Euh... aanhouden ? of staande houden...
Ik dacht dat een burger alleen staande mocht houden en indien 'verdachte' niet meewerkt je dan ook niet veel meer kan doen ivm vrijheidsberoving e.d.
(juridisch gezien is je gewoon laten bestelen en aangifte doen over het algemeen wel veiliger, maar ja)
Me buurman rijd met mijn auto onderdellen, en ik kan alleen.
Moderator: Moderatorteam
- Flik
- Geslacht:
- Leeftijd: 50
Een aanvulling:
In geval van ontdekking op heterdaad mag iedereen de verdachte aanhouden. Een burger moet de verdachte dan wel zo snel mogelijk overdragen aan de politie, inclusief evt in beslag genomen spullen.
Soms kan het echter even duren voordat de politie ter plaatse is, of dat jij bij de politie bent. Tot dat tijdstip mag de aanhouder de verdachte vasthouden. Dat kan evt gebeuren door hem op te sluiten.
Soms kan het verstandiger zijn om als burger niet zelf tot aanhouding over te gaan.
Als de burger, die het plegen van het strafbare feit ontdekt heeft, direct een opsporingsambtenaar in kennis stelt, dan blijft er sprake van ontdekking op heterdaad.
Zolang de oa onafgebroken bezig blijft met de zaak, blijft er sprake van ontdekking op heterdaad. Stopt het onderzoek, dan is ook aan de heterdaad een einde gekomen.
Voor de burger geldt dat hij alleen mag aanhouden als hij dit direct na de ontdekking op heterdaad doet. Hij mag dus niet meer tot aanhouding overgaan als hij bijv de verdachte 2 jaar later bij toeval weer een keer tegenkomt.
In geval van ontdekking op heterdaad mag iedereen de verdachte aanhouden. Een burger moet de verdachte dan wel zo snel mogelijk overdragen aan de politie, inclusief evt in beslag genomen spullen.
Soms kan het echter even duren voordat de politie ter plaatse is, of dat jij bij de politie bent. Tot dat tijdstip mag de aanhouder de verdachte vasthouden. Dat kan evt gebeuren door hem op te sluiten.
Soms kan het verstandiger zijn om als burger niet zelf tot aanhouding over te gaan.
Als de burger, die het plegen van het strafbare feit ontdekt heeft, direct een opsporingsambtenaar in kennis stelt, dan blijft er sprake van ontdekking op heterdaad.
Zolang de oa onafgebroken bezig blijft met de zaak, blijft er sprake van ontdekking op heterdaad. Stopt het onderzoek, dan is ook aan de heterdaad een einde gekomen.
Voor de burger geldt dat hij alleen mag aanhouden als hij dit direct na de ontdekking op heterdaad doet. Hij mag dus niet meer tot aanhouding overgaan als hij bijv de verdachte 2 jaar later bij toeval weer een keer tegenkomt.
-
Marten TS
- Infopolitie Gast
OP die grond werk ik dus ook doorgaans omdat ik geen Opsporings Bevoegdheid heb... Winkeliers alarmeren/informeren ons en wij nemen dan in feite de heterdaad 'over'. Waardoor wij mogen aanhouden en via de portofoon een wagen erbij kunnen laten komen voor vervoer en overdraging aan de politie.
Marten
Marten
-
michelh TS
- Infopolitie Gast
Ik gok zo dat het wel eens kan gebeuren dat een bureau meer dan 1 aangifte heeft om te verwerken. Dit is natuurlijk heel vervelend maar er zijn nu eenmaal zaken die een hogere prioriteit hebben. De aangever heeft daar niet veel aan maar je moet er wel begrip voor hebben dat de verdachte van een zwaar geweldsdelict en de afhandeling van dat incident, de voorrang krijgen boven een diefstal.
Buiten dit gegeven kunnen er ook nog wel wat andere redenen zijn want wie weet lopen er nog wel meer zaken tegen deze verdachte waarin dit inident wordt meegepakt.
Buiten dit gegeven kunnen er ook nog wel wat andere redenen zijn want wie weet lopen er nog wel meer zaken tegen deze verdachte waarin dit inident wordt meegepakt.