met een ondeugelijk voertuig de weg op? mag dat?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Daanvolvo TS
Infopolitie Gast

met een ondeugelijk voertuig de weg op? mag dat?

Ongelezen bericht door Daanvolvo »

Hallo dienders van het land,

Ik heb een interressante vraag voor jullie.

Tot 3 keer toe binnen 48 uur valt mijn auto (Volvo 440) uit tijdens het rijden. Tot 3 keer toe de anwb erbij gehad. De eerste vond wat vuil bij een sensor(zaterdag), de 2de vond een storing in een andere sensor (zondag) en de 3de kon niks vinden. Ik vroeg om een vervangend voertuig gezien mij auto tijdens het rijden uitvalt wat zeer gevaarlijke situaties op kan leveren. Volgens de wegenwacht is er geen sprake van een gevaarlijke situatie en moet ik op eigen risico maar verder rijden. Quote: Zolang de auto rijdt is er niks aan de hand maar wel op eigen verantwoording. einde quote.

Wat zegt de wegenverkeerswet hierover? Mag je met zo'n voertuig gaan rijden? Kan de verkeerspolitie mij helpen?

graag reactie,

bij voorbaat dank,

Daan
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Indien u deelneemt aan het verkeer met een voertuig waarvan u het gegronde vermoeden heeft dat dit voertuig niet betrouwbaar is en daardoor gevaar ontstaat voor de verkeersveiligheid, mag u met een dergelijk voertuig niet deelnemen aan het verkeer. De bestuurder is hiervoor zelf verantwoordelijk en kan daarop worden aangesproken.

Handhaving op grond van artikel 5 en 6 WVW is mogelijk.
Art. 5.
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Art. 6.
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat
.
Laatst gewijzigd door ThunderSTreak op 19 jun 2006, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Knutselsmurf TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

In de meeste situaties kun je een auto er mee stopt netjes aan de kant zetten.

Maar volgens de wet van Murphey gebeurd dat juist als je een tunnel in rijd.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

nee, daar mag je neit mee rijden!

je overtreedt artikel:

Wetstekst

Artikel 5.1.1
1. Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig:
a. niet deugdelijk van bouw of inrichting is, dan wel rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeert,
Gesloten