Bijtende hond

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Bijtende hond

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb een bouvier los in mijn tuin.
Laatst lag het buurmeisje verstopt onder mijn auto (ze was aan het spelen maar wat heeft die onder mijn auto verloren) toen ik ging wandelen met mijn hond.
Ze was aangelijnd en ik liep langs de auto waar dat kind schrok, schreeuwde en mijn hond ook schrok en beet.....het was donker. Niets ernstigs: 2 blauwe plekjes van de hoektanden.
De ouders hebben aangifte gedaan en mijn hond kwam er met een waarschuwing vanaf...de volgende keer werd de officier van justitie ingelicht. Hond met een strafblad
Nu vraag ik en nog een heleboel bouvier liefhebbers ons af: wat nu als dat kind bij mij achterom in de tuin komt en de hond bijt weer. Mag een bouvier (verdedigings en waakhond...."hier waak ik" bordje hangt op) zijn eigen terrein verdedigen en bijten als een vreemde achterom komt???? Ik bedoel we wonen hier met 3 meiden en het zou ook zomaar eens een verkrachter kunnen zijn. Ik was in ieder geval blij dat ze zo goed waakt maar is het toegestaan dat ze bijten op eigen terrein?

Ben benieuwd naar jullie antwoord.
Bedankt alvast
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Re: Bijtende hond

Ongelezen bericht door mashi »

Uitgaande van uw informatie, er is in dit geval geen sprake van een strafbaar feit, maar een civiele zaak. Men kan dus GEEN aangifte doen, maar een melding maken. Ik weet niet waar het verhaal vandaan komt dat de officier van justitie bij een volgende keer wordt ingelicht, maar zo simpel ligt dat dus niet.

Veelal komt deze melding terecht bij de hondenbrigade die e.e.a verder uitlopen. Die vervolgens uw hond komen bekijken. Bij normaal gedrag gelden veelal de onderstaande richtlijnen;

Richtlijnen:

1e bijten = 1e waarschuwing, tenzij ernstig letsel of de hond die opgehitst is door de eigenaar.
2e bijten = naar gelang het letsel laatste waarschuwing of muilkorf-/aanlijngebod
3e bijten = muilkorf-/aanlijngebod
4e bijten = pv terzake 425 wetboek van strafrecht (het niet onschadelijk houden van een onder uw hoede staand gevaarlijk dier) en eventuele in beslagname van uw hond.
Nu vraag ik en nog een heleboel bouvier liefhebbers ons af: wat nu als dat kind bij mij achterom in de tuin komt en de hond bijt weer. Mag een bouvier (verdedigings en waakhond...."hier waak ik" bordje hangt op) zijn eigen terrein verdedigen en bijten als een vreemde achterom komt???? Ik bedoel we wonen hier met 3 meiden en het zou ook zomaar eens een verkrachter kunnen zijn. Ik was in ieder geval blij dat ze zo goed waakt maar is het toegestaan dat ze bijten op eigen terrein.
In alle redelijkheid kan een klein kind het bordje lezen, is het dan gerechtvaardigd dat deze aangevallen wordt als deze dreumes uw tuin inloopt??? Het antwoord nee u bent volledig aansprakelijk voor de geleden schade en het toegebrachte letsel. U leeft immers in een "woonwijk" en niet op een afgelegen industrieterrein.

Anders wordt het als uw tuin volledig omheind en vergrendeld is en dus niemand zonder uw toelaten de tuin kan betreden, Met andere woorden een groot hekwerk welke u moet openen als de postbode, eneco, etc,etc langskomen. En niet een hekwerk waarbij een klein kind zijn arm naar binnen kan steken om vervolgens enkele vingers te missen.

Kortom staar u dus niet blind op 1 bordje met pas op hier waak ik oid want daar kan u zich nooit of te nimmer achter verschuilen als er een kind in uw tuin wordt opgevreten!

Het verhaal over een verkrachter, niets is uitgesloten, maar u kijkt teveel tv. Uw meiden lopen vele malen meer risico als zij met de fiets onderweg zijn in of nabij groenvoorzieningen, steegjes, parkeerterreinen,etc,etc.

