schreef:
Viper schreef:Is de weg niet fatsoenlijk ingericht dan zal de politie zeer terughoudend zijn met snelheidscontroles omdat de oorzaak (weginrichting) aangepakt moet worden en niet het gevolg (vele bekeuringen aan burgers terwijl de gemeente verzuimd de weg fatsoenlijk in te richten).

dit vind ik op zich best vreemd, die burgers gedragen zich dermate asociaal, dat gedrag mag dan naar mijn mening best hard aangepakt worden, immers een autosnelweg, daar kun je ook 300 rijden, toch mag je er maar 120 en wordt dit ook gecontroleerd en uiteraard bekeurd...
Het doel is ervoor te zorgen dat verkeersdeelnemers zich houden aan de maximum snelheid. Om dit doel te bereiken is kun je gebruik maken van middelen. Het is primair van belang dat de weg op dusdanige ingericht is dat het er niet (veel) te hard gereden kan worden. Secundair kan dit worden bereikt door snelheidscontroles.

De inrichting van de weg heeft een permanent karakter en het houden van snelheidscontroles heeft een tijdelijk effect. Als de weg niet fatsoenlijk ingericht isdan lijkt bonnen schrijven het doel ipv de verkeersveiligheid structureel aan te passen.
Als weg fatsoenlijk is aangepast heeft het pas zin om snelheidscontroles te houden. Hier pik je dan de notoire snelheidsovertreders eruit ipv iedereen die ietsjes te hard rijdt meteen op de bon te slingeren.

De vergelijking met snelwegen zie ik niet zo want er zijn geen wegaanpassingen mogelijk (ter verbetering van de verkeersveiligheid) die kunnen voorkomen dat auto’s 120 rijden ipv 200. Het enige middel dat nog overblijft om de verkeersveiligheid op de snelweg te vergroten zijn de snelheidscontroles.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
ladybird
Infopolitie Gast

Re: Handhaving in 30-km zone.

Ongelezen bericht door ladybird »

Het blijft een drama..
Wij wonen midden in het centrum en ook hier geldt 30 km, vanaf de bocht naar de kruising is het hier af en toe een racebaan.
Ben er al voor bij de gemeente geweest, er zijn tenslotte 12 kinderen die ook ergens willen spelen samen(moest maar niet in het centrum gaan wonen), ben bij de politie geweest en daar was het antwoord ik moest maar kentekens op gaan schrijven, dan ging de politie de eigenaren wel bellen...

Het is tevens een 1-richtingsweg waar elke dag regelmatig tegen het verkeer in word gereden, ook daar is het antwoord ja dat krijg je in het centrum.... maar maatregelen ho maar.....
RaiN
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door RaiN »

oke, bedankt moderator....

kleine aanvulling:

de weg is op zich wel aangepast, voordat men de straat in rijdt moet men over een drempel, om vervolgens ongeveer 100 meter verderop een wegversmalling te passeren, er zijn inmiddels van die betonnen blokken geplaatst, om de versmalling nog smaller te maken, maar de echte "die hards" om ze zo maar even te noemen, lijken er een sport van te maken om zo hard mogelijk te rijden tussen deze 2 snelheidsbeperkende maatregelen...

het zijn de typische jongens met de petjes, die de rugleuning van de stoel op de achterbank hebben liggen, hun neus in 1 lijn hebben met de schakelpook (misschien wanen ze zich dan in een formule 1 auto?) en amper boven het stuur uitkomend... uiteraard met het geluid van een kapotte uitlaat (sportdemper) en keiharde bass uit de subwoofer... bovendien kijkt men dan ook nog heel boos erbij, je zou er bijna (ja bijna) bang van worden als je niet beter zou weten...

maargoed, dit soort pik je er toch zo uit, bovendien zit er op en in dit soort auto's zo vaak allerlei flauwekul die er niet eens op mag zitten, dus zo eentje van de weg plukken en pakken op alle punten waar hij te pakken is, lijkt mij een hele goede les... ik denk dat het bij de tweede keer wel duidelijk is...

