Ligfietsen en auto's: moet het wennen of moet het anders?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

benoni TS
Infopolitie Gast

Ligfietsen en auto's: moet het wennen of moet het anders?

Ongelezen bericht door benoni »

Dagblad van het Noorden: Ligfietser overlijdt na aanrijding:
Een ligfietser (41) uit Assen is zondagavond overleden aan de verwondingen die hij 's middags had opgelopen bij een ongeluk in Smilde. De man, die het marathonparcours van het WK voor gehandicapten volgde, stak vanaf de Jonkersbrug de Hoofdweg over en werd geschept door een auto. De atleten waren nog niet in aantocht en de kruising was nog niet afgesloten voor het verkeer.
Even voor alle duidelijkheid: naar verluidt valt de automobilist en de organisatie van het WK niets te verwijten, op de kruising had het wegverkeer voorrang en de ligfietser reed op eigen gelegenheid. Wat wel opmerkelijk is, is dat de fietser met een oranje vlaggetje reed en dit niet uitmaakte voor de zichtbaarheid, blijkbaar omdat door het aanwezige publiek het beeld wat chaotisch was. Uit de commentaren te concluderen is dat de fietser door de ongewone situatie niet heeft gerekend op autoverkeer, en dat de hoge snelheid waarmee de fiets vanachter het publiek aan kwam rijden de reden is waarom de automobilist niet meer kon voorkomen dat de onoplettendheid van de fietser op een dodelijk ongeval uitdraaide.

Uit de reacties op dezelfde pagina:
Alie: 'Wie ter wereld heeft die krasnkzinnige ligfiets uitgedacht? Zeker een groepje studenten aan de gang geweest. Ik snap niet dat iemand zich op die manier door het verkeer wil verplaatsen.'
'Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het een veilige manier van fietsen is.'
wfvn: 'Stap eerst eens op een ligfiets voordat je begint te blaten.'
educardo: 'Dit zesde ongeval in heel Nederland met dodelijke afloop heeft te maken met de mentaliteit van de gehaaste automobilist. Deze heeft geen respect voor de fietser of ligfietser.'
staffie04: 'Al die mensen stonden op de brug, dus dat vlaggetje kon niet eens gezien worden door de bestuurder van de auto! De ligfietser had naar mijn idee gewoon niet door dat de weg op dat moment niet was afgesloten en er gewoon verkeer op de hoofdweg reed. Het is een vreselijk ongeluk.'
Lis90: 'Het zijn rot dingen. Ik als inzittende zag hem zelfs pas op het laatste moment. Ligfietsen blijven gewoon hele erge vervelende dingen.'
wfvn: 'Ook met een (lig)fiets zal je wel iemand dood kunnen krijgen maar toch heel wat minder gemakkelijk dan met een auto.'
'Lis90: ik (ligfietser) geloof je regelrecht. Echter heb je het erover dat je hem pas op het laatste moment zag. Ik geloof je dat het geen prettig gezicht geweest is. Ik geloof je als je zegt dat het je nog een flinke tijd (zo niet: de rest van je leven bij zal blijven). Ik weiger echter van je aan te nemen dat een ligfiets vervelend ding is. Ik rijd jaren op zo'n ding en met veel plezier. Je zal het waarschijnlijk op een andere manier bedoelen: een ding wat je slecht ziet. Ook daar ben ik het voor het overgrote deel níet mee eens. Het maakt geen barst uit of het nou een auto, een normale fiets, een brommer, een vrachtwagen, een ligfiets of weet-ik-wat is als dat voertuit een weg opschiet die in 'voorrangsituatie' is. Ik kan me op zich best indenken dat je in een (langdurige) opwelling beweert dat het ondingen zijn. Echter vergeet niet dat een apparaat niet zomaar een onding is. De manier waarop hij gebruikt wordt kan het een nuttig apparaat maken óf een onding. Ik verzeker je dat een ligfiets vérre van een onding is mits goed gebruikt. Maar datzelfde geldt ook voor auto's voor normale fietsen, voor brommers voor [vul maar in]. Petra laat zich ook weer even door emoties sturen. 'Ze zijn ook wel erg laag volgens mij'. Even een gekscherende opmerking: Enig idee hoe laag de strepen op de weg zijn? Daarbij spreek je over enkele millimeters terwijl een doorsnee ligfietser al snel richting de meter gaat. Niet om het één of ander maar er rijden genoeg 'mooie sportwagens' rond die láger zijn dan enorm veel ligfietsers. Je doet aannames: 'Je ziet ze volgens mij niet eens rechts van je rijden als je uit je autoraam kijkt'. Ik weet niet wat voor auto je hebt. In ieder geval zijn ligfietsen niet gemaakt om gezien te worden vanuit het zijraam van een SUV. Maar bij een doorsnee auto kan je ze toch écht wel zien. Maar dan nog, al zóu je ze niet vanuit je zijraam zien, met de zijkant van je auto kan je ze moeilijk aanrijden. Je kan ze hoogstens snijden maar dan (ben ik van mening) heeft de ligfietser niet goed genoeg geanticipeerd. Je hebt gelijk als je zegt dat ligfietsers _soms_ minder goed zichtbaar zijn (ik zeg echt _soms_ want dat aantal momenten is echt zéér klein). De meeste ligfietsers zijn zich daar enorm goed van bewust en handelen daar ook naar. Je stuift als (lig)fietser niet achter een heg vandaan die hoger is dan jijzelf om maar even wat te noemen. Maar als automobilist doe je daar net zo goed verstandig aan als je dat doet. Kijk uit met generaliserend en geëmotioneerd commentaar. Als ik op die manier aan de gang zou gaan, dan zou ik alle auto's de hel inwensen omdat ze zo gevaarlijk zijn. Het zijn echter nuttige dingen (die overigens best vaak 'misbruikt' worden voor lullig korte afstanden, maar goed) en zijn pas 'dingen voor de hel' zodra ze verkeerd gebruikt worden. Door rood rijden, te hard rijden op onverantwoorde plekken, met drank op achter het stuur, met mobieltje aan het oor etc. Denk nog eens na, haal eens diep adem en plaats dan eventueel nog eens wat commentaar.'
Aan het bovenstaande is al te zien dat er een verhitte discussie dreigt los te barsten over de verkeersveiligheid met betrekking tot ligfietsen, hetgeen gelukkig ook weer enigszins wordt getemperd door een hartverwarmend medeleven met de familie van zowel de fietser als de inzittenden van de auto.

