onwetend betrokken bij fraude wat te doen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
gedupeerde TS
Infopolitie Gast

onwetend betrokken bij fraude wat te doen

Ongelezen bericht door gedupeerde »

Afgelopen maandag is aan het licht gekomen dat mijn nu expartner, valsheid in geschrifte heeft gepleegd met een werkgeversverklaring die is gebruikt voor een huisaankoop en financieringsaanvraag. Ik was hiervan niet op de hoogte en wist niet beter dan dat zijn werkgever deze had verstrekt. Hij heeft mij in een email toegegeven dit te hebben gedaan en waarom, hij was bang dat de aanvraag er anders niet doorheen zou komen.

Ik hou mijn hart vast wat mij allemaal nu boven het hoofd gaat hangen omdat mijn naam wel onder de koopakte en de financieringsaanvraag staat, ik wilde vandaag aangifte doen bij de politie van oplichting maar volgens hen was dat niet mogelijk. Maar ik wordt hierin wel zwaar gedupeerd, er zal ook naar mij onderzoek worden ingesteld, ik werk bij een financiele instelling dus mijn baan kan ik waarschijnlijk wel gedag zeggen. Ook word ik hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de waarborgsom, de kosten van de makelaar enz enz. Het is nog wel niet zover, maar ik dacht door aangifte te doen in ieder geval iets op papier te hebben, want eigenlijk heeft hij me wel opgelicht als ik voor deze kosten aansprakelijk gesteld ga worden. En om het tegendeel te bewijzen zal ik vrees ik behoorlijk wat juridische kosten om mijn oren krijgen.

Wat nu?

gedupeerde
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ik hoop voor je dat je die email nog hebt en zo ja, zou ik die maar heel goed bewaren. Het zal waarschijnlijk niet als bewijs voor je onwetendheid gelden (een email kan immers iedereen maken) maar het draagt wel bij aan je geloofwaardigheid.

Hoe je werkgever er mee omgaat kan ik natuurlijk niets over zeggen, dat is des werkgevers.

Ik neem aan dat het huis en de financieringsaanvraag op beide namen staat, daarmee ben je voor 50% aansprakelijk voor de kosten. Dat zou je ook zijn als je nog wel samen zou zijn. Daarmee verandert er dus weinig, denk ik. Als je die 50% kunt blijven ophoesten zal hij dat ook moeten doen.
gedupeerde TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door gedupeerde »

Maar kan ik nu wel of niet aangifte doen, alle betrokken partijen behalve ik kan aangifte doen van fraude. Ik heb ook maar een gewoon minimumsalaris en als ik de helft moet ophoesten ga ik helemaal naar de knoppen. Ik word schuldig bevonden tot het tegendeel bewezen is, kom in een of ander register terecht waardoor ik de rest van mijn leven wel enige vorm van financiering of werk (die kunnen daar ook in kijken) kan vergeten. Aangifte lijkt me toch wel het minste wat ik tegen die ......... kan doen.
roadtrain TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door roadtrain »

Moet je niet samen tekenen voor de aankoop van een huis? Jij hebt toch niet getekend?
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

gedupeerde schreef:Maar kan ik nu wel of niet aangifte doen, alle betrokken partijen behalve ik kan aangifte doen van fraude. Ik heb ook maar een gewoon minimumsalaris en als ik de helft moet ophoesten ga ik helemaal naar de knoppen. Ik word schuldig bevonden tot het tegendeel bewezen is, kom in een of ander register terecht waardoor ik de rest van mijn leven wel enige vorm van financiering of werk (die kunnen daar ook in kijken) kan vergeten. Aangifte lijkt me toch wel het minste wat ik tegen die ......... kan doen.
aangifte kan gedaan worden door de kredierverstrekker in deze lijkt mij. niet zozeer door jou. je bent (nog) geen benadeelde cq slachtoffer. en ik neig er ook naar ri de civiele hoek te gaan.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Volgens mij kan TS gewoon aangifte doen.
Iedereen die kennis draagt van een strafbaar feit kan dat, je hoeft daarvoor niet perse benadeelde te zijn.

Let wel: de politie heeft in een onderzoek (als dat wordt gestart) 1 doel: waarheidsvinding.
En dat is de hele waarheid, niet slechts een stukje. Dus ook niet alles: behalve datgene wat een aangever niet goed uitkomt.
Daarmee wil ik TS niet beschuldigen, maar alleen maar wijzen op mogelijke gevolgen.
Burger TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Burger »

ALs je inderdaad een klein salarisje hebt kun je goedkoop goede rechtsbijstand krijgen! Zie: http://www.rechtshulpnederland.nl/index ... kosten.asp. Ik zou het maar eens aan hen voorleggen! Succes!
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

mwb schreef:Volgens mij kan TS gewoon aangifte doen.
Iedereen die kennis draagt van een strafbaar feit kan dat, je hoeft daarvoor niet perse benadeelde te zijn.

Let wel: de politie heeft in een onderzoek (als dat wordt gestart) 1 doel: waarheidsvinding.
En dat is de hele waarheid, niet slechts een stukje. Dus ook niet alles: behalve datgene wat een aangever niet goed uitkomt.
Daarmee wil ik TS niet beschuldigen, maar alleen maar wijzen op mogelijke gevolgen.
ik zit mij af te vragen welk nadeel TS geleden heeft? wie zegt dat dit consequenties gaat hebben?

TS is mogelijk gedupeerd maar is het niet de kredietverstrekker die in deze opgelicht is en dus aangifte zou moeten doen? en dus niet TS?
saskia1950 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door saskia1950 »

Walter schreef: ik zit mij af te vragen welk nadeel TS geleden heeft gaat ondervinden? wie zegt dat dit consequenties gaat hebben?

TS is mogelijk gedupeerd maar is het niet de kredietverstrekker die in deze opgelicht is en dus aangifte zou moeten doen? en dus niet TS?
zoals TS al schreef wordt ook zij geregistreerd en kan dus indien nodig geen eigen lening/hypotheek meer afsluiten.
bovendien als de ex-partner te laat met betalen zou zijn staan ze bij TS op de stoep en zou loonbeslag kunnen volgen.

eventueel is verkoop mogelijk, zodat er van een gezamelijk bezit en schuld geen sprake meer is.
Gesloten