zelf was ik ook niet heel braaf toen ik net mijn rijbewijs had, maar toen een keer iemand mijn kenteken opschreef en de politie mij belde met de vraag hoe lang ik mijn rijbewijs nog wilde houden maakte dat wel indruk, wat resulteerde in rustiger en vooral meer verantwoord rijgedrag...
Roob
Superlid
Inspecteur
X: @AgentDH
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Roob »

Er is een richtlijn van de PG waarin inderdaad wordt vermeld dat op 30 km/h-wegen in principe niet wordt gehandhaafd als de weginrichting niet past bij de maximumsnelheid. Daarnaast is er een andere richtlijn van de PG die aangeeft dat deze richtlijn ook voor 60 km/h-wegen geldt. Dit houdt niet in dat de excessen niet bekeurd kunnen worden, er moet alleen zoveel mogelijk van stelselmatige handhaving worden afgezien. Komt de politie in een surveillance dus toevallig een racende auto tegen, dan kan die gewoon op de bon.

Het klinkt misschien gek, maar vaak is het beter als de politie er inderdaad niet controleert. Het fysiek goed inrichten van een weg is duur en de wegbeheerder doet dat dan ook vaak niet goed. Als de politie op zo'n niet goed ingerichte weg veel inspanning gaat verrichten om met handhaving het gewenste gedrag af te dwingen, dan is dat voor de wegbeheerder alleen maar reden te meer om bij nieuw in te richten locaties af te zien van een duurzaam veilige inrichting. Lekker goedkoop en de politie gaat het probleem wel voor ons oplossen. Iets over voorkant en achterkant van het probleem.

Mijn advies is om zoveel mogelijk beklag te doen bij de wegbeheerder, wellicht een petitie in de buurt houden en daarmee naar de wegbeheerder stappen. Hoe meer druk, hoe meer kans dat het daar op de politieke agenda komt te staan. Laat ze maar weten dat dit voor onrust in de wijk zorgt en dat andere maatregelen overwogen moeten worden. Vervolgens heeft men wellicht ook een andere insteek bij het inrichten van nieuwe locaties (voorkomen dat dergelijke onrust opnieuw ontstaat).
Onderzoeker screening - Politiedienstencentrum (PDC)
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Vaak wordt ook voordat tot handhaving wordt overgegaan gekeken hoeveel procent van de gebruikers te hard rijdt. Wanneer 85% van de gebruikers zich aan de geldende snelheid houdt wordt niet tot structureel handhaven overgegaan.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Het zit toch iets anders in elkaar. (De uitleg gaat over de duurzaam veilig ingerichte wegen met een maximum snelheid van 30 of 60 km/uur.)

In de verkeerskunde wordt gekeken naar de V85. Als 85% van de weggebruikers zich houdt aan de maximum snelheid, is de inrichting van de weg in overeenstemming met het vastgestelde snelheidsregime. De overige 15 % kan dan worden aangepakt door handhaving / controle.
Als de V85 boven de maximum snelheid zit, dan heeft de wegbeheerder zijn werk op dat traject niet goed gedaan en zullen er eerst aanvullende maatregelen genomen moeten worden, zodat de inrichting wel conform het snelheidsregime is. Zolang die aanvullende maatregelen niet genomen zijn, is het beleid van het OM dat er op dergelijke wegen niet structureel gecontroleerd wordt.
Een incidentele aanpak van een snelheidsovertreder blijft binnen de beleidslijnen van het OM wel tot de mogelijkheden behoren, zoals al eerder aangegeven.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
RaiN
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door RaiN »

bedankt voor de uitleg allemaal, een en ander is me nu wel een stuk duidelijker...

er zijn wel vaker klachter naar de gemeente toe gegaan, maar helaas zonder erg veel resultaat, nu is het zo dat buren hun auto's zodanig als een wegversmalling parkeren dat het erg lastig wordt om erlangs te scheuren, echter soms staan die auto's er niet en is het gewoon weer het circuit...
Gesloten