Ligfietsen en auto's: moet het wennen of moet het anders?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Viper
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door Viper »

Een wettelijke definitie van een fiets is er niet.

Een handbike zoals boven geschets kan een fiets zijn maar ook een "gehandicaptenvoertuig". De wettelijke definitie van een gehandicaptenvoertuig is: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een invalide, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is (arikel 1r RVV90).

Dit laat uiteraard wel wat ruimt voor discussie dus een glashelder antwoord waar de grens ligt kan ik niet geven. Het is wel zo dat bestuurders van een gehandicaptenvoertuig (bah, wat een naar woord) de regels moeten volgen van de voetgangers.

Edit: Als ik bovenstaande nog een goed lees kan een fiets een gehandicaptenvoertuig zijn.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
WFvN TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door WFvN »

Met de iets oudere wetgeving, was het volgens mij een minder groot probleem om legaal met een velomobiel (gestroomlijnde ligfiets) op de weg te komen. Toen viel hij onder 'onbespannen wagen'. Die categorie is 1990 komen te vervallen helaas.....
Viper
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:

WFvN schreef:Met de iets oudere wetgeving, was het volgens mij een minder groot probleem om legaal met een velomobiel (gestroomlijnde ligfiets) op de weg te komen. Toen viel hij onder 'onbespannen wagen'. Die categorie is 1990 komen te vervallen helaas.....
Heeee..... :thumleft:

Hieraan had ik nog niet eerder gedacht. De categorie "wagens" bestaat nog steeds!!!!
Een velomobiel zou wel eens goed binnen deze categorie kunnen vallen. Omdat ik met "wagens" zelden of nooit (dus nooit) te maken heb gehad, is deze optie mij ontschoten.

Ik zal er even induiken. Indien er forumisten zijn die meer van wagens weten: Be my guest.
WFvN TS
Infopolitie Gast

Oh, dat kon wel eens gunstig zijn als er toch nog een soortgelijke categorie bestaat als de 'Onbespannen wagen' van voor 1990.

Ik ben ook aan het zoeken. http://www.wetten.nl vind ik een vrij onhandelbaar ding dus zoek ik mijn heil meetsal op andere plekken. Bijvoorbeeld op http://www.minvenw.nl

'Wagens' kom ik niet tegen. Wel:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... ijzondere/

Bij vergelijkbare pagina's op deze website bij andere vervoersmiddelen staat er dan netjes een linkje naar de wetsartikelen die van toepassing zijn. Bij deze pagina dus niet helaas.
Viper
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:

De categorie "wagens" wordt genoemd in het voertuigreglement 5.17.xx
Tevens heb ik een voorbeeld gevonden van een "wagen" http://www.fietscafe.nl.

De voorschriften waaraan een wagen moet voldoen zijn dus terug te vinden in het voertuigreglement. Dit reglement verbied echter richtingaanwijzers.

Ik ben nog even uit aan het zoeken hoe het zit met plaats op de weg, snelheid e.d.
Viper
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:

Of een velomobiel onder de categorie "wagens" valt durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Mijn inziens kan dit dus wel.

Art 1ap RVV90: weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurers van een gehandicaptenvoertuig, van motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen.

Art 1g RVV90: bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers.

Met een onbespannen wagen ben je dus een bestuurder. Dit wil zeggen dat je volgens art10 RVV, verplicht bent de rijbaan te gebruiken (dus binnen EN buiten de bebouwde kom).

Betreffende de maximumsnelheid is er geen verschil tov de fietsers wat we al uitgebreid besproken hebben.

Betreffende het stilstaan en parkeren gelden de zelfde regels als voor een auto. Theoretisch mag een velomobiel (ALS het dus een wagen is) niet op het trottoir geplaatst worden.
WFvN TS
Infopolitie Gast

VP-er schreef: Met een onbespannen wagen ben je dus een bestuurder. Dit wil zeggen dat je volgens art10 RVV, verplicht bent de rijbaan te gebruiken (dus binnen EN buiten de bebouwde kom).
Dan heb ik toch liever een fiets die breder is dan 75 cm en die 3 wielen heeft. Dan blijf ik net als nu gewoon de gok wagen dat bij een eventuele aanhouding, de agent de wet niet zwart-wit gaat hanteren. Ik moet er niet aan denken dat ik verplicht de rijbaan moet gebruiken buiten de bebouwde kom. Het aantal keren dat ik dat gedaan heb is op één hand te tellen. Het recht kán handig zijn maar om er nou een regel van te maken :roll:
Betreffende de maximumsnelheid is er geen verschil tov de fietsers wat we al uitgebreid besproken hebben.