Mocht u meer informatie willen hebben, neem eens kontakt op met een hondengeleider van de politie in uw regio en laat u terzake dienende voorlichten.

gr,

Mashi
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Erg jammer dat u kennelijk niet leest en alleen een zeer beperkt stukje uit mijn reactie ligt. Is zeer ernstig als u e.e.a. inderdaad is overkomen! De kans op aanranding/verkrachting is op straat nou eenmaal vele malen groter als bij u thuis, via de achtertuin en een inbraak. Geeft u uw kinderen dan maar standaard een wapen mee als deze op straat lopen. Uw hond is nml een WAPEN als deze los in uw tuin loopt. En feit is dat iedereen in de tram de andere kant op kijkt als iemand onzedelijk wordt betast, geen gel@l maar op feiten gebaseerd, welkom in de echte wereld.

Hoe zou u het vinden als 1 van uw kinderen in de tuin van een vriendje door de aldaar loslopende Bouvier wordt opgevreten, bent u dan ook van mening dat uw kind het bordje had moeten lezen!

Overigens tijdens het uitlaten komt mijn politiehond niet eens in de buurt van iemand die onder een auto verstopt ligt, ik hou mijn hond nml gewoon in de gaten en de lijn goed vast. Dus in geval van uw casus had u een dik probleem gehad als dit kind zwaar letsel door u hond had opgelopen, nml een proces-verbaal terzake 425 sr. Ik vind het dan ook zeer ernstig dat u erg luchtig over de zaak doet met opmerkingen als niets ernstigs: 2 blauwe plekjes van de hoektanden.wat kleine blauwe plekjes...... en vervolgens het donker zijn kennelijk als excuus ziet........ over lezen gesproken.

Kortom jammer dat u alleen leest wat u kennelijk wilt lezen!

Mashi
bulldozer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door bulldozer »

Gast schreef: Niets ernstigs: 2 blauwe plekjes van de hoektanden.

Ik was in ieder geval blij dat ze zo goed waakt maar is het toegestaan dat ze bijten op eigen terrein?
Over de eerste, ik vind dat u er nogal luchtig over doet en zegt "niets ernstig" lichamelijk niet nee, maar psychisch dat valt nu nog niets over te zeggen.

De tweede daar schrok ik van, "ik was in ieder geval blij dat ze ze zo goed waakte"? Ik vind het nogal een boute uitspraak over een hond die een kind grijpt, ik vind een hond die ergens van schrikt en direct bijt, ondanks dat hij aangelijnd zit een muilkorf waardig.
Gast TS
Infopolitie Gast

mashi schreef:Richtlijnen:

1e bijten = 1e waarschuwing, tenzij ernstig letsel of de hond die opgehitst is door de eigenaar.
2e bijten = naar gelang het letsel laatste waarschuwing of muilkorf-/aanlijngebod
4e bijten = pv terzake 425 wetboek van strafrecht (het niet onschadelijk houden van een onder uw hoede staand gevaarlijk dier) en eventuele in beslagname van uw hond.

Mashi
Ik heb gezegd dat ze "maar" 2 blauwe plekken had omdat de ernst van de verwonding er toe doet ivm of een hond een muilkorf of in beslag wordt genomen of niet (zie boverstaande) en als een loslopende hond op mijn eigen terrein een wapen is (wat een giller) dan vraag ik me af waarom je als particulier een hond mag hebben.........wapens zijn dan dus toegestaan.
En als ik bovenstaande dus lees dan mag mijn hond dus nog 3 x bijten......dus alles komt goed.
Mijn hond zit op cursus bij iemand die ook de hond van de agent die hier is geweest heeft getraind....en blijkbaar heeft ze me alleen beschermd. En (de woorden van de agent) ze is veel waakzamer geweest omdat het donker was (geen excuus dus maar wel een verklaring).
Ben in ieder geval blij dat mijn "ome" agent er o over denkt zoals hij erover denkt en niet zoals bovenstaande berichten.
Ik wens jullie nog veel schrijf plezier hier en ben erg blij met mijn bodyguard...........
Snake Doc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Snake Doc »

