Boete voor verlopen rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

beamer schreef: .... als je de bestuurder door laat rijden, geef je hem min of meer toestemming om een overtreding te plegen (terwijl jij vanuit je functie als politieambtenaar verplicht bent de overtreding te doen ophouden). De politieambtenaar is niet bevoegd tot het geven van een dergelijke toestemming ....
Deze zal ik onthouden als ik eens een aanwijzing krijg. Mag ik je quoten?
:D
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

beamer schreef: Ik vind dit toch een wonderlijke opstelling van jou Koen (had ik niet verwacht). Zoals al eerder door anderen aangegeven, als je de bestuurder door laat rijden, geef je hem min of meer toestemming om een overtreding te plegen (terwijl jij vanuit je functie als politieambtenaar verplicht bent de overtreding te doen ophouden). De politieambtenaar is niet bevoegd tot het geven van een dergelijke toestemming en een en ander heeft weinig te maken met 160 lid 6 WVW.
Beamer, iedere dag laat ik mensen met overtredingen 'doorrijden'. Ik bekeur dagelijks mensen met kapotte verlichting die ik toch door laat rijden; ik bekeur dagelijks mensen die te laat zijn voor de apk en ik laat ze evengoed doorrijden; ik bekeur dagelijks mensen die kleintjes niet op de voorgeschreven wijze vervoeren en die laat ik ook doorrijden; ik bekeur dagelijks mensen met 1 of meerdere gladde banden en die laat ik ook doorrijden... Anders wordt 't wel heel erg druk in de berm... :lol:

Overigens geef ik ze geen toestemming, maar het ontbreekt de opsporingsambtenaar/toezichthouder ook simpelweg aan de mogelijkheden om iemand feitelijk tegen te houden....

Geef mij maar eens een specifiek wetsartikel aan waarin ik daadwerkelijk kan afdwingen dat mensen ophouden met simpele overtredingen te plegen... Zo almachtig zijn we gewoon niet...

Op basis waarvan kan ik afdwingen dat mensen ophouden met een overtreding plegen zoals:
- de auto die al 2 maanden niet apk-gekeurd is...
- een stadslichtje wat defect is...
- een rijbewijs wat 'verlopen' is...
- iemand die z'n auto fout parkeert en wuivend wegloopt...

Al kiest iemand ervoor om 100 keer dezelfde overtreding te plegen, ik kan daar niets anders aan doen dan gewoon nog een extra bonnetje uit te schrijven... en zo zit ik (bij veel overtredingen en een 'normale' bestuurder tenminste) niet in elkaar...

Ik zie me al een autoambulance bestellen omdat de leaseauto van 3 jaar en 3 maanden nog niet apk gekeurd is... 1 ding weet ik zeker, die kosten daarvan worden gewoon op mij verhaald, en terecht...

Ik kan namelijk weinig anders vinden dan het 'veiligheidsaspect' waarop art 160, lid 6 zich baseert: (bespreking)
Indien de bestuurder van een voertuig in overtreding wordt bevonden ter zake van een overtreding van de wegenverkeerswetgeving, is deze persoon verplicht de aan hem door de bevoegde ambtenaar, ter bescherming van bij het verkeer betrokken belangen gegeven bevelen op te volgen.
Hoewel er op dit punt geen rechterlijke uitspraken voorhanden zijn, lijkt het dat de hiervoor genoemde uitspraak van het Gerechtshof te Leeuwarden hierop van toepassing zal kunnen zijn. Dit brengt met zich dat de rechter wellicht onder omstandigheden de redelijkheid van de opdracht, in relatie tot het verkeersbelang zal afwegen.

