arrest winkeldiefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hilde TS
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

arrest winkeldiefstal

Ongelezen bericht door Hilde »

Help mannen en vrouwen van de politie :!:

Als het om douane-jurisprudentie gaat kan ik altijd wel vinden wat ik nodig heb.
Dit is dus niet zo bij de `politie` jurisprudentie....

Er schijnt een arrest te zijn over de volgende casus:

Winkeldief steekt `iets` (weet niet meer wat) in zijn jas (tas?), loopt winkel uit, wordt buiten aangesproken door agent die zegt: bent u niet wat vergeten?? Dief loopt terug, betaald, en wordt dáárná aangehouden door de agent.

Heb lopen zoeken maar kan geen uitspraak vinden.
Het gaat erom of de aanhouding rechtmatig is.

Als iemand me kan helpen.... bedankt :D
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

De uitspraak ken ik niet.

De aanhouding is naar mijn idee wel rechtmatig immers wordt voldaan aan alle elementen van het strafbare feit.

Door het goed alsnog te betalen heeft hij wel de civielrechtelijke kant afgehandeld echter het strafrechtelijke deel blijft nog steeds een voltooid feit.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Want het is immers zo dat dit in Nederland niet de gebruikelijke wijze van winkelen is ;)
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Hilde TS
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

jaja.. weet ik ook wel :D

Op Schiphol heeft de Kmar iemand aangehouden op dezelfde manier.
Nu vond de één dat de arrestatie wél rechtmatig was, en de ander niet (omdat er vóór de aanhouding tóch vrijwillig betaald is).

Toen zei een adjudant dat er een arrest over was (of in ieder geval een rechterlijke uitspraak) en dat ze zélf maar op moesten zoeken of het nou ja of nee was.

Zodoende kwam de vraag bij mij of ik het arrest `even` wilde opzoeken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Wess
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Lijkt mij dat dit zo wel kan. Dan is de volgende stap zeker de dief voor de keuze stellen, betalen of aanhouding + PV. :wink:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik heb weleens begrepen dat er een dergelijk arrest rondgaat...

Maar wellicht is er ooit een uitspraak geweest die wat verwarring zaaide vanwege het ontbreken van het 'oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen'....

Ik weet 't niet meer... Het verhaal van de 'koe en de melk', zeg maar...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Chris
Stamgast
Agent
Inspecteur
Roepnaam: Chris
Geslacht:
Leeftijd: 44

Ongelezen bericht door Chris »

Ik ben van mening dat het gewoon wettelijk gezien een voltooid delict is.

Ook van een poging kan geen sprake zijn aangezien de agent hier tegen de verdachte zegt: ben je niet iets vergeten?. maw. als deze diender er niet stond dan had de verdachte gewoon doorgelopen.

Persoonlijk denk ik dat het beter was geweest om de persoon gelijk aan te houden.

groeten Chris
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

In alles wat ik hier heb aan 40 jaar jurisprudentie en allerlei commentaren op wetgeving, kom ik niets tegen wat hierop lijkt (wel hele leuke over de eerste "zelfbedieningswinkels":D)
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Voor zover ik weet Hilde, klopt het verhaal wat je gehoord hebt maar gedeeltelijk. Het arrest gaat over iemand die in de winkel een voorwerp uit het rek haalde en dat in de binnenzak van zijn jas stopte. Dit werd gezien door een winkelbediende en deze persoon werd, nog voordat hij de kassa gepasseerd was, aangehouden als verdachte van winkeldiefstal. In de opvatting dat het niet gebruikelijk is op deze wijze te winkelen, gebruikelijk is het gebruik van een winkelwagentje of een mandje, en dat door het in de binnenzak van het voorwerp het er dik op lag dat verdachte niet van zins was de goederen op de gebruikelijke wijze ter betaling aan te bieden, is verdachte veroordeeld voor winkeldiefstal. Ik heb een aantal jaren geleden hetzelfde aan de hand gehad en de verdachte kreeg toen direct een schikkingsvoorstel van ik meen 220 gulden.

Welk arrest het preices is weet ik echter niet. Dat zou ik op moeten zoeken.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Heb 'm weer gevonden via de Bijenkorf-arresten; hierbij een citaat uit de Noyon-Langemeijer-Remmelink, aantekening 7 bij artikel 310:
Een vrouw die een rollade pakt en deze in zelfbedieningsmandje deponeert zal geacht worden geen opzet te hebben. Gaat zij daarna de rollade overhevelen in een boodschappentas en deelt zij niet aan de cassa-juffrouw mee, dat zij daarin een rollade heeft zitten, dan kan verduistering worden aangenomen, nl., dat zij zich inmiddels de rollade heeft toegeëigend. Vgl. HR 2 juni 1959, NJ 1960, 115. In deze zaak werd betwist, dat de verduistering was voltooid, omdat de vrouw zich nog in het afgesloten circuit van de winkelzaak bevond en de cassière de bevoegdheid en de mogelijkheid had haar te verhinderen met de onbetaalde rollade de zaak te verlaten. De HR meende echter, dat uit het gedrag van de vrouw, dat blijkens de cassière kennelijk erop gericht was de zaak zonder betaling van de rollade te verlaten de voltooiing van de verduistering was af te leiden.
Ik wijs in dit verband op HR 27 oktober 1998, NJB 1998, 138, p. 2005. Verdachte in die zaak had in zelfbedieningszaak tandenborstels in zijn binnenzak gestopt, was in de rij voor de kassa gaan staan, zag toen een beveiligingsbeambte en legde dan de tandenborstels weer terug. De Hoge Raad besliste dat het oordeel van het hof, dat de verdachte zich door de tandenborstels in de supermarkt uit een stelling te nemen en deze direct daarop voor de buitenwereld onzichtbaar in zijn op zijn lichaam gedragen kleding te steken, een zodanige heerschappij over die tandenborstels heeft verschaft dat de wegneming daarvan in de zin van art. 310 Sr was voltooid, onjuist noch onbegrijpelijk was.
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

tandenborstel arrest?
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Yep March, die laatste was 'm.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Briges
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Briges »

Als ik als winkelsurveillance (beveiliging) een verdachte overdraag wordt er "bijna" altijd door de politie/beveiliging gevraagd of de verdachte het product alsnog wil afrekenen.
Waarom gebeurd dit? ik denk simpelweg omdat de verdachte het product niet voor niets wegneemt en dus vermoedelijk nodig heeft. De verdachte krijgt de mogelijkheid om het product alsnog af te rekenen, maar het strafbare feit diefstal heeft hij/zij al gepleegd en zal daarvoor gewoon aangehouden worden. Het is natuurlijk wel slimmer om eerst de verdachte aan te houden en daarna hem alsnog de mogelijkheid te geven om die gestolen producten af te rekenen. andersom zou verwarring bij de verdachte te weeg brengen.
venco
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door venco »

Heeft dit niets te maken met dat hij dan geen "houder" van dit produkt meer is, maar "eigenaar"?
Dan hoeft hij ook geen afstandsverklaring meer te onderteken.

Dit was mijn eerste gedachte, heb ik het goed of gaan jullie me iets nieuws leren?

Met veel groeten,
Venco.
Gesloten