Beste...
Aan een zijkant van onze straat zijn parkeervakken in het trottoir gemaakt. Aangezien er meer auto's zijn dan parkeervakken wordt er ook bijna altijd en door iedereen aan de andere kant van de weg half op de stoep geparkeerd. Deze stoep is een "strook" tussen de beplanting en de weg. De stoep komt dus nergens vandaan aan gaat ook nergens naar toe om het zo maar te zeggen.
Nu heb ik vandaag (01-07-2006) een beschikking gehad van het CJIB....feitcode R315B.....dit voor bovenstaande "overtreding".....dit is opzich duidelijk. Echter heb ik een aantal kanttekeningen en bijbehorende vragen.
De pleegdatum is 16 september 2005....dit is dus 9,5 maanden geleden, en nu hoor ik dus pas wat!
Kan dit? Ik heb wel eens ergens gelezen dat er een max. termijn zit aan het sturen van die beschikking. Als dat inderdaad zo is waar kan ik dat dan vinden...wet / artikel etc...
Overal in onze wijk zijn soortgelijke situaties, overigens betreft het hier geen woonerf, er zijn toen blijkbaar 10- of misschien wel 100tallen bekeuringen "uitgeschreven". Iedereen heeft vandaag pas die beschikking gehad.
Een buurvrouw heeft destijds gezien dat er twee agenten op scootertjes alle kentekens opschreven van de auto's half op de stoep. Voor de goede orde, geen parkeerverbod en geen gele streep. Zij heeft die agenten aangesproken en die vertelde inderdaad dat iedereen een bekeuring zou krijgen.
Er zijn dus nooit gele bonnetjes of iets dergelijks achter de ruitenwissers gedaan.....mag dit?
Niemand wist dus (behalve die ene buurvrouw) dat ze bekeurd waren, iedereen heeft dus gewoon iedere dag z'n auto daar weer geparkeerd....in het ergste geval, als ze iedere dag vanaf 16 september 2005 gecontroleerd zouden hebben, zou ik dus nog 300 bekeuringen kunnen krijgen!
Vanaf nu parkeert iedereen z'n auto op de rijbaan, dit mag toch?
De weg is breed genoeg voor twee auto's als je half op de stoep staat, sta je op de rijbaan dan kan er nog een auto langs en moet het tegemoet komende verkeer dus wachten.
In afwachting, Bart Dissel
Parkeren op half op stoep
Moderator: Moderatorteam
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
Even uitgaande geheel vanuit uw verhaal.
U schrijft:
Als bij mij op het bureau op deze wijze bekeurd zou worden voor parkeergedragingen zou ik mijn ogen uit mijn kop schamen als de betreffende agenten mij "collega" zouden noemen.
Dit heeft in mijn optiek niets te maken met handhaven van verkeersgedragen maar alles met scoringsdrift. Het uitgangspunt mag toch zijn dat er fout geparkeerd wordt en dat dat niet wenselijk is. Oftewel, deze wijze van parkeren moet voorkomen worden. Dat bereik door in ieder geval te laten weten dat er een bon aan zit te komen.
Artikel 4 lid 2 van de Wet Mulder (WAHV) luidt niet voor niets:
"Zo mogelijk wordt aanstonds een aankondiging van de beschikking uitgereikt aan degene tot wie zij zich richt, of wordt deze achtergelaten in of aan het motorrijtuig."
Als er tijd is om van een groot aantal voertuigen het kenteken te noteren was er ook tijd om daarvoor een bon uit te schrijven en die achter te laten op het voertuig. Daarmee was gelijk een stukje preventie bereikt.
Ik kan dus geen reden bedenken waarom men wel kentekens kan noteren en de bonnen later uitschrijft en niet ter plekke de bonnen uitschrijft.
In uw geval zou ik zeer zeker bezwaar maken en ik geef u een goede kans van slagen. Ik zou ook zeker de andere "slachtoffers" zo ver zien te krijgen dat ze hetzelfde gaan doen.
Er zijn van die momenten dat ik me wel eens schaam voor het werk van collega's. Dit is er een van.
U schrijft:
Ik ga er dan even van uit dat er dus geen gele bon onder de ruitewisser is achtergelaten.Een buurvrouw heeft destijds gezien dat er twee agenten op scootertjes alle kentekens opschreven van de auto's half op de stoep.
Als bij mij op het bureau op deze wijze bekeurd zou worden voor parkeergedragingen zou ik mijn ogen uit mijn kop schamen als de betreffende agenten mij "collega" zouden noemen.
Dit heeft in mijn optiek niets te maken met handhaven van verkeersgedragen maar alles met scoringsdrift. Het uitgangspunt mag toch zijn dat er fout geparkeerd wordt en dat dat niet wenselijk is. Oftewel, deze wijze van parkeren moet voorkomen worden. Dat bereik door in ieder geval te laten weten dat er een bon aan zit te komen.
Artikel 4 lid 2 van de Wet Mulder (WAHV) luidt niet voor niets:
"Zo mogelijk wordt aanstonds een aankondiging van de beschikking uitgereikt aan degene tot wie zij zich richt, of wordt deze achtergelaten in of aan het motorrijtuig."
Als er tijd is om van een groot aantal voertuigen het kenteken te noteren was er ook tijd om daarvoor een bon uit te schrijven en die achter te laten op het voertuig. Daarmee was gelijk een stukje preventie bereikt.
Ik kan dus geen reden bedenken waarom men wel kentekens kan noteren en de bonnen later uitschrijft en niet ter plekke de bonnen uitschrijft.
In uw geval zou ik zeer zeker bezwaar maken en ik geef u een goede kans van slagen. Ik zou ook zeker de andere "slachtoffers" zo ver zien te krijgen dat ze hetzelfde gaan doen.
Er zijn van die momenten dat ik me wel eens schaam voor het werk van collega's. Dit is er een van.