Ik heb gezegd dat ze "maar" 2 blauwe plekken had omdat de ernst van de verwonding er toe doet ivm of een hond een muilkorf of in beslag wordt genomen
U denkt alleen aan uw eigen hond, hier wordt weer bedoelt dat u er luchtig over doet over de (psychische) schade die u het kind aan doet.
loslopende hond op mijn eigen terrein een wapen is (wat een giller) dan vraag ik me af waarom je als particulier een hond mag hebben.........wapens zijn dan dus toegestaan.
Met alle respect, maar wat een naïef antwoord. U geeft zelf aan dat uw hond goed waakt en zodra er iemand in uw tuin komt, hij u wellicht beschermt. Op zo'n moment kan het als een wapen functioneren.
En als ik bovenstaande dus lees dan mag mijn hond dus nog 3 x bijten......dus alles komt goed.
M.a.w. hij mag nog een paar keer iemand bijten? Althans zo zet u het hier neer. Wederom met alle respect, maar soms zijn het de baasjes die op cursus moeten, niet de hond.

Nog een prettig dag verder.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Gast schreef:
mashi schreef:Richtlijnen:

Mashi
Ik heb gezegd dat ze "maar" 2 blauwe plekken had omdat de ernst van de verwonding er toe doet ivm of een hond een muilkorf of in beslag wordt genomen of niet (zie boverstaande) en als een loslopende hond op mijn eigen terrein een wapen is (wat een giller) dan vraag ik me af waarom je als particulier een hond mag hebben.........wapens zijn dan dus toegestaan.
Mijn hond zit op cursus bij iemand die ook de hond van de agent die hier is geweest heeft getraind....en blijkbaar heeft ze me alleen beschermd. En (de woorden van de agent) ze is veel waakzamer geweest omdat het donker was (geen excuus dus maar wel een verklaring).
Ben in ieder geval blij dat mijn "ome" agent er o over denkt zoals hij erover denkt en niet zoals bovenstaande berichten.
Ik wens jullie nog veel schrijf plezier hier en ben erg blij met mijn bodyguard...........

Ik werk in het dagelijkse leven met politiehonden en train ook met politiehonden dus kom niet met kul verhalen aub. U geeft aan dat uw hond op cursus zit bij iemand die kennelijk ook politiehonden traint, is dat toevallig knpv- of ipo-training want in die 2 gevallen heeft u m.i. een nog groter probleem als u hond los in de tuin loopt en de tuin via een simpel hekje gewoon toegankelijk is.
Als u uw hond uitlaat heeft deze gewoon niet te bijten, u moet dus beter op uw hond letten, uw hond is aangelijnd u kan zaken zien aankomen aan het gedrag van de hond, u kan de lijn korter houden,etc,etc.

Een hond waarvan u weet dat deze zeer waaks is en zelfs bijt is los in uw tuin wel degelijk een wapen!

Het feit u aangeeft mijn hond mag dus nog 3x bijten, geeft uw gedachtengang aan, nml iemand die dus helemaal geen bouvier in handen dient te hebben!!!!!!! Ik gaf nml duidelijk aan richtlijnen! en het leuke van richtlijnen is dat daarvan afgeweken kan worden. Ook al zijn het kleine blauwe plekken bij de zoveelste keer is het gewoon pv en hond kwijt!!! Het letsel doet er toe bij de 1e maal, naar gelang de hoeveelheid bepaald men op dat moment een waarschuwing of meteen de hond in beslag nemen en pv opmaken.

U heeft een "wapen" in uw bezit en gaat hier erg luchtig mee om. Nogmaals u leest alleen wat u wilt lezen en haalt alleen de stukjes aan die u kennelijk tegen staan.

Geef gewoon eens antwoord op de vraag hoe u het vind als uw kind in de tuin van een vriendje door de bouvier wordt opgevreten. Doet u dan ook zo luchtig moet ie maar het bordje lezen, het waren maar wat blauwe plekken.

U begrijpt de ernst van het verhaal kennelijk niet, mag voor u hopen dat uw hond in zijn waaks zijn uw kinderen niet bijt als ie daarvan schrikt! dat is nml de volgende stap!!!!! en u zal zeker niet de 1e zijn, ik behandel in het dagelijkse werk nml ook bijtgevallen en kom nogal eens bij de mensen thuis. Dus heb als hondengeleider meer knowhow als u kennelijk denkt.

