Hoi,
Ik heb een vraagje waar jullie hopelijk iets van af weten??
Het gaat over alcoholonderzoeken d.m.v. de ademanalyse --- bloedonderzoek.
Ik weet niet beter of eeen VE mag 2 keer 4 pogingen doen voor een goede uitslag.(medewerking vereist) En mocht het dan nog niet lukken wordt er een bloedproef afgenomen.
Nu hoor ik dus dat je alleen nog maar een bloedroef mag laten uitvoeren wanneer de VE (met medewerking) het niet voor elkaar krijgt om na 1 poging van 4 keer blazen een goede uitslag te hebben.
Dus wanneer ik dacht een VE een plezier te den door nog een 2de poging te doen loop ik het risico dat waneer het weer niet lukt de VE weg te moeten sturen met..... een mulder ???
Alcohol onderzoek
Moderator: Moderatorteam
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
-
_Isabel TS
- Infopolitie Gast
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Maar als iemand al die opties nodig heeft dan moet je toch wel wat twijfels zetten bij het een en ander, zeker als het blazen op straat goed is gegaan.
Buiten het weigeren van de apparatuur, komt het zelden voor dat het niet lukt en als het aan het apparaat ligt, heb je natuurlijk nog het recht om naar een nabijgelegen bureau te gaan om daar vervolgens gebruik te maken van de analyse.
Buiten het weigeren van de apparatuur, komt het zelden voor dat het niet lukt en als het aan het apparaat ligt, heb je natuurlijk nog het recht om naar een nabijgelegen bureau te gaan om daar vervolgens gebruik te maken van de analyse.
bron: http://www.zakboekenpolitie.comAdemanalyse op ander apparaat op ander bureau
Uit de wetsgeschiedenis volgt dat in een geval waarin het ademanalyse-apparaat in het politiebureau waarheen de verdachte was overgebracht, niet naar behoren functioneert, gebruik mag worden gemaakt van een apparaat "in de nabije omgeving". Een verdachte is in een dergelijk geval verplicht medewerking te verlenen aan alle aanwijzingen ten dienste van het met dit apparaat "in de nabije omgeving" te verrichten onderzoek. Een bloedproef mag in zo'n geval pas plaatsvinden indien de medewerking van de verdachte aan het onderzoek met het ademanalyse-apparaat "in de nabije omgeving" niet heeft geleid tot een voltooid ademonderzoek (in het betreffende geval ging het om de plaatsen Maastricht en Valkenburg) (HR, NJ 2001-554).
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
-
Baksteen TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
En als afsluiter dan maar:
Een vd die de ademanalyse 'al dan niet opzettelijk laat mislukken' door 'slecht te blazen' (half naast het mondstuk blazen, tong tegen mondstuk duwen, etc) heeft evengoed medewerking verleend en aan de vordering van de opsporingsambtenaar voldaan...
Dergelijke verdachten worden altijd vrijgesproken als hen uitsluitend 'de weigering' ten laste wordt gelegd.
En de oplossing is zoals al aangegeven, gewoon doorgaan voor een bloedonderzoek, daar kan je niet mee simuleren...
Een vd die de ademanalyse 'al dan niet opzettelijk laat mislukken' door 'slecht te blazen' (half naast het mondstuk blazen, tong tegen mondstuk duwen, etc) heeft evengoed medewerking verleend en aan de vordering van de opsporingsambtenaar voldaan...
Dergelijke verdachten worden altijd vrijgesproken als hen uitsluitend 'de weigering' ten laste wordt gelegd.
En de oplossing is zoals al aangegeven, gewoon doorgaan voor een bloedonderzoek, daar kan je niet mee simuleren...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'