Al met al vind ik het wel zinnig dat bij verschillende gelegenheden automobilisten en (lig)fietsers bij elkaar worden gebracht om aan elkaar duidelijk te maken wat voor problemen ze met elkaar hebben. Vandaar dat ik op dit forum een uitgebreide startpost plaats voor dit onderwerp. Deze plaats lijkt me meer geschikt om de discussie uit te kunnen diepen zonder bij elke regel direct aan de aanleiding te hoeven refereren, het hierboven beschreven tragische ongeval. Wel hoop ik in mijn hart dat we met deze discussie uiteindelijk een beginnetje van iets positiefs - hoe klein het ook mag wezen - kunnen brengen in het verwerkingsproces en het verdere leven van de nabestaanden, betrokkenen en omstanders in Assen.

Hieronder open ik met een samenvattende beschrijving van de opvallende eigenschappen van ligfietsen met betrekking tot de veiligheid in het verkeer. Omdat het gebaseerd is op persoonlijke ervaringen uit een kleine kring kan ik me goed voorstellen dat er ligfietsers zijn die er anders over denken, dat er automobilisten zijn die ergens totaal niet mee eens zijn of dat medewerkers van de politie graag duidelijk willen maken wat volgens verkeerswet en gevestigde orde al of niet toelaatbaar is. Ik zou zeggen: brand los.

Specifieke veiligheidsaspecten en -problemen van de ligfiets:

Ligfietsframe

Elk ligfietsframe heeft een vrij lange voorbouw. Een nadeel daarvan is dat een ligfietser bij onoverzichtelijke kruispunten even weinig zicht heeft als een automobilist. Daarbij komt nog dat het Nederlandse fietspadenbeleid hier geen rekening mee houdt. Fietspaden komen nogal eens uit op een situatie met beperkt zicht, vaak verergerd door onhandig dicht op de weg geplaatste 'veiligheids'hekken en -bochten, waardoor de ligfietser een lastige manoeuvre moet maken om de weg op te draaien of zelfs geen ruimte heeft om achteruit te steken als er een auto aankomt. Kijk er daarom niet van op als een ligfietser zich er veiliger bij voelt om in plaats van een onoverzichtelijk fietspand een stukje rijbaan te pakken. Voor velomobielen is dat ook wettelijk toegestaan.

Het basisontwerp van de ligfiets - met de benen als kreukelzone vooraan - is bij de relatief veel voorkomende kleine ongelukjes een voordeel. Het voorkomt letselschade bij lichte frontale aanrijdingen (zoals bij een onverwacht geopende autodeur, of bij aanrijdingen waarbij de automobilist net genoeg heeft kunnen afremmen).

Een 'onderstuur' is in het geval van een ongeluk iets veiliger. Bij een diep liggend frame met bovenstuur ('low racer') blijf je meestal met één been achter het stuur hangen als je een botsing krijgt en/of onderuit gaat, waardoor je lichaam wordt meegesleurd door het frame. Het effect is waarschijnlijk vergelijkbaar met motorongelukken waarbij een motorrijder met een been onder de motor belandt.

Snelheid

Een low racer of velomobiel kan wel enorm hard rijden, daarom zijn ligfietsen in de wielersport sinds 1933 geweerd als zijnde ongeoorloofde hulpmiddelen. Het gestroomlijnde wereldrecord ligt op maar liefst 130 km/u, maar zo'n fiets is niet echt bruikbaar in het verkeer, zie verderop bij 'Aerodynamica'.

Sommige sportieve ligfietsers maken in de bebouwde kom gebruik van de potentiële snelheid door zo nu en dan met de stroom auto's mee te rijden, als het zo'n 40 tot 55 km/u gaat rijdt dat eigenlijk lekkerder omdat automobilisten niet meer de moeite nemen om je in te halen. Als je niet vanaf een fietspad een kruispunt oprijdt, maar over de rijbaan, dan merk je ook dat je helemaal niet slecht zichtbaar bent, gewoonweg omdat je op precies rijdt op de plaats waar de automobilisten het verkeer verwachten.