De bevelen in het belang van het verkeer kunnen van velerlei aard zijn, bijvoorbeeld:
- afladen van overgewicht van te zwaar beladen voertuigen;
- in de nacht een verbod tot verder rijden, indien de verlichting van het voertuig defect is.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

willem58
Stamgast
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Willem
X: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door willem58 »

Het rijbewijs is wel degelijk maar voor een bepaalde tijd geldig.
Zie hiervoor: http://www.rijbewijs.nl/nl/houden.html

Wat betreft de opmerking van Koen dat hij de bestuurder zou laten doorrijden kan ik me wel wat bij voorstellen.
Alleen wat als de bestuurder een aanrijding krijgt en de verzekering gaat moeilijk doen?
De bestuurder zal dan gaan zeggen dat hij van de betrokke agent mocht doorrijden.
Kon wel eens een langlopende kwestie gaan worden.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Koen, dat is wat ook wat ik bedoel met enerzijds heb je gelijk.
Waar ik op doel, en dat zijn er meerdere, is het feit dat je "toestemming" geeft om gewoon verder te rijden.
De gedragingen die je noemt vallen allemaal onder de WAHV en kan je inderdaad weinig mee.
Een verlopen rijbewijs, langer dan een jaar, zit je gewoon in het strafrechtelijke traject.

Dat je niet alles langs de kant laat staan snap ik.
Maar je kan VE ook gewoon mededelen dat hij rijdt zonder geldig rijbewijs en dat als hij verder rijdt hij bij een volgende controle het 'recidive traject" in gaat met het risico op hogere boetes en zelfs op (on)voorwaardelijke hechtenis, kijk maar bij de OM-richtlijnen.

Dit vind ik wat anders dan "toestemming" geven om gewoon verder te rijden.
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

zijlvaart67 schreef:
beamer schreef: Ik vind dit toch een wonderlijke opstelling van jou Koen (had ik niet verwacht). Zoals al eerder door anderen aangegeven, als je de bestuurder door laat rijden, geef je hem min of meer toestemming om een overtreding te plegen (terwijl jij vanuit je functie als politieambtenaar verplicht bent de overtreding te doen ophouden). De politieambtenaar is niet bevoegd tot het geven van een dergelijke toestemming en een en ander heeft weinig te maken met 160 lid 6 WVW.
Beamer, iedere dag laat ik mensen met overtredingen 'doorrijden'. Ik bekeur dagelijks mensen met kapotte verlichting die ik toch door laat rijden; ik bekeur dagelijks mensen die te laat zijn voor de apk en ik laat ze evengoed doorrijden; ik bekeur dagelijks mensen die kleintjes niet op de voorgeschreven wijze vervoeren en die laat ik ook doorrijden; ik bekeur dagelijks mensen met 1 of meerdere gladde banden en die laat ik ook doorrijden... Anders wordt 't wel heel erg druk in de berm... :lol:

Overigens geef ik ze geen toestemming, maar het ontbreekt de opsporingsambtenaar/toezichthouder ook simpelweg aan de mogelijkheden om iemand feitelijk tegen te houden....

Geef mij maar eens een specifiek wetsartikel aan waarin ik daadwerkelijk kan afdwingen dat mensen ophouden met simpele overtredingen te plegen... Zo almachtig zijn we gewoon niet...

Op basis waarvan kan ik afdwingen dat mensen ophouden met een overtreding plegen zoals:
- de auto die al 2 maanden niet apk-gekeurd is...
- een stadslichtje wat defect is...
- een rijbewijs wat 'verlopen' is...
- iemand die z'n auto fout parkeert en wuivend wegloopt...

Al kiest iemand ervoor om 100 keer dezelfde overtreding te plegen, ik kan daar niets anders aan doen dan gewoon nog een extra bonnetje uit te schrijven... en zo zit ik (bij veel overtredingen en een 'normale' bestuurder tenminste) niet in elkaar...

Ik zie me al een autoambulance bestellen omdat de leaseauto van 3 jaar en 3 maanden nog niet apk gekeurd is... 1 ding weet ik zeker, die kosten daarvan worden gewoon op mij verhaald, en terecht...

