Beste deskundigen,
niet zo lang geleden kochten wij een andere auto bij een handelaar, leek op het eerste gezicht een goede auto en een erg aardige handelaar, ik weet het, juist voor die aardige moet je uitkijken... maargoed..
nu hadden wij een hele oude en slooprijpe peugeot 205 bij ons, waarmee we liever niet vanuit mookhoek naar stadskanaal wilden rijden, om daar vervolgens de auto te slopen of naar de sloop te brengen.
uiteindelijk besloten om de auto daar achter te laten, als sloopauto wel te verstaan, de handelaar gaf er nog 100 euro voor terug, leuke prijs voor een auto die je weg doet voor de sloop en 10 maanden geleden 200 voor betaald hebt...
die peugeot is gewoon niet goed meer, verbruikt erg veel olie, de remmen waren niet echt super meer, hij was helemaal verrot(doorgeroest), aandrijfas stuk, uitlaat lek(ook rot), en nog een gigantische waslijst aan mankementen, echt slooprijp dus...
maar dan het mooiste, het ding had wel 368.000 kilometer erop staan, wat dan wel weer het olieverbruik kan verklaren, zeker omdat deze auto waarschijnlijk nooit echt onderhouden is, ook zelf heb ik alleen vervangen wat broodnodig was...
nu stond deze auto enige dagen later te koop op marktplaats, met een kilometerstand van 190.000, mijn vrouw een emailadres aangemaakt, andere naam erbij en een mailtje gestuurd alsof ze interesse had en geen verstand van auto's, de handelaar hield vol dat de kilometerstand klopte en ze nog jaren plezier kon hebben van deze auto.
mijn vraag:
is dit fraude? zo ja, dan betreft het toch een misdrijf?
zo ja, kunnen wij hier een melding van maken? en waar? gewoon bij de politie?
nu heb ik niet echt vertrouwen erin dat de politie het hier erg serieus neemt, immers als wij een melding doen dat er bij ons in de 30 km zone geracet wordt, wordt hier ook bepaald niets mee gedaan, kentekens hoeven ze niet eens...
overigens is de auto wel reeds van maktplaats af, maar uiteraard heb ik de advertentie wel opgeslagen en de emails ook.
dan meteen mijn volgende vraag, nu vermoed ik dat de km stand van onze daar gekochte auto ook niet klopt, kan ik dit controleren via de rdw? de nationale autopas zit er niet bij, maar dat is ook maar een stichting zonder gezag....
alvast bedankt,
mvg,
Karel
Kilometerfraude
Moderator: Moderatorteam
-
RaiN TS
- Infopolitie Gast
Re: Kilometerfraude
overigens zou ik best wel willen registreren, maar dit kan volgens de regels niet met een gmail account...
-
van the Hill
- Roepnaam: Jo
- Geslacht:
- Leeftijd: 48
Op zich zou het terug draaien van de kilometerstand een strafbaar feit(oplichting) kunnen opleveren, mits daar genoeg bewijs voor is, hetgeen het direct weer lastig maakt om zo'n zaak op te lossen.
Een ieder die kennis draagt van een strafbaar feit mag hiervan aangifte doen bij de politie.
De politie is verplicht de aangifte op te nemen.
Wellicht is de auto verkocht en kan met u verhaal(aangifte) en het door de politie benaderen van de nieuwe eigenaar van dat voertuig, tot iets leiden.
Wat betreft u andere opmerking,
Wellicht heeft het daar mee te maken. Tevens kunt u uw ongenoegen uiten bij b.v. de wijkagent of het dichtstbijzijnde bureau (s'Gravendeel)
Een ieder die kennis draagt van een strafbaar feit mag hiervan aangifte doen bij de politie.
De politie is verplicht de aangifte op te nemen.
Wellicht is de auto verkocht en kan met u verhaal(aangifte) en het door de politie benaderen van de nieuwe eigenaar van dat voertuig, tot iets leiden.
Wat betreft u andere opmerking,
Ik denk dat het e.a heeft te maken met prioriteiten stellen. Met alle respect. Mookhoek telt 479 inwoners, die in eerste aanleg recht hebben op een stukje handhaving door de politie. Maar het totale gebied dat moet worden gehandhaafd is 's-Gravendeel, oud Beijerland, Wieldrecht etc is 100x groter dan Mookhoek.nu heb ik niet echt vertrouwen erin dat de politie het hier erg serieus neemt, immers als wij een melding doen dat er bij ons in de 30 km zone geracet wordt, wordt hier ook bepaald niets mee gedaan, kentekens hoeven ze niet eens...