Remmen

Gelukkig kun je met een ligfiets in principe ook goed remmen. Vooral bij de lage modellen; door de lange wielbasis kun je vol gebruik maken van de voorrem zonder dat je wordt gelanceerd. Moet je natuurlijk wel je materiaal goed op orde hebben en een beetje grip hebben op het asfalt.

Aerodynamica

Ligfietsers hebben in de regel iets minder last van de zuigende wind van passerende auto's. Maar pas op: soms zie je ook tweewielers met een stroomlijn, en met zo'n vleugel op zijn kant heb je juist veel ruimte nodig om bij afwisselende wind en passerende auto's de fiets op de weg te houden. Daarom kiezen ligfietsers die gestroomlijnd in het normale verkeer willen meerijden meestal voor een velomobiel; omdat zo'n fiets op 3 wielen rijdt kun je zonder problemen het spoor houden bij windvlagen.

Wegligging

In de bochten heeft de velomobielrijder vanwege de kleine spoorbreedte minder speelruimte dan je zou verwachten. Geef de velomobiel dus wat ruimte om af te remmen en de bocht aan te snijden.

Sommige ligfietsen, zoals de Flevobike, hebben een sterk afwijkende besturing waardoor de fiets een zenuwachtiger weggedrag heeft. Voor het veilig kunnen rijden in uiteenlopende verkeerssituaties is een ruime ervaring nodig. De meeste moderne ligfietsframes zijn echter makkelijk om mee te rijden, en zijn vooral met zware bagage en hogere snelheid veiliger dan een conventioneel fietsframe.

Iedere fietser wordt wel eens verrast door een stuk glad wegdek in een bocht of op een rotonde, of een gevaarlijk aangelegde fietsvoorziening. Een ligfietser loopt zelden serieuze verwondingen op bij een uitglijder, maar het wordt wel levensgevaarlijk als er zwaardere voertuigen bij de glijpartij betrokken raken. Een uitglijer kun je ook als oplettende ligfietser niet altijd voorkomen, maar je kunt wel proberen om zo te rijden dat je niet meteen in een gevaarlijke situatie belandt bij een slippartij.

Helm

Ik weet er geen statistieken over, maar ik verwacht dat een helm op een ligfiets een minder belangrijke functie heeft dan bij een wielren- of rechtopfiets. Dit is omdat bij een ongeval de rechtop rijdende fietser relatief vaak een lange val maakt met het hoofd naar voren, en de ligfietser relatief vaak onderuit gaat en schuivend op straat belandt. Eenzijdige ongevallen van een ligfietser zullen m.i. vrijwel altijd zonder hoofdletsel zijn. Bij botsing van een ligfiets met een (vracht)auto of wegobstakel zijn gevallen denkbaar waarin een helm letselschade voorkomt, maar ik verwacht dat de zwaarste klappen vrijwel altijd worden opgevangen door de knieën, de heupen en de polsen.

Spiegel

Vooral bij raceligfietsen ligt het stoeltje erg plat, waardoor achteruitkijken geen prettige beweging is. Een spiegeltje is op de ligfiets een zinvolle accessoire voor de verkeersveiligheid, vooral als je veel tussen het autoverkeer rijdt en/of samen fietst.

Er zijn twee types fietsspiegels: een grote spiegel op het stuur, frame, of stroomlijnkuip, of een klein spiegeltje aan je zonnebril of helm. Zo'n klein spiegeltje op je helm of bril vangt weinig wind en geeft toch een grote kijkhoek. Bovendien kun je gericht kijken door je hoofd mee te draaien, dus je hebt in principe geen dode hoek.

Verlichting

Als iemand die jarenlang evenveel heeft gefietst als de gemiddelde Nederlander met de auto rijdt, kan ik dit in één zinsnede samenvatten: alles gaat stuk. En vaak op het verkeerde moment. Al kocht ik een peperdure naafdynamo en dacht ik daarmee de ideale verlichting te hebben, dan draait dat ding ineens in de soep na een keertje 80 km/u gereden te hebben.

Maar sinds de komst van bright LED's zou elke (lig)fietser toch eigenlijk altijd een werkend voor- en achterlichtje moeten hebben, want de moderne batterijlichtjes zijn praktisch en bedrijfszeker. Ik heb nu zelfs een koplamp die je onderweg kunt bijladen door even aan de slinger te draaien. Maar ja, juist omdat het losse lichtjes zijn vergeet je ze soms wel eens. Dan schaam ik me voor m'n nalatigheid en sluip ik (letterlijk) ongezien over fietspaadjes en trottoirs naar huis. Een low racer 's nachts zonder licht kan van een afstandje echt erg onherkenbaar zijn, makkelijk te verwarren met een hekwerk of een vangrail.

Als je veel in het donker buiten de bebouwde kom rijdt voldoen de LED-lichtjes eigenlijk net niet. Vooral op een lage ligfiets heb je erg veel last van tegenliggers met groot licht. Automobilisten zien je met een moderne 'bright white' LED-lamp heus wel aankomen, maar uit nieuwsgierigheid, nalatigheid of misplaatste onzekerheid laten ze vaak het grote licht aan. Op zo'n moment zou je het liefst even een joekel van een kryptonlamp aanknippen in plaats van in het zwarte gat te moeten mikken met de dood in de ogen.