Veel sterkte met uw bodyguard en uw wijsheid, niet zeuren als uzelf of 1 van uw kinderen in de nabije toekomst door uw eigen hond gebeten wordt, hij is alleen maar waaks.........

Mashi
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Of een vriendje van de kinderen. Het kan zomaar zijn dat de hond opkomt voor "zijn" kinderen en de vriendjes bijt als ze een onschuldig stoeipartijtje hebben.
Gast TS
Infopolitie Gast

Mijn hond heeft de test gedaan en daar kwam uit niet agressief.
Kinderen zijn bij mij veel belangrijker dan een hond....ook kids van andere.
ik heb mijn kinderen geleerd om nooit en te nimmer ergens gewoon achterom naar binnen te lopen maar netjes aan te bellen en zeker waar men een hond heeft.
Als mijn kinderen vriendinnetjes mee naar huis nemen gaat de hond in de kennel en mocht ze ooit "zomaar" bijten zonder aanleiding dan laat ik haar inslapen. Ik heb een heel gesprek gehad met de agent die hier is geweest en ook hij was van mening dat het een "samenloop van omstandigheden" was.
Ze doet een gedrags cursus omdat ik mij wel degelijk realiseer dat ik een bouvier in huis heb die ik wel voor de kop kan kijken maar niet erin en ik weet dat ze fel en waaks en door het vuur voor mij gaat en ik het risico dat er ooit iets ernstigs gebeurd zo klein mogelijk wil houden. Ja ook ik word op het matje geroepen als ik op de cursus verkeerd reageer op iets wat ze doet.....dus ja ook ik word opgevoed.
Het was gewoon een vraag van mij en veel andere of een hond zijn eigen terrein mag bewaken....niets meer en niets minder.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

En dat antwoord is u reeds gegeven!

Resume, u bent volledig verantwoordelijk voor de geleden schade en het toegebrachte "zwaar" lichamelijk letsel als u willens en wetens uw hond, waarvan u weet dat deze waaks is en bijt, los in de tuin heeft lopen en enkel en alleen een bordje plaatst.

Simpel voorbeeld de postbode die flink gebeten wordt, u voor de rechter terzake het niet onschadelijk houden van een onder uw hoede staande gevaarlijk dier en het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel.

Kortom los in de tuin, prima maar dat goed omheind en niemand die zonder uw hulp de tuin in kan komen. Schutting van 1.85 hoog, schuttingsdeur even hoog en goed op slot om maar mee te beginnen.

Het gedrag van uw hond naar aanleiding van uw casus alszijnde samenloop ben ik het totaal niet mee eens. U laat uw hond uit en ook aan de lijn dient u deze ten alle tijde onder controle te houden. Aan het gedrag van uw hond kunt u ook in het donker zaken herkennen/opmerken en voorkomen door de hond tijdig terug te trekken en zeer kort bij u te houden. U heeft simpelweg geluk gehad dat het kind onder de auto niet ernstig is toegetakeld. Want laten we reeel 1 goede beet van een bouvier kan de arm van een kind als snel breken en dus zwaar lichamelijk letsel toebrengen.

Zoals gezegd ik heb een politiehond die heel graag boeven en andere dieren vangt, echter thuis tijdens het uitlaten ben ik waakzamer als mij hond en voorkom dus bepaalde zaken!

Kortom ik zou de bouvier waarvan u weet dat deze huis en haard beschermd niet zomaar los in de tuin doen! Doen hem dan los in de gang of woonkamer als u slapen gaat, dat is nml al een heel ander verhaal :wink:

Overigens honden zijn net kinderen, ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat deze ten alle tijde onvoorwaardelijk luisteren!

Mashi
roadtrain TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door roadtrain »

en mocht ze ooit "zomaar" bijten zonder aanleiding.......................
Het enige wat U te doen staat is er 100% voor te zorgen dat bovenstaande dus nooit mag gebeuren...................
Gesloten