Wellicht heeft het daar mee te maken. Tevens kunt u uw ongenoegen uiten bij b.v. de wijkagent of het dichtstbijzijnde bureau (s'Gravendeel)
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
Het enkel terug draaien van de kilometerteller is niet strafbaar. De auto is iemands eigendom en hij mag er mee doen wat hij wil.
Als koper van een auto heb je, conform het civiele recht, een onderzoeksplicht.
Als de verkoper deze auto te koop aanbied met een lagere kilometerstand dan dat er oorspronkelijk opstond is niet strafbaar. Als je als koper vraagt of dit de getoonde kilometerstand de werkelijke kilometerstand is en de koper bevestigd dit, wetende dat de kilometerstand is teruggedraaid maakt hij zich schuldig aan poging tot oplichting. Is er een daadwerkelijke verkoop dan valt het onder oplichting. Oplichting is een misdrijf.
Het is dus NIET strafbaar om de kilometerstand terug te draaien.
Het is NIET strafbaar om de gewijzigde kilometerstand in een advertentie te zetten (Want de kilometerteller geeft de teruggedraaide stand aan)
Het is WEL strafbaar om in een verkoopgespek te vermelden dat de weergegeven kilometerstand de werkelijke stand is, wetende dat dit niet klopt.
Een aangifte doen van een strafbaar feit is altijd mogelijk. Alleen elk element/bestanddeel zal bewezen moeten worden. Hierin zit ook vaak het probleem want de verkoopgesprekken vinden vaak plaats in een 1 tegen 1 situatie en is het moeilijk te bewijzen of de verkoper heeft gelogen. Ik verwacht dat deze zaak een zeer lage prioriteit zal krijgen.
Even inhaken op de 30-km zone opmerking. Het doorgeven van kentekens die hard rijden kan de politie eigenlijk niets mee. De politie zal zelf de snelheidsovertreding moeten meten. U bent geen opsporingsambtenaar en met uw waarnemingen kan de politie eigenlijk niets.
Daarnaast is het de vraag hoe de 30km-zone is ingericht. Het is de taak van de wegbeheerder (vaak gemeente) om ervoor te zorgen dat de weg dermate is ingericht dat er niet veel harder gereden kan worden. Is de weg niet fatsoenlijk ingericht dan zal de politie zeer terughoudend zijn met snelheidscontroles omdat de oorzaak (weginrichting) aangepakt moet worden en niet het gevolg (vele bekeuringen aan burgers terwijl de gemeente verzuimd de weg fatsoenlijk in te richten).
Als laatste de registratie. Dit is alleen mogelijk met een email-adres van uw provider. Gratis accounts worden niet geaccepteerd.
Als koper van een auto heb je, conform het civiele recht, een onderzoeksplicht.
Als de verkoper deze auto te koop aanbied met een lagere kilometerstand dan dat er oorspronkelijk opstond is niet strafbaar. Als je als koper vraagt of dit de getoonde kilometerstand de werkelijke kilometerstand is en de koper bevestigd dit, wetende dat de kilometerstand is teruggedraaid maakt hij zich schuldig aan poging tot oplichting. Is er een daadwerkelijke verkoop dan valt het onder oplichting. Oplichting is een misdrijf.
Het is dus NIET strafbaar om de kilometerstand terug te draaien.
Het is NIET strafbaar om de gewijzigde kilometerstand in een advertentie te zetten (Want de kilometerteller geeft de teruggedraaide stand aan)
Het is WEL strafbaar om in een verkoopgespek te vermelden dat de weergegeven kilometerstand de werkelijke stand is, wetende dat dit niet klopt.
Een aangifte doen van een strafbaar feit is altijd mogelijk. Alleen elk element/bestanddeel zal bewezen moeten worden. Hierin zit ook vaak het probleem want de verkoopgesprekken vinden vaak plaats in een 1 tegen 1 situatie en is het moeilijk te bewijzen of de verkoper heeft gelogen. Ik verwacht dat deze zaak een zeer lage prioriteit zal krijgen.
Even inhaken op de 30-km zone opmerking. Het doorgeven van kentekens die hard rijden kan de politie eigenlijk niets mee. De politie zal zelf de snelheidsovertreding moeten meten. U bent geen opsporingsambtenaar en met uw waarnemingen kan de politie eigenlijk niets.
Daarnaast is het de vraag hoe de 30km-zone is ingericht. Het is de taak van de wegbeheerder (vaak gemeente) om ervoor te zorgen dat de weg dermate is ingericht dat er niet veel harder gereden kan worden. Is de weg niet fatsoenlijk ingericht dan zal de politie zeer terughoudend zijn met snelheidscontroles omdat de oorzaak (weginrichting) aangepakt moet worden en niet het gevolg (vele bekeuringen aan burgers terwijl de gemeente verzuimd de weg fatsoenlijk in te richten).
Als laatste de registratie. Dit is alleen mogelijk met een email-adres van uw provider. Gratis accounts worden niet geaccepteerd.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
-
RaiN TS
- Infopolitie Gast
bedankt voor uw reacties, een en ander is wel duidelijk nu...
wat betreft mijn melding van racen door de 30 km zone, het betreft hier niet Mookhoek, maar Stadskanaal...
ik ben het er wel gedeeltelijk mee eens dat de gemeente de weg zo moet inrichten dat men hier niet meer kan scheuren, maar wanneer er heel veel klachten komen, zou de politie wel kunnen gaan meten op snelheid, doen ze dit hier voor de deur, kunnen ze nog koffie krijgen ook, ik zie het namelijk binnenkort wel gebeuren dat er hier een van de vele spelende kinderen wordt aangereden door zo'n idioot. met alle gevolgen van dien, mijn eigen dochtertje kan nog niet lopen, maar zou zoiets ooit met haar gebeuren is het denk ik beter dat zo'n malloot eerder door de politie gegrepen wordt dan door mij...
wat betreft die handelaar kan ik alleen maar lachen om het feit dat ik al op verschillende fora heb kunnen lezen dat hij vroeg of laat tegen de verkeerde aanloopt, met alle pijn die daarbij komt kijken, het lijkt alsof dat het enige is waar dit soort lui gevoelig voor is. immers u geeft al aan dat dit soort oplichterspraktijken binnen de politie weinig prioriteit krijgt. op zich best jammer, dit soort oplichters weet dat, gaan dus lekker verder met hun praktijken.
overigens hoop ik van harte dat er geen ongelukken gaan gebeuren met de betreffende auto, het is en blijft een gare sloopauto, die aan iemand verkocht wordt die in de veronderstelling is dat deze goed is... dus niet alleen licht deze man mensen op, maar brengt ze ook nog eens in gevaar.
echt spijtig dat dit zo weinig aandacht krijgt. aangifte doen lijkt me dan ook niet zinvol...
wat betreft mijn melding van racen door de 30 km zone, het betreft hier niet Mookhoek, maar Stadskanaal...
ik ben het er wel gedeeltelijk mee eens dat de gemeente de weg zo moet inrichten dat men hier niet meer kan scheuren, maar wanneer er heel veel klachten komen, zou de politie wel kunnen gaan meten op snelheid, doen ze dit hier voor de deur, kunnen ze nog koffie krijgen ook, ik zie het namelijk binnenkort wel gebeuren dat er hier een van de vele spelende kinderen wordt aangereden door zo'n idioot. met alle gevolgen van dien, mijn eigen dochtertje kan nog niet lopen, maar zou zoiets ooit met haar gebeuren is het denk ik beter dat zo'n malloot eerder door de politie gegrepen wordt dan door mij...
wat betreft die handelaar kan ik alleen maar lachen om het feit dat ik al op verschillende fora heb kunnen lezen dat hij vroeg of laat tegen de verkeerde aanloopt, met alle pijn die daarbij komt kijken, het lijkt alsof dat het enige is waar dit soort lui gevoelig voor is. immers u geeft al aan dat dit soort oplichterspraktijken binnen de politie weinig prioriteit krijgt. op zich best jammer, dit soort oplichters weet dat, gaan dus lekker verder met hun praktijken.
overigens hoop ik van harte dat er geen ongelukken gaan gebeuren met de betreffende auto, het is en blijft een gare sloopauto, die aan iemand verkocht wordt die in de veronderstelling is dat deze goed is... dus niet alleen licht deze man mensen op, maar brengt ze ook nog eens in gevaar.
echt spijtig dat dit zo weinig aandacht krijgt. aangifte doen lijkt me dan ook niet zinvol...
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
dit vind ik op zich best vreemd, die burgers gedragen zich dermate asociaal, dat gedrag mag dan naar mijn mening best hard aangepakt worden, immers een autosnelweg, daar kun je ook 300 rijden, toch mag je er maar 120 en wordt dit ook gecontroleerd en uiteraard bekeurd...Viper schreef: Is de weg niet fatsoenlijk ingericht dan zal de politie zeer terughoudend zijn met snelheidscontroles omdat de oorzaak (weginrichting) aangepakt moet worden en niet het gevolg (vele bekeuringen aan burgers terwijl de gemeente verzuimd de weg fatsoenlijk in te richten).
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67