Tips voor de meelezende ligfietsers:
- Achterlichten en reflectors blijven veel langer heel als je ze op de ligfietstassen monteert in plaats van op de fiets. De enige echt slijtvaste stekkers om fietsverlichting aan te sluiten zijn thin coax kabels (van oude computernetwerken, er is meestal gratis aan te komen).
- Een stroomlijnpuntje is een ideale drager voor een retroreflecterende striping. Je kunt zelf een mooi ontwerp verzinnen en het zorgt 's nachts voor een uitstekende zichtbaarheid tussen het autoverkeer. Vraag ernaar bij de reclamebeletteringstoko.

Vlaggetje

Voordeel: in specifieke situaties (bochten of kruispunten achter een maïsveld of andere beplanting, fietsstroken achter geparkeerde auto's) hebben kruisende verkeersdeelnemers een kans om de ligfietser eerder aan te zien komen.

Nadeel: Zo'n vlaggetje vangt erg veel wind. Dit kost niet alleen extra energie van de fietser, maar het vlaggetje kan bij hogere snelheiden en in bochten gevaarlijk gaan zwiepen waardoor passerende rechtopfietsers verwond kunnen raken. Ook kan het vlaggetje een vals gevoel van veiligheid geven, een ligfietser kan beter op de spiegels van de automobilist letten dan blindelings te vertrouwen op een vlaggetje, want zeker tegen een dode hoek van een bus of vrachtwagen helpt zo'n verticaal geplaatst vlaggetje waarschijnlijk niet echt.

Zelf rijd ik zonder vlaggetje. Ik erger me er aan als je op een heerlijk rijdende fiets zo'n klapperende en zwiepende windvanger mee moet sleuren. Bovendien kan ik onderweg niet vanuit het oogpunt van het vlaggetje rondkijken dus ik kan in de hierboven genoemde gevallen niet controleren of dat ik door anderen ben gezien. Ik vermijd dan liever de risico's door een beetje extra ruimte vrij te houden tussen het autoverkeer.

Interessante links:

- ligfiets.net: Defensief rijgedrag en veiligheid
- Ligfiets forum: Veiligheid ligfietser
- BBC News: Wearing helmets 'more dangerous'
- WFvN op gathering.tweakers.net: Het ligfietstopic (inschrijving vereist)

Nog een paar tips voor de automobilist...

Automobilisten wordt geleerd om fietsers op de rijbaan ruim te passeren. In de praktijk is het vaak een kwestie van schipperen, vooral als de andere rijbaan druk is. Als je geen kans ziet om over de andere rijbaan in te halen, minder dan eerst vaart zodat bij het inhalen het snelheidsverschil minimaal is, en speel even met je knipperlichten om de tegenliggers te informeren en de bumperklever achter je wakker te schudden. Als je het op die manier doet, blijft de fietser zich er veilig bij voelen ondanks dat je met minder tussenruimte passeert.

Oja, en houd nou de gewoonte vast om richting aan te geven bij het afslaan alsjeblieft! Wees niet zo asociaal om mij voor de kat zijn viool te laten wachten ;)

...en voor de ligfietser

Zorg er altijd voor dat automobilisten je al eventjes hebben kunnen zien voordat je bij elkaar in de buurt komt. Haal geen rijdende auto's rechts in, ook al is de fietsstrook vrij.
Zwaai even naar de spiegels als je achterlangs een vrachtwagen rijdt en check de aandacht van de trucker :roll: En roep 'hoi' als je een paard tegenkomt :)

Voor de (lig)fietsers die op de rijstrook rijden: Gebruik een spiegel, dan voel je je al meteen een heel stuk veiliger! Op de stukken die te smal zijn om met veel snelheidsverschil te passeren, kun je de Scandinavische stijl eens proberen: rij een meter op de rijbaan, zodat automobilisten zowel van veraf als vanuit een onoverzichtelijke bocht jou goed kunnen zien rijden. Geef die meter weer vrij wanneer een auto nadert. Dit geeft je net een beetje psychologisch overwicht op de automobilist, maar dan wel op een sociale manier. Oja, kijk goed in de spiegel voordat je weer op de rijbaan gaat rijden.

En aan alle fietsers: geef nou eens richting aan, als je iemand daar een plezier mee kunt doen! Straks nemen alle automobilisten die lamme mentaliteit over en sta je ook telkens voor de kat zijn viool te wachten :(
Viper
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door Viper »

@ Benoni: Het is een hele lap tekst die je hier deponeert. Ik denk dat velen zich de moeite niet zullen nemen om alles te lezen.

Als je een discussie wilt starten lijkt het mij zinvoller om enkele stellingen te geven waarop gereageerd kan worden.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
benoni TS
Infopolitie Gast

Startpost

VP-er schreef:Als je een discussie wilt starten lijkt het mij zinvoller om enkele stellingen te geven waarop gereageerd kan worden.
Ehmm... dan lijkt me dit een aardige vraag om mee te beginnen:
'Waar erger jij je altijd aan bij een ligfiets?'

Je kunt ook de startpost vluchtig scannen en er een enkel dingetje uitpikken.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Re: Startpost

Ongelezen bericht door The Scorpion »

benoni schreef: 'Waar erger jij je altijd aan bij een ligfiets?'
Als ik me ergens aan zou ergeren, is het de verminderde zichtbaarheid. Een stupide kindervlaggetje maakt niet veel verschil.
Tevens erger ik mij aan de zelfingenomen, geforceerde en arrogante tevreden grijns bij veel van de ligfietser, bah. Veel van hen wekken de indruk met iets bijzonders bezig te zijn en er nog trots op te zijn ook. Ik zal ze uit de droom helpen : jullie zijn sneu, te belazerd om op een normaal zadel te zitten en veiliger door het verkeer te bewegen. Ja ik weet de voordelen van een ligfiets, maar die wegen niet tegen de rest op.

Verder moet ik zeggen dat jij (benoni) een van de weinige niet-geregistreerde gebruikers bent die in staat in een (op zich) duidelijk verhaal te posten. Ok het is nogal lang, maar dingen eruit pikken kan inderdaad makkelijk.
Wie rent, bekent!
benoni TS
Infopolitie Gast

Re: Startpost

The Scorpion schreef:Tevens erger ik mij aan de zelfingenomen, geforceerde en arrogante tevreden grijns bij veel van de ligfietser, bah.
Ik betrapte mezelf erop dat ik precies die grijns trok toen ik dit las. Meesterlijk! Onderschat nooit het messcherpe psychologisch inzicht van een door de wol geverfd agent :D
The Scorpion schreef:Als ik me ergens aan zou ergeren, is het de verminderde zichtbaarheid. Een stupide kindervlaggetje maakt niet veel verschil. ... Ja ik weet de voordelen van een ligfiets, maar die wegen niet tegen de rest op.
Ik maak zelf wel verschil tussen stedelijk gebied en de landelijke omgeving. Als ik alleen maar in de stad moet wezen kies ik de hoge fiets uit, waarmee ik makkelijker de korte bochten van de fietspaden kan rijden en over de auto's kan heenkijken. Maar ja, voor wat betreft de lange ritten zou ik er grote moeite mee hebben als ik niet op een lage fiets zou mogen rijden... misschien heeft dat toch iets met die arrogante tevreden grijns te maken die als vanzelf rond je kaken gaat spelen als je geniet van de rit :silent:
Camel TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Camel »

Ik heb sinds een maand of 5 een rijbewijs (inmiddels al weer 18.000 KM op de teller) en ben in het verkeer nog nimmer een ligfiets tegengekomen. Dat zij bijvoorbeeld ruimere bochten moesten nemen? Nooit bij stilgestaan. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het fietst, zo'n glimlach wil ik ook! 8) .

Voor mijn part: wennen (en als het helpt: Helm op!)
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

@ TS : :thumright: goed antwoord, jij laat je tenminste niet meteen opfokken

ligfietsen, ik weet het niet. Ik kan me indenken dat het superrelaxt is om ze te rijden, vooral buiten de stad. Maar het is vooral ook een stuk minder vermoeiend dan normaal fietsen, toch? En fietsen doe ik dan toch vooral ook om een beetje te bewegen. Als dat al minder wordt, kan ik net zo goed met de auto gaan.
Wie rent, bekent!
Knutselsmurf TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

Nou , ik heb ook een ligfiets, en wel van dit model: :lol: 8)
Afbeelding

En met een vlaggetje natuurlijk.

Wat ik als ligfietser wel eens merk :
Ik rij recht door en wil bij de volgende zijstraat links af.
Dan rijd er een auto achter mij, dus minder ik wat snelheid zodat ik ACHTER de auto langs kan afslaan.

En dan gaat die kloothommel ook langzamer rijden om mijn fiets wat langer te kunnen bekijken.
Daardoor moet ik zo ver afremmen dat ik moet afstappen voor ik links af kan.

En ja ik heb er ook een vlaggetje op, 2m boven de grond.
Dus ik reed met +/- 20 km/h de bocht om en toen langs een rij geparkeerde auto's.
Ik hoor het haar nog zeggen; JA, steek maar over.....
En toen stond er plotseling een lijkbleek kind voor me.
Zijn moeder dacht dus dat mijn vlaggetje van een kleuter op een driewieler was.
Camel TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Camel »

Ja minder energie, maar ze gaan toch ook sneller? Minder weerstand?
benoni TS
Infopolitie Gast

Sportief of aggressief

The Scorpion schreef:Ik kan me indenken dat het superrelaxt is om ze te rijden, vooral buiten de stad. Maar het is vooral ook een stuk minder vermoeiend dan normaal fietsen, toch? En fietsen doe ik dan toch vooral ook om een beetje te bewegen. Als dat al minder wordt, kan ik net zo goed met de auto gaan.
Camel schreef:Ja minder energie, maar ze gaan toch ook sneller? Minder weerstand?
Beide goed.

Voor een normale fietssnelheid hoef je je niet erg in te spannen. Daarom kiezen vakantiefietsers steeds vaker voor een ligfiets, je rijdt makkelijk grotere afstanden.

Als je echt zo'n snel model ligfiets hebt nodigt dat ook wel uit om zelf ook wat harder te rijden. Vooral mannelijke ligfietsers willen nogal eens wielrenners uitdagen, gewoon omdat ze een wielrenner met gelijke conditie er makkelijk uitrijden. Soms tref je wel eens een profrenner, en dan moet je toch wel hard aanpoten om geen gezichtsverlies te lijden :D

Het is soms wel lastig om, als je eenmaal op snelheid rijdt, de teugels te kunnen laten vieren als je een gevaarlijke wegsituatie tegenkomt. Ik schuif zelf soms mijn fietscomputer van het contact af in zo'n geval, omdat ik anders te sportief cq. aggressief blijf rijden.
Viper
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:

Ik ervaar de ligfietsen eigenlijk hetzelfde als de bromfietsen. Buiten de bebouwde kom heb ik er geen last van omdat ze op het fietspad rijden.

Binnen de bebouwde kom is het echter een ander verhaal. De ligfietsen (en brommers) hebben zo'n hoge snelheid dat het snelheidsverschil tov auto's minimaal is. Normaal gesproken haal je een fietser in en heb je er geen "last" meer van.

Ligfietsen (en brommers) blijven vaak zo kort achter je rijden dat je bang bent om af te remmen. Tevens zijn ze uitmate bekwaam om constant in de dode hoek te rijden. Indien ze voor je rijden kun je ze vaak weer moeilijk inhalen omdat het snelheidsverschil te klein is.

Op zich bewonder ik de mensen die een ligfiets bezitten: grote afstanden overbruggen zonder auto. Wat mij betreft mag iedereen op een ligfiets rijden, maar niet als ik met de auto op de weg ben. :?
r0n.
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 73

Ongelezen bericht door r0n. »

Een ligfiets vervuilt niets, het is schoon vervoer, dat Nederland nog steeds niet is ingesteld op ligfietsen komt niet door de (lig)fietser, maar door de overheid (wetgever).
Op een ligfiets zet je (5x ?) meer kracht, of makkelijker kracht dan met een gewone fiets, hierdoor ligt de kruissnelheid ook beduidend hoger.
Dat er toch ongelukken gebeuren is logisch, dat gebeurt met alle vervoer, maar het blijft wel vervelend, zeker voor de betrokkenen !

Groeten uit Zeeland,
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
WFvN TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door WFvN »

VP-er schreef:Ik ervaar de ligfietsen eigenlijk hetzelfde als de bromfietsen. Buiten de bebouwde kom heb ik er geen last van omdat ze op het fietspad rijden.
Ik meen te begrijpen dat je nu spreekt vanuit de ogen van een automobilist (of motorrijder of vrachtwagenchauffeur etc).
Binnen de bebouwde kom is het echter een ander verhaal. De ligfietsen (en brommers) hebben zo'n hoge snelheid dat het snelheidsverschil tov auto's minimaal is. Normaal gesproken haal je een fietser in en heb je er geen "last" meer van.
Binnen de bebouwde kom moet een 'normale' ligfietser (dat wil zeggen: op 2 wielen) net als een gewone fietser op het verplichte fietspad indien die aanwezig is (en dat is meestal het geval). Je ziet met name bij racefietsers en ook bij de snellere ligfietsers dat zij toch de rijbaan op gaan (wat vaak niet mag als er dus een verplicht fietspad aanwezig is). Waarom racefietsers dat doen, weet ik niet, of het nou is om lekker door te kunnen rijden of om dezelfde reden als veel ligfietsers: de hogere snelheid verwacht je in ieder geval binnen de bebouwde kom niet op het fietspad, hoewel..... snorfietsen die daar ook moeten rijden jakkeren vaak véél meer dan de toegestane 25 km/h
Veel automobilisten vergeten vaak bij het kruisen van een fietspad om écht goed het fietspad op te kijken. Ze kijken meestal iets van 10 meter op het fietspad maar verder ook niet. De rijbaan bekijken ze veel beter (daar rijden voertuigen die harder gaan én mogelijk ook omdat die voertuigen doorgaans meer potentiëel gevaarlijk zijn dan de 'dingen' op het fietspad). Als een ligfietser met bijvoorbeeld met 36 km/h op het fietspad rijdt (zeker niet ondenkbaar, die snelheid ligt nét iets hoger dan mijn eigen gangbare 'ligfietssnelheid'), betekent dat dat een ligfietser dan in 1 seconde de afstand overbrugt die de automobilist probeert te overzien. Vaak betekent dat dat de auto met de neus op het fietspad staat over zelfs al overheen is. Het gebeurt mij vaak genoeg, het is lastig. Gelukkig zijn m'n remmen goed. Ergerlijker vind ik het als een automobilist gewoon niet de moeite neemt om het fietspad te bestuderen op eventueel verkeer en gewoon direct doorrijdt om bij de rijbaan te wachten op gemotoriseerd verkeer waarbij het fietspad dan geblokkeerd wordt.

Maar goed, als je als sneller verkeer (gemotoriseerd of niet) de rijbaan kiest, kan men je al van grotere afstand zien aankomen en word je eerder gezien om dat de rijbaan doorgaans beter bestudeerd wordt door bijvoorbeeld automobilisten dan dat ze het fietspad bekijken.
Als ik op mijn 'normale' ligfiets rijd, kies ik overigens toch meestal voor het fietspad (zoals het dus ook hoort volgens de wet). Mijn snelheid ligt dan meestal niet hoger dan 30 km/h. Dat is langzamer dan de meeste snorfietsen die ook het fietspad gebruiken en vaak iets van 40 km/h of zelfs harder rijden.

Maar er zijn nog meer typen ligfietsen. Wat veel mensen (zelfs agenten) niet weten is dat een fiets op 3 wielen die breder is dan 75 cm of een willekeurige fiets met kar waarbij de kar breder is dan 75 cm (ja, dat zijn dus óók de moedertjes met een Burley d'Lite kinderkar van 80 cm breed) officiëel de rijbaan mogen gebruiken. GZD zie je dat zelden of nooit gebeuren door tragere weggebruikers zoals de fiets-met-kinderkar maar als ik met mijn 'raketfiets/sigaarfiets' of eigenlijk: velomobiel rijd, dan kies ik binnen de bebouwde kom toch wel regelmatig de rijbaan. Mijn gebruikdelijke snelheid is daarmee 30 tot 35 km/h (op mijn teller is dat, een autoteller geeft meestal meer; als ik 35 rijd, zal een autoteller al snel 40 aangeven.
Met die 'sigaarfiets' mag ik de rijbaan gebruiken en dat doe ik dan dus ook. Echter zorg ik er dan wel voor dat ik dan nog wat extra hard doortrap zodat ik op mijn teller zeker 40 km/h heb staan. (een snorfietser op het fietspad toeterde een keer naar me en wees naar het fietspad ten teken dat hij meende dat ik niet op de rijbaan mocht komen). Ik hoor mensen al denken: "40 km/h? Dait is 10 km/h lager dan meestal toegestaan is. Dat is toch niet veilig?" Bedenk daar wel bij dat een brommer op de rijbaan MOET. De mensen die de wet een beetje kennen, weten dat een brommer binnen de bebouwde kom slechts 30 km/h MAG rijden. Goed, het gros rijdt ongeveer 50, maar blijkbaar moet 30 km/h hard genoeg zijn bij de wet. In dat geval kan ik met mijn 40 - 45 km/h qua snelheid veilig op de rijbaan. En dat blijkt ook wel, ik heb zelden getoeter gehad van automobilisten. Een auto in mijn achteruitkijkspiegel heeft vaak een flinke tijd nodig om vlak achter mij te komen. Inhalen gebeurt met een betrekkelijk laag snelheidsverschil en meestal zonder aggressief gedoe als toeteren, knipperen met de koplampen, gebaren of afsnijden. Met de officiële 'brommersnelheid' van 30 km/h zie je mij meestal niet op de rijbaan.

Buiten de bebouwde kom is het helemaal een verhaal apart. Zolang het geen autoweg, autosnelweg óf weg is waar het bekende witte ronde bord met rode rand en daarop een fiets bij staat, mag je als 3-wielfiets van 75 cm óók op de rijbaan. Wie dat bedacht heeft? Persoonlijk liggen de snelheidsverschillen me dan toch écht te hoog en kies ik lekker voor het fietspad. (3 uitzonderingen overigens; 1x in de winter met sneeuw toen het autoverkeer ook maar 30 tot 35 km/h reed en het fietspad niet gestrooid/geveegd was, toen heb ik ook de rijbaan genomen maar toen was het snelheidsverschil dus ook minimaal omdat ik goed 30 tot 35 km/h kon rijden.)
Ligfietsen (en brommers) blijven vaak zo kort achter je rijden dat je bang bent om af te remmen.
Ik meen hier te lezen dat je dus wel ervaring hebt met ligfietsers die op de rijbaan achter je auto reden? Was dat bj 30 km/h? Of bij 50 km/h? Wat betreft dat remmen: achteropkomend verkeer is in geval van een aanrijding fout. Hoe het met brommers zit, weet ik niet maar met m'n eigen fiets weet ik dat ik nog binnen een autolengte stil sta. Maar dan nog, echt vlak achter een auto rijden doe ik niet bij hogere snelheden.
Viper
Stamgast
Hoofdagent
Geslacht:

@WFvN: Uit uw verhaal merk ik op dat u goed op de hoogt bent van het RVV. Misschien bent u ervan op de hoogte, maar als enkel het bord bebouwde kom(H1) geplaatst is, mogen fietsers zo hard rijden als ze willen. Indien er echter het bord maximumsnelheid(A1) is geplaatst, moeten fietsers hier wél gevolg aan geven. (het is maar een weetje).

Wat betreft de 3-wielige fietsen en fietsen met aanhanger, deze mogen inderdaad de rijbaan gebruiken. Of dit verstandig is uiteraard situatie afhankelijk.
Wat betreft dat remmen: achteropkomend verkeer is in geval van een aanrijding fout.
Nu breekt toch mijn klomp. Het interesseert mij niet wie fout is. Ik wil simpelweg niet betrokken raken bij een ongeval. Verder is er een groot verschil tussen wie FOUT is en wie AANSPRAKELIJK is. De wetgever beschermt de fietsers (en voetgangers) ontzettend goed.
WFvN TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door WFvN »

VP-er schreef:@WFvN: Uit uw verhaal merk ik op dat u goed op de hoogt bent van het RVV. Misschien bent u ervan op de hoogte, maar als enkel het bord bebouwde kom(H1) geplaatst is, mogen fietsers zo hard rijden als ze willen. Indien er echter het bord maximumsnelheid(A1) is geplaatst, moeten fietsers hier wél gevolg aan geven. (het is maar een weetje).
Op de hoogte ja en nee. Even voor de goede orde: spreek ik nu tegen een agent? Ik vind dat wel even erg interessant. Op een mailinglijst van ligfietsers komt de geschetste situatie van binnen/buiten de bebouwde kom regelmatig aan de orde.
Grofweg zijn er 2 gedachtengangen. Duidelijk is dat een bord die maximum toegestane snelheid (bord A1) aangeeft (dus niet één die onder het 'bebouwde kom bord' hangt), níet van toepassing is op fietsers (artikel 5 blijft natuurlijk áltijd geldig en ook paragraaf 8 artikel 19 maar een snelheidsbeperking voor fietsers kan niet geregeld worden met bord A1). In de RVV staat immers alleen voor gemotoriseerde voertuigen dat zij zich aan bepaalde snelheden moeten houden.
Voor het gemak pak ik meestal de RVV-in-een-mooi-jasje erbij:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 160624.pdf

Ik kan hier nergens in vinden dat een ongemotoriseerd voertuig zich aan snelheidsbeperkingen moet houden BEHALVE een woonerf, daar wordt bij de snelheid gesproken over bestuurders, dus valt een fietser daar ook onder. Als ik kijk op bladzijde 13, dan zie ik een mooi schema staan met flink wat verschillende dingen. Ik zie daar alléén gemotoriseerde voertuigen genoemd worden met hun maximale snelheid. Ongemotoriseerd verkeer komt er niet in voor. Ik vind het daarom dan ook niet duidelijk of en waarom een ongemotoriseerd voertuig zich aan de snelheid zou moeten houden (buiten de verkeersveilgheid om uiteraard, zodra die in het geding komt, is het duidelijke zaak).
Ook wordt er over de 30-km-zones wel beweerd dat fietsers zich daar aan de snelheidsregels moeten houden. Ook hiervan zou ik niet weten waar ik dat moet vinden RVV (ik zie dat hele bord niet voorkomen overigens).
Daarbij komt dat een fiets (en andere ongemotoriseerde voertuigen) niet verplicht voorzien hoeven te zijn van een geijkte kilometerteller (ik heb er wel 1 die ik zelf geijkt heb en ik ben er heilig van overtuigd dat die nauwkeuriger is dan de gemiddelde teller in een auto maar dat doet er niet toe, het ding is niet verplicht). Hoe kan een ongemotoriseerd voertuig dan weten of hij/zij te hard rijdt?

Ik kan dus eigenlijk maar één ding verzinnen: de énige concrete snelheidsbeperking die geldt voor een ongemotoriseerd voertuig is dat deze op een woonerf maximaal stapvoets mag rijden. (verder ben ik dus niet vergeten over de remweg en andere bepalingen die een niet-concrete snelheidsbeperking kunenn opleggen aan élke verkeersdeelnemer) Mocht het echt anders zijn, dan zou ik graag willen weten waar het nou precies staat in de wet, dan weet ik dat en kan ik dat ook melden bij andere ligfietsers.

Als het niet in de RVV staat, kan ik daar best een reden voor verzinnen. Doorgaans gaat ongemotoriseerd vervoer toch niet harder dan 25 km/h. Dat betekent dus dat alléén op een woonerf een snelheidsmelding moet worden gemaakt maar verder niet. Ik rijd standaard 30-35 km/h waardoor ik dus in 30 km-zones mogelijk de regels zou kunnen overtreden. Als ik de rijbaan pak in heuvelachtig gebied, kan ik de snelheid ook best boven de 50 krijgen indien de weg goed is, het zicht vooruit en het niet te druk is. Dat soort momenten is zeldzaam maar 30-km-zones kom ik meer dan genoeg tegen; ik woon in zo'n zone.
Wat betreft de 3-wielige fietsen en fietsen met aanhanger, deze mogen inderdaad de rijbaan gebruiken. Of dit verstandig is uiteraard situatie afhankelijk.
Nu breekt toch mijn klomp. Het interesseert mij niet wie fout is. Ik wil simpelweg niet betrokken raken bij een ongeval. Verder is er een groot verschil tussen wie FOUT is en wie AANSPRAKELIJK is. De wetgever beschermt de fietsers (en voetgangers) ontzettend goed.
Dat voorop gesteld. Ik vind het ook buitengewoon onaangenaam als er een auto/brommer/etc vlak achter me rijdt. Voorkomen is beter dan genezen en ook ik heb totaal geen zin in al die ellende.
Maar zou de automobilist aansprakelijk gesteld worden?
Ik ben veelfietser (ik fiets meer dan dat ik de auto gebruik.... in kilometers) en verbaas me nog altijd over hoe beschermd de fietser is als ik dit zo lees. Een fietser mag best wat meer beschermd worden maar ik vind het soms wat aan de zotte kant worden zoals dit. Of de situatie waarbij een fietser door rood jakkert in het donker zonder licht.... Ik noem dat regelrecht misbruik maken van de wet en ik ben daar ook zeker geen aanhanger van. Een fietser die aantoonbaar zéér fout is, mag wat mij betreft gewoon de concequenties dragen.
Gesloten