Hallo,
Er is iets meer dan 2 jaar geleden aangifte tegen mij gedaan. Ik had hetgeen waar ik voor aangeklaagd was toen bekend.
Er werd toen gezegd, door de politie, dat de aangifte weggegooid (of iets dergelijks) zou worden als de beklager de aanklacht in zou trekken.
Er is nooit direct gezegd dat de aanklacht ingetrokken was, maar een politieagent zei wel dat ik mij geen zorgen hoefde te maken.
Betekent dit dat de politie dan de zaak geseponeerd heeft?
Hoe kan ik dan achter de precieze reden van het sepot komen? Ik heb gelezen dat een sepot een bepaalde code heeft die de reden aangeeft.
Ik ben nooit schriftelijk op de hoogte gesteld van een seponering, of iets anders.
Seponering
Moderator: Moderatorteam
De aangever kan nooit zijn aangifte intrekken. Hij/zij kan een verzoek tot de Officier van jusitie richten met het verzoek om af te zien van strafvervolging.
Een sepot is 9 van de 10 keer het gevolg van een tekortkoming van/aan bewijslast (althans dat is mijn ervaring).
Het kan dus zijn dat zonder andere bewijzen het uw verhaal is tegen dat van de aangever en andersom. Zoals wij noemen 1 tegen 1 verhaal en daar blijft niets van over.
Neem even contact op met de recherche van het politiebureau alwaar uw zaak in het beginsel is behandeld om duidelijkheid te krijgen.
gr, mashi
Een sepot is 9 van de 10 keer het gevolg van een tekortkoming van/aan bewijslast (althans dat is mijn ervaring).
Het kan dus zijn dat zonder andere bewijzen het uw verhaal is tegen dat van de aangever en andersom. Zoals wij noemen 1 tegen 1 verhaal en daar blijft niets van over.
Neem even contact op met de recherche van het politiebureau alwaar uw zaak in het beginsel is behandeld om duidelijkheid te krijgen.
gr, mashi
-
Cees84 TS
- Infopolitie Gast
Kan zo'n verzoek om af te zien van strafvervolging ook bepaalde voorwaarden bevatten, anders dan een transactie. En als dat zo is, had ik dan van die voorwaarden schriftelijk op de hoogte moeten zijn gesteld?
En wat als de aanklager nu na 3 jaar (zonder problemen) toch nog eens besluit om terug te komen op het ingediende verzoek om af te zien van strafvervolging, om me een hak te zetten bijv.? Kan dat zomaar?
En bij verjaring, kan er dan nog op teruggekomen worden?
Misschien moet ik inderdaad maar eens contact opnemen met de recherche daar.
In ieder geval bedankt voor je hulp.
Cees
En wat als de aanklager nu na 3 jaar (zonder problemen) toch nog eens besluit om terug te komen op het ingediende verzoek om af te zien van strafvervolging, om me een hak te zetten bijv.? Kan dat zomaar?
En bij verjaring, kan er dan nog op teruggekomen worden?
Misschien moet ik inderdaad maar eens contact opnemen met de recherche daar.
In ieder geval bedankt voor je hulp.
Cees
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Van belang is of je na de aanklacht door de politie als verdachte bent gehoord. Is dat niet het geval dan heeft de politie kennelijk geen onderzoek ingesteld nadat de aangifte was gedaan.
Formeel is dit geen sepot maar u bent dan formeel ook geen verdachte. De aanklacht is dan kennelijk gearchiveerd.
De politie is weliswaar wel verplicht om een aangifte op te nemen maar is NIET verplicht om op elke aangifte ook een onderzoek te starten.
Ik adviseer, om voornoemde reden, dan ook vaak aan collega´s om met een aangever (in dubieuze gevallen) niet (lang) te discussieren over het wel of niet opnemen van een aangifte, maar de aangifte gewoon op te nemen en vervolgens, uiteraard in overleg met de chef opsporing, zonder nader onderzoek te bergen.
Formeel is dit geen sepot maar u bent dan formeel ook geen verdachte. De aanklacht is dan kennelijk gearchiveerd.
De politie is weliswaar wel verplicht om een aangifte op te nemen maar is NIET verplicht om op elke aangifte ook een onderzoek te starten.
Ik adviseer, om voornoemde reden, dan ook vaak aan collega´s om met een aangever (in dubieuze gevallen) niet (lang) te discussieren over het wel of niet opnemen van een aangifte, maar de aangifte gewoon op te nemen en vervolgens, uiteraard in overleg met de chef opsporing, zonder nader onderzoek te bergen.
Laatst gewijzigd door SWAT op 10 mei 2006, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Stay safe out there.
Eerste punt: een sepot (even afhankelijk van de grond voor het sepot) kan inderdaad voorwaardelijk zijn. In dat geval zal u daarvan in ieder geval op de hoogte zijn gesteld.
Voor wat betreft het tweede punt hangt het er even vanaf. Als u een (al dan niet schriftelijke)toezegging hebt gekregen van de officier van justitie dat u niet vervolgd zult worden, dan kan de officier van justitie daar niet zomaar op terug komen. Het feit dat er gedurende de afgelopen jaren niet tot vervolging is overgegaan, vormt niet een reden waarom de officier van justitie niet meer zou mogen vervolgen.
Het derde punt: indien sprake is van verjaring kan de officier van justitie niet meer tot strafvervolging overgaan. Overigens als u wilt weten of het feit verjaard is, kunt u hier altijd even het delict noemen waar het om gaat en kan worden aangegeven of het feit verjaard is.
Voor wat betreft het tweede punt hangt het er even vanaf. Als u een (al dan niet schriftelijke)toezegging hebt gekregen van de officier van justitie dat u niet vervolgd zult worden, dan kan de officier van justitie daar niet zomaar op terug komen. Het feit dat er gedurende de afgelopen jaren niet tot vervolging is overgegaan, vormt niet een reden waarom de officier van justitie niet meer zou mogen vervolgen.
Het derde punt: indien sprake is van verjaring kan de officier van justitie niet meer tot strafvervolging overgaan. Overigens als u wilt weten of het feit verjaard is, kunt u hier altijd even het delict noemen waar het om gaat en kan worden aangegeven of het feit verjaard is.