Betreffende het stilstaan en parkeren gelden de zelfde regels als voor een auto. Theoretisch mag
een velomobiel (ALS het dus een wagen is) niet op het trottoir geplaatst worden.
Dan zie ik dus inderdaad véél meer voordelen om de velomobiel gewoon een brede 3-wielige fiets te laten zijn. Het geeft meer rechten ;)
Parkeren op de stoep
Kiezen tussen rijbaan of verplicht fietspad

Ik blijf het toch maar gewoon een fiets noemen. Is ook wel het meest logisch als je het ding bekijkt. Mensaangedreven met behulp van trappers. Allemaal fietsonderdelen etc.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Re: Verkeersborden

Ongelezen bericht door thijeleo »

benoni schreef:Aan VP-er en WFvN: Interessant om te weten hoe het nou precies zit!

Omdat de webmaster nog niet op het idee was gekomen om de meeste bekende verkeersborden aan bij de emoticons toe te voegen, hierbij voor de meelezers de besproken borden in beeld gebracht (geleend van crow.nl):
[row] [col] [img]http://www.crow.nl/img/fromdb/vp_2301_50x50.jpg[/img] A1 50 km [col] [img]http://www.crow.nl/img/fromdb/vp_2489_86x25.jpg[/img] H1 [col] [img]http://www.crow.nl/img/fromdb/vp_2474_50x33.jpg[/img] G5

Opmerking van moderator Thijeleo

De webmaster (ik dus) heeft alle borden onder de rubriek verkeer op http://www.infopolitie.nl staan. Desondanks wel een goed idee, welke nader bekeken zal worden.
Laatst gewijzigd door thijeleo op 16 sep 2006, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
thijeleo
In Memoriam
Agent

Ook al zou de ligfiets onder het begrip wagen vallen, dan nog mag deze niet zijn voorzien van knipperende lichten (lees richtingaanwijzers). Of de individuele agent hiervoor zal schrijven durf ik echt te betwijfelen.
Viper
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:

VP-er schreef:De voorschriften waaraan een wagen moet voldoen zijn dus terug te vinden in het voertuigreglement. Dit reglement verbied echter richtingaanwijzers.
Uuuuuh......, Juist ja.

Ik zal er in ieder geval niet voor bekeuren (ook niet voor de reflectortjes op de pedalen).
benoni TS
Infopolitie Gast

Re: Verkeersborden

Ongelezen bericht door benoni »

thijeleo schreef:De webmaster (ik dus) heeft alle borden onder de rubriek verkeer op http://www.infopolitie.nl staan. Desondanks wel een goed idee, welke nader bekeken zal worden.
Het zou inderdaad wel reuze handig zijn als :A1-50: meteen als bord zichtbaar is. En misschien kun je gelijk een paar emoticons dumpen die misschien toch niet zo goed bij het serieuze karakter van de site aansluiten :tongue:

Nog meer offtopic:
Jullie hebben wel heel veel andere goede ideeën in de website verwerkt zie ik, volgens mij is er hard gewerkt aan de inhoud. De informatie is duidelijk en praktisch ingericht. Al met al een goed initiatief deze website, van mij mag het wel één van de belangrijkste ontmoetingsplaatsen tussen burger en politie worden. Ik mis nog wel een beetje die wereldberoemde Dunbar huisstijl (die anderzijds zelfs tot aan de klompen van VP'er is doorgevoerd, tof!) in de vormgeving van de buitenkant (voor de ingewijden: CMS templating en CSS styling).
thijeleo
In Memoriam
Agent

Die Dunbar stijl mis je misschien, maar daarmee is dan ook meteen duidelijk dat deze site en dit forum NIET VAN de politie is, maar een site en forum van een paar partikulieren OVER de politie.

En aangezien Dunbar dan wel de politie alle rechten heeft over haar vormgeving....... blijf ik er als partikulier dus van af.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Knutselsmurf schreef:
VP-er schreef: Dus zwart/wit:
Uw fiets moet voorzien zijn van reflectoren op de pedalen en wielen en ze mogen niet afgeschermd worden.
Een agent die hiervoor gaat schrijven verdiend wat mij betreft de "mierenneukers troffee van het jaar"
Wat is de taak van de politie?

Wie heeft de regel over reflectoren op pedalen bedacht?

Wie heeft de mensen gekozen die deze regel bedacht hebben?

Zou je het op prijs stellen als de politie de regels ging bedenken i.p.v. de mensen die ze nu bedenken?

Overigens staat het zelfs in het nieuwste feitenboekje nog opgenomen. (En nee, ik heb er nog nooit voor geschreven)
WFvN TS
Infopolitie Gast

rfo00457 schreef: Wat is de taak van de politie?
Geld innen voor de staatskas :lol:
Soms heb ik werkelijk het idee dat een agent dat in zekere zin opgedragen krijgt (boetequota) en controles uitvoert op plekken waar de overtredingen dan welliswaar veelvuldig zijn maar de verkeersveiligheid niet in het geding komt. Maar goed, ik ga er vanuit dat het gros van de agenten toch meer uit een ideaal agent geworden is en verkeersveiligheid hoger in het vaandel heeft dan mensen op de bon slingeren.

Maar ik neem aan dat de agent als 'primaire taak' heeft: toezicht houden dat de wet gehandhaafd wordt en mocht dat niet gebeuren, daar actie tegen ondernemen.
Iemand van lang geleden. Mensen na hem hebben in ieder geval niet nagedacht over de actuele situatie of mogelijk wel over nagedacht maar er niets mee gedaan. Zeg nou zelf: fietstassen zijn toch niet iets vreemds en ook zeker niet iets zeldzaams.
Dat vind ik een goedkope vraag. Democratie is geweldig leuk. Verkiezingen zijn prachtig en de verkiezingsprogramma's al helemaal. Jammer alleen dat er van de helft van die verkiezingsprogramma's geen zak terecht komt. Dus aub, schrap die vraag.
Zou je het op prijs stellen als de politie de regels ging bedenken i.p.v. de mensen die ze nu bedenken?
Niet om het één of ander maar....
Wetten zijn dus zwart-wit. Het leven is níet zwart-wit. Als álles zwart-wit gehanteerd zou worden, dan zou je binnen de kortst mogelijke keren half Nederland vast hebben staan in het verkeer. Dat zou betekenen dat je met goed fatsoen niet eens grote oplegger voorrang kan geven die geen voorrang behoort te krijgen maar wat verkeerstechnisch mogelijk beter is omdat de andere verkeersdeelnemer die voorrang heeft mogelijk in de weg staat waardoor de oplegger niets kan.

Ik wil deze vraag ook even terugkaatsen: Zou je het op prijs stellen als de politie de regels niet zwart-wit hanteert maar ook een grijs gebied aanhoudt? Zou je het dan niet op prijs stellen als je er bijvoorbeeld een keer met een waarschuwing vanaf komt van een agent na een snelheidsovertreding oid?

Persoonlijk ben ik blij als een agent ook z'n grijze massa gebruikt en niet een beetje dom letterlijk de letter der wet gaat opvolgen.
Overigens staat het zelfs in het nieuwste feitenboekje nog opgenomen. (En nee, ik heb er nog nooit voor geschreven)
Het feitenboekje zegt me niets.
Knutselsmurf TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

rfo00457 schreef: Wat is de taak van de politie?

Ja, je hebt helemaal gelijk, heb ik ook wel eens tijdens mijn werk.
Ik voer de regels uit en de klant vind dat het anders moet omdat; bla,bla,bla, .......... wist ik niet.
Gesloten