Hallo,
Vorige week is mijn auto opengebroken en leegehaald radio/cd-speler en allerlei andere kleine dingen waren weg. Dit weekend heb ik de sloten gerepareerd, maar gisteren is de auto weer opengebroken en ook mee gereden (joyrijden) en 10 meter verder weer terug gezet. Aan de zijkant achter het achterwiel is er nu een flinke deuk waarschijnlijk ergens uit de bocht gevlogen.
Mijn WA verzekering (interpolis) vergoed de schade niet, maar nu kwam ik op deze website het volgende tegen over het Waarborgfonds: (http://www.infopolitie.nl/wet/wam/h4.php art25)
Een benadeelde kan, wanneer er een burgerrechtelijke aansprakelijkheid voor de door een motorrijtuig veroorzaakte schade bestaat, een recht op schadevergoeding tegen het fonds geldend maken:
C: wanneer de schade voortvloeit uit een handelen of nalaten van degene die zich door diefstal of geweldpleging de macht over het motorrijtuig heeft verschaft of van hem die, dit wetende, dat motorrijtuig zonder geldige reden gebruikt, en de verzekeraar, de Staat, of degene, die krachtens artikel 18 is vrijgesteld van de verzekeringsplicht deswege niet aansprakelijk is;
Dit lijkt er toch op dat zoiets vergoed wordt door het waarborgfonds!! Hun antwoord was echter:
Het Waarborgfonds vergoedt, onder bepaalde voorwaarden, alleen schade
die door toedoen van een ander motorvoertuig is ontstaan. Schade als
gevolg van diefstal van of inbraak in de eigen auto valt hier dus niet
onder. U kunt zich het beste wenden tot uw verzekeraar. Indien u
zichzelf hiertegen verzekerd heeft, zal uw verzekeraar uw claim in
behandeling nemen,
Interpreteer ik soms artikel 25 over het waarborgfonds verkeerd?
auto inbraakt / joyrijden
Moderator: Moderatorteam
-
Marcje TS
- Infopolitie Gast
-
Engeltje TS
- Infopolitie Gast
Ik denk het wel.... volgens mij is de bedoeling van dit artikel om duidelijk te maken dat de schade die voor vergoeding in aanmerking kan komen, is veroorzaakt door een ander motorvoertuig die bv gestolen is....
Dus als met jouw auto door de joyrijder schade is veroorzaakt aan b.v. de auto van je buurman, kan je buurman die schade verhalen op het waarborgfonds maar jij niet.
Dus als met jouw auto door de joyrijder schade is veroorzaakt aan b.v. de auto van je buurman, kan je buurman die schade verhalen op het waarborgfonds maar jij niet.
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
- rai
- Geslacht:
Kijk ook eens op de site van het Waarborgfonds zelf.
Daat staat ook de nodige informatie, onder andere:
Daat staat ook de nodige informatie, onder andere:
Vraag: Mijn auto is gestolen en met schade teruggevonden. Kan ik een claim bij jullie indienen?
Antwoord: Nee, de schade aan uw gestolen auto wordt niet door ons vergoed.