Ik kan namelijk weinig anders vinden dan het 'veiligheidsaspect' waarop art 160, lid 6 zich baseert: (bespreking)
Indien de bestuurder van een voertuig in overtreding wordt bevonden ter zake van een overtreding van de wegenverkeerswetgeving, is deze persoon verplicht de aan hem door de bevoegde ambtenaar, ter bescherming van bij het verkeer betrokken belangen gegeven bevelen op te volgen.
Hoewel er op dit punt geen rechterlijke uitspraken voorhanden zijn, lijkt het dat de hiervoor genoemde uitspraak van het Gerechtshof te Leeuwarden hierop van toepassing zal kunnen zijn. Dit brengt met zich dat de rechter wellicht onder omstandigheden de redelijkheid van de opdracht, in relatie tot het verkeersbelang zal afwegen.

De bevelen in het belang van het verkeer kunnen van velerlei aard zijn, bijvoorbeeld:
- afladen van overgewicht van te zwaar beladen voertuigen;
- in de nacht een verbod tot verder rijden, indien de verlichting van het voertuig defect is.
Koen, ik begrijp heel goed dat jij art. 160 lid 6 aanhaalde, maar het ging even om het verband waarin jij die opmerking plaatste. Op grond van 160 lid 6 is het m.i zeker mogelijk om in deze situatie de bestuurder (als je dat al zou willen) te beletten verder te rijden, want de bepaling heeft het niet expliciet over de verkeersveiligheid, maar over 'ter bescherming van het bij het verkeer betrokken belangen'en het rijden met een rijbewijs dat geldig is en waarvan de geldigheidsdatum niet is verlopen, is volgens mij zeer zeker een dergelijk belang.

Ik snap ook dat je vaak overtreders laat verder rijden, met defecte verlichting bijvoorbeeld, maar ik weet ook zeker dat jij er dan ook bij vertelt dat ze op eigen risico verder rijden en dat de (zeer geringe weliswaar) kans bestaat dat de bestuurder verderop opnieuw wordt gecontroleerd/staande gehouden en dan opnieuw een bekeuring zou kunnen krijgen. Ik schat in elk geval dat een collega met zoveel ervaring als jij wel op deze manier handelt... 8)
beamer TS
Infopolitie Gast

Mofkap schreef:
beamer schreef: .... als je de bestuurder door laat rijden, geef je hem min of meer toestemming om een overtreding te plegen (terwijl jij vanuit je functie als politieambtenaar verplicht bent de overtreding te doen ophouden). De politieambtenaar is niet bevoegd tot het geven van een dergelijke toestemming ....
Deze zal ik onthouden als ik eens een aanwijzing krijg. Mag ik je quoten?
:D
Jij mag mij altijd quoten, alleen zijn in het verleden behaalde resultaten uiteraard niet maatgevend en kun je daaraan geen rechten ontlenen... 8) 8) 8)
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

@Beamer:
Uiteraard... Niet alles is zo zwart/wit (zoals Rai al aangeeft), en veel handelingen baseren we op een vorm van 'normaal optreden' of onder het mom van 'praktisch oplossen'...

Ik voorzie alleen weleens problemen bij straatadvocaten die tot het uiterste willen gaan en dan moet je soms als diender ook weleens 'slikken'... want dan heeft een burger soms nog veel teveel rechten... :lol:

En als het verkeerd gaat, geef ik gewoon een visitekaartje af met jouw naam op! :lol: :lol: :lol:
sorry... :oops:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

beamer TS
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:En als het verkeerd gaat, geef ik gewoon een visitekaartje af met jouw naam op! :lol: :lol: :lol:
sorry... :oops:
Je hoeft je niet te verontschuldigen, altijd goed hoor. Ik word nu trouwens ook al regelmatig gebeld door onbekenden aan wie mijn naam en telefoonnummer is doorgegeven... :lol: :lol:
Gesloten