Rc bestuurbare auto's? mag dat
Moderator: Moderatorteam
-
Chris Rc cars.. TS
- Infopolitie Gast
Rc bestuurbare auto's? mag dat
Ik had een vraag ik ben vanplan een rc auto te kopen in de vorm van een buggy schaal 1/10
De auto rijd 60 en rijd op benzine dus wat herrie maar mag ik daar mee rondrijden op straat mijn buurt vind het goed maar ik weet niet of het mag dus mijn vraag wat zijn de regels over een rc wagen?
groetjes, chris
De auto rijd 60 en rijd op benzine dus wat herrie maar mag ik daar mee rondrijden op straat mijn buurt vind het goed maar ik weet niet of het mag dus mijn vraag wat zijn de regels over een rc wagen?
groetjes, chris
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Zo maar enkele gedachten; is het een motorrijtuig in de zin van de wetFlik schreef:Mag je niet mee op de openbare weg rijden. Je zult dus een afgesloten terrein moeten opzoeken. Tegenwoordig zijn er trouwens ook speciale clubs, met eigen circuits, waar je deze hobby kan beoefenen.
Wetstekst
motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;Wetstekst
bestuurder van een motorrijtuig: degene die het motorrijtuig bestuurt of degene die, overeenkomstig de bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarde, wordt geacht het motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen;Wetstekst
Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.Wetstekst
Aan de eigenaar of houder van een motorrijtuig of een aanhangwagen op de weg dient overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer een kenteken voor dat voertuig te zijn opgegeven.Piet
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Bij een voertuig denk ik aan een vervoersmiddel. Voordat ik pas in zo'n RC mag ik wel een diepgaande relatie met Sonja Bakker aangaan 
Of is daar al eens een uitspraak over gedaan?voer·tuig (het ~)
1 vervoermiddel met wielen of glijvlakken voor het vervoer over land van personen en goederen => vehikel
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
speelgoed mag je niet mee op de weg?Flik schreef:Mag je niet mee op de openbare weg rijden. Je zult dus een afgesloten terrein moeten opzoeken. Tegenwoordig zijn er trouwens ook speciale clubs, met eigen circuits, waar je deze hobby kan beoefenen.
Wat je nodig hebt voor zo'n apparaat is een zendvergunning.
-
venco TS
- Infopolitie Gast
-
Martin TS
- Infopolitie Gast
Nee, de zender dient slechts te zijn voorzien van CE keurmerk.Wat je nodig hebt voor zo'n apparaat is een zendvergunning.
Zendvergunning voor dit soort spul is uit lang vervlogen tijden.
Je mag met een RC auto niet op de openbare weg ook niet als de buren het goed vinden. Je knalt tegen een stoep en daarna tegen een auto.
En denk dan ook aan dekking van je verzekering. Sommige verzekeringen dekken schade ontstaan door radiografisch speelgoed niet.
Kijk ook eens hier
http://WWW.MODELBOUWFORUM.NL
Johan
-
Martin TS
- Infopolitie Gast
En op welke grond is het dan verboden?[/quote]het goed vinden.
Gewoon art.5. of het gebruiken van de openbare weg voor doeleinden die daarvoor niet zijn bestemd.
Verder kan men schrijven voor geluidsoverlast etc....
En mischien kan iemand dit toelichten:
Gemotoriseerd speelgoed mag niet op de openbare weg
Ik zou mijn auto ook niet graag parkeren op een parkeerplaats waar gespeeld wordt met
dergelijke "speeltjes".
En voor de goede orde, we hebben het niet over NIKKO elektro speelgoed auto, maar over
een model met brandstof motor.
Johan
-
Martin TS
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Maar is het een voertuig?
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
Nee, het is geen voertuig...
De van dale:
1 vervoermiddel met wielen of glijvlakken voor het vervoer over land van personen en goederen => vehikel
Personen en goederen.... valt rc auto dus niet onder.
Dus in principe mag het het, mits je geen (geluids)overlast bezorgt en er geen
gevaarlijke situaties onstaan.
Klopt dit?
Johan
De van dale:
Personen en goederen.... valt rc auto dus niet onder.
Dus in principe mag het het, mits je geen (geluids)overlast bezorgt en er geen
gevaarlijke situaties onstaan.
Klopt dit?
Johan