bekeuring (inhaalverbod)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

andre schreef:
Guido schreef:@dusty

een brommobiel mag 45, binnen en buiten de bebouwde kom.

Het gaat hier om een normale weg buiten de bebouwde kom, en daar mogen ze gewoon komen
Ehh, weet je dat heel zeker? 8)
dat weet ik heel zeker, hebben het over een bromMOBIEL, niet over een brommer
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Josan schreef:Ik geeft het op. Of toch niet helemaal....

Deze vraag heb ik ook voorgelegd bij de mede ontwerper van het nieuwe RVV ( Dhr. Dijkstra werkzaam bij het PIVM) en deze zegt hetzelfde als ik.

Dus doe niet zo dwars en lees nu eens de tekst. Een brommobiel mag je gewoon inhalen want je hoeft het niet te zien als een motorvoertuig. Want dat is het ook niet.
De meest recente versie (april 2006) bevat de exacte teksten zoals Koen ze heeft neergekwakt. Daarnaast vond ik ook nog de Nota's van toelichting op diverse brommobiel-besluiten. Ik ga deze keer ook met Koen mee.....

Wetstekst

Commentaar
Commentaar op het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
Artikelsgewijs commentaar: Artikel 2a

Geschiedenis totstandkoming

Artikel 2a is ingevoegd bij besluit van 31 oktober 1996 (Stb. 557).
Het artikel is gewijzigd bij besluit van 27 mei 1999, Stb. 268 (zie nota van toelichting besluit 27 mei 1999) en bij besluit van 18 oktober 2001, Stb. 519 (zie nota van toelichting besluit 18 oktober 2001).

Nota van toelichting besluit 31 oktober 1996

Deze bepaling bevat de essentie van de nieuwe regeling betreffende brommobielen. De bepaling houdt in, dat bestuurders van brommobielen zich in het verkeer, anders dan bestuurders van bromfietsen geen brommobiel zijnde, dienen te houden aan de regels van het RVV 1990 zoals die voor bestuurders van personenauto's gelden. De bepaling is zo geredigeerd, dat elke suggestie dat tegelijk ook nog de regels voor bromfietsen van toepassing zouden zijn, wordt vermeden. Voorts houdt deze bepaling in, dat bestuurders van andere voertuigen dan brommobielen zich jegens bestuurders van brommobielen dienen te gedragen als waren de laatsten bestuurders van motorvoertuigen. Dit is, gelet op de verkeersveiligheid, van bijzonder belang bij het verlenen van voorrang. Hierbij zij opgemerkt, dat de in de situatie voorafgaand aan dit besluit voor alle bromfietsen verplichte gele dan wel oranje platen voor brommobielen ongewenst zijn daar zij beogen aan te duiden dat op de betrokken voertuigen de regels voor brom- dan wel snorfietsen van toepassing zijn. Om die reden is de voorheen in het Voertuigreglement bestaande eis dat brommobielen voorzien moeten zijn van twee gele platen komen te vervallen en vervangen door een verbod een dergelijke aanduiding te voeren. Voorts is de toepasselijkheid van de regels voor motorvoertuigen van belang voor onder meer het parkeren en het gebruik van de juiste plaats op de weg. Indien een voertuig op drie of vier wielen wel valt onder de bromfietsdefinitie van onderdeel i, en geen carrosserie heeft in de zin van onderdeel ia, zal de bestuurder ervan zich moeten houden aan de regels die gelden voor de bestuurders van (gewone) bromfietsen.

Nota van toelichting besluit 27 mei 1999

Gelet op de geringe snelheid van de snorfietsen wordt het niet wenselijk geacht dat snorfietsers net als de bromfiets de rijbaan gaan gebruiken. Daarom wordt in het nieuwe artikel 2b op snorfietsen en snorfietsers in beginsel de regels betreffende fietsers van toepassing verklaard. De wijziging van artikel 2a betreft een technische wijziging en brengt artikel 2a en artikel 2b met elkaar in overeenstemming.

Nota van toelichting besluit 18 oktober 2001

In het nieuwe artikel 60, tweede lid, onderdeel e, van het RVV 1990, worden o.a. ook passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie vrijgesteld van de verplichting tot het dragen van een helm, indien hun zitplaats is voorzien van (bevestigingspunten voor) autogordels. Zoals in het algemeen deel van deze nota van toelichting (zie ad b.) is uiteengezet, dient de aanwezige autogordel uiteraard ook te worden gedragen om verantwoord tot vrijstelling van de helmdraagplicht te kunnen komen. De gordeldraagplicht is geregeld in artikel 59 van het RVV 1990. Via de weg van artikel 2a van het RVV 1990 gelden de daarin opgenomen verplichtingen voor bestuurders van motorvoertuigen, weliswaar ook voor bestuurders van brommobielen, maar niet voor de passagiers van brommobielen. De onderhavige wijziging behelst een zodanige aanvulling van artikel 2a dat de voorschriften in het RVV 1990 die betrekking hebben op passagiers van motorvoertuigen ook gaan gelden voor passagiers voor brommobielen. Deze aanvulling heeft praktisch alleen betekenis voor artikel 59. Voor het andere artikel van het RVV 1990 waarin het begrip "passagiers" voorkomt (zie artikel 23, tweede lid) heeft deze aanvulling geen inhoudelijke betekenis.

Wetstekst

Toelichtingen
Officiële toelichting RVV 1990
Nota van toelichting, behorende bij het koninklijk besluit van 31 oktober 1996 (Stb. 557), houdende wijziging van het RVV 1990 en enkele andere besluiten

Algmeen

Vierwielige bromfietsen
Door de komst van Richtlijn 92/61/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 30 juni 1992 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen (PbEG L 225), is in Nederland de vierwielige bromfiets geïntroduceerd. Het betreft hier een licht vierwielig motorvoertuig dat, hoewel het de juridische status heeft van bromfiets, het uiterlijk heeft van een kleine personenauto (de breedte bedraagt doorgaans ca. 1.40 m). Vergelijkbare voertuigen kenden wij in Nederland tot voor kort alleen als invalidenvoertuigen. Deze vierwielige bromfiets bestaat reeds enige tijd in onder meer Frankrijk, België en Italië. Gebleken is dat ook in Nederland belangstelling bestaat voor dit voertuig, dat inmiddels de naam brommobiel heeft gekregen. De technische eisen waaraan deze brommobielen moeten voldoen om tot het verkeer toegelaten te worden, zijn opgenomen in voornoemde richtlijn. Deze is geïmplementeerd in het Voertuigreglement.
Als gevolg van de juridische status van brommobielen verdienen de gedragsregels voor het gebruik op de weg bijzondere aandacht. In de situatie voorafgaand aan dit besluit vielen de brommobielen onder de gedragsregels voor bromfietsen zoals die zijn opgenomen in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Hierdoor golden voor brommobielen de regels met betrekking tot het plaatsen op het trottoir, hetgeen tot ongewenste en hinderlijke situaties aanleiding kon geven. Voorts kon door de gelijkenis van de brommobiel met kleine personenauto's bij andere weggebruikers misverstand ontstaan omtrent de jegens bestuurders van brommobielen in acht te nemen gedragsregels, hetgeen met name bij slecht zicht aanleiding kon zijn tot ongewenste en gevaarlijke situaties. Om deze redenen is besloten om de brommobielen in het RVV 1990 onder de werking van de gedragsregels voor motorvoertuigen te brengen.

Gordeldraagplicht
In dit besluit wordt ook de basis gelegd voor het verzoek om een geneeskundige verklaring in het kader van een aanvraag tot ontheffing draagplicht autogordel. Men bedenke dat het van toepassing verklaren van gedragsregels betreffende motorvoertuigen op brommobielen met zich brengt, dat het hierbij zowel de reeds gebruikelijke aanvragen door bestuurders en passