Afgegeven brommer
Moderator: Moderatorteam
-
Joost TS
- Infopolitie Gast
Afgegeven brommer
Hallo....
Ik heb 1 jaar geleden,na mijn brommer vakantie in Frankrijk mijn puch maxi afgegeven aan een vriend van me in Liers.Wel had ik er een voorwaarde aangesteld...Namelijk dat hij de brommer niet voor gewin zo maar moest verkopen en dat hij hem moest laten verzekeren + zijn rijbewijs moest halen.Anders had ik hem liever terug...(Ik zelf kom uit Nederland overigens.)
Nu melde hij mij 2 weken geleden,dat hij was aangehouden met de brommer.
Hij heeft in al die tijd niet zijn brommer verzekert nog zijn rijbewijs gehaald.
De politie in Liers heeft hem gemeldt,dat hij de brommer binnen een maand kon afhalen,als hij de brommer als nog laat verzekeren en een geldig rijbewijs laat zien.
Maar ik heb het gevoel dat hij dat niet gaat redden.
Nu heb ik het bureau in Liers 2 x gemailed en de situatie uitgelegd,maar ik krijg geen antwoord.
Volgend weekend ben ik van plan om naar Liers te gaan met de trein,om de situatie daar dan maar aan de balie af te handelen.
Nu heb ik echter een aantal vragen...
1) Aangezien ik de brommer zo maar gegeven heb,heb ik geen invoerrechten betaald.Had ik dat eigenlijk moeten doen of heb ik iets strafbaars gedaan in dit geval?
2) Als ik mijn rijbewijs overhandig en me oude verzekeringspapieren,waarop het frame nummer staat,is dit dan voldoende als bewijs dat het mijn voertuig is geweest? (Ik heb ook nog wat oude foto's van de brommer en 2 vrienden als getuigen die mee gaan.)
3) Ik heb zelf geen schuld aan de overtreding.(Rijden zonder verzekering en rijbewijs.)Ben ik verplicht de boete te betalen als ik de brommer wil ophalen?
4) Ik mag de brommer niet de trein mee innemen en me oude verzekering is verlopen,ben ik verplicht de brommer in Belgie achter te laten en hem eerst weer opnieuw te verzekeren alvorens ik hem terug kan rijden? Bij ja..... 5) Mag ik hem kaal strippen en het frame bij een sloop achterlaten? (Ik heb inmiddels namelijk een andere puch,maar wil dan op zijn minst de onderdelen mee terug nemen.)
Alvast bedankt...
Ik heb 1 jaar geleden,na mijn brommer vakantie in Frankrijk mijn puch maxi afgegeven aan een vriend van me in Liers.Wel had ik er een voorwaarde aangesteld...Namelijk dat hij de brommer niet voor gewin zo maar moest verkopen en dat hij hem moest laten verzekeren + zijn rijbewijs moest halen.Anders had ik hem liever terug...(Ik zelf kom uit Nederland overigens.)
Nu melde hij mij 2 weken geleden,dat hij was aangehouden met de brommer.
Hij heeft in al die tijd niet zijn brommer verzekert nog zijn rijbewijs gehaald.
De politie in Liers heeft hem gemeldt,dat hij de brommer binnen een maand kon afhalen,als hij de brommer als nog laat verzekeren en een geldig rijbewijs laat zien.
Maar ik heb het gevoel dat hij dat niet gaat redden.
Nu heb ik het bureau in Liers 2 x gemailed en de situatie uitgelegd,maar ik krijg geen antwoord.
Volgend weekend ben ik van plan om naar Liers te gaan met de trein,om de situatie daar dan maar aan de balie af te handelen.
Nu heb ik echter een aantal vragen...
1) Aangezien ik de brommer zo maar gegeven heb,heb ik geen invoerrechten betaald.Had ik dat eigenlijk moeten doen of heb ik iets strafbaars gedaan in dit geval?
2) Als ik mijn rijbewijs overhandig en me oude verzekeringspapieren,waarop het frame nummer staat,is dit dan voldoende als bewijs dat het mijn voertuig is geweest? (Ik heb ook nog wat oude foto's van de brommer en 2 vrienden als getuigen die mee gaan.)
3) Ik heb zelf geen schuld aan de overtreding.(Rijden zonder verzekering en rijbewijs.)Ben ik verplicht de boete te betalen als ik de brommer wil ophalen?
4) Ik mag de brommer niet de trein mee innemen en me oude verzekering is verlopen,ben ik verplicht de brommer in Belgie achter te laten en hem eerst weer opnieuw te verzekeren alvorens ik hem terug kan rijden? Bij ja..... 5) Mag ik hem kaal strippen en het frame bij een sloop achterlaten? (Ik heb inmiddels namelijk een andere puch,maar wil dan op zijn minst de onderdelen mee terug nemen.)
Alvast bedankt...
-
Wess TS
- Infopolitie Gast
Wat wil uw vriend met de brommer? Aan u terug geven?? Zo ja, dan kunt u natuurlijk de brommer verzekeren en dan samen met uw vriend naar het politie bureau gaan om de brommer op te halen. Het gaat de politie erom dat het voertuig verzekerd en met geldig rijbewijs het bureau verlaat.
Het lijkt mij sterk dat de politie uw vriend kan verplichten om zijn rijbewijs te halen...
Is uw brommer eenmaal terug bij u thuis dan kunt u de verzekering beeindigen. Houd er rekening mee dat de politie wel een minimale verzekerings termijn kan stellen. Bijv de verzekering drie maanden vooruit betalen en een bewijs hiervan overleggen bij ophalen voertuig. Dit om te voorkomen dat het voertuig twee dagen na afhalen alweer onverzekerd op straat rijd.
Uw vriend zal wel zelf de boete moeten betalen.
Ik weet niet hoe eea in belgië geregeld is, maar zo zou het in Nederland kunnen. Over die invoerrechten enz zou ik mij niet al te druk maken. Lijkt mij in dit geval niet van toepassing.
Het lijkt mij sterk dat de politie uw vriend kan verplichten om zijn rijbewijs te halen...
Is uw brommer eenmaal terug bij u thuis dan kunt u de verzekering beeindigen. Houd er rekening mee dat de politie wel een minimale verzekerings termijn kan stellen. Bijv de verzekering drie maanden vooruit betalen en een bewijs hiervan overleggen bij ophalen voertuig. Dit om te voorkomen dat het voertuig twee dagen na afhalen alweer onverzekerd op straat rijd.
Ik weet niet hoe eea in belgië geregeld is, maar zo zou het in Nederland kunnen. Over die invoerrechten enz zou ik mij niet al te druk maken. Lijkt mij in dit geval niet van toepassing.
-
Joost TS
- Infopolitie Gast
Brommer2
Ja,daartoe is hij wel bereid.We hebben nooit problemen over zaken gehad.Maar opnieuw verzekeren binnen de termijn die nog resteerd,wordt waarschijnlijk een ondoenlijke zaak.(20 Juni loopt de maand af,waarin hij afgehaald moet worden.) Zou de politie in Belgie tollerant genoeg zijn,om mij de brommer aldaar te laten demonteren,als bewijs dat hij in Belgie in iedergeval niet meer onverzekerd kan rijden?Als zij bij inbeslagnaame toch over gaan tot vernietiging,zouden ze er dan problemen mee hebben dat alleen het frame bv achter blijft denk je?Moet toch kunnen neem ik aan.Wess schreef:Wat wil uw vriend met de brommer? Aan u terug geven?? Zo ja, dan kunt u natuurlijk de brommer verzekeren en dan samen met uw vriend naar het politie bureau gaan om de brommer op te halen. Het gaat de politie erom dat het voertuig verzekerd en met geldig rijbewijs het bureau verlaat.
-
Wess TS
- Infopolitie Gast
Ik heb geen idee hoe tolerant ze in belgië zijn. Hier in Nederland gaat het zoals het moet (volgens de regels), met indien nodig begrip en een beetje marge. Persoonlijk wil ik nog wel eens van een termijn afwijken (bijv 6 weken ipv 3) maar die brommer (of onderdelen) kan zomaar niet weg. Hij is in beslag genomen dus mag hij onder de gestelde voorwaarden worden meegegeven. Als hieraan niet word voldaan dan zal de officier van justitie moeten beslissen wat er met de brommer gaat gebeuren.
-
Joost TS
- Infopolitie Gast
Ok
Grrrrrr.... Ok! Eens kijken hoe ze dat daar aanpakken,anders mogen ze hem met een dikke middelvinger houden.Wess schreef:Ik heb geen idee hoe tolerant ze in belgië zijn. Hier in Nederland gaat het zoals het moet (volgens de regels), met indien nodig begrip en een beetje marge. Persoonlijk wil ik nog wel eens van een termijn afwijken (bijv 6 weken ipv 3) maar die brommer (of onderdelen) kan zomaar niet weg. Hij is in beslag genomen dus mag hij onder de gestelde voorwaarden worden meegegeven. Als hieraan niet word voldaan dan zal de officier van justitie moeten beslissen wat er met de brommer gaat gebeuren.
-
Wess TS
- Infopolitie Gast
- willem58
- Roepnaam: Willem
- X: @Vrijwil_politie
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Brommer2
Echt 20 juni of een tikfout en moet het juli zijn?Joost schreef:.(20 Juni loopt de maand af,waarin hij afgehaald moet worden.)
Anders ben je een beetje laat.
Een diender en een kat worden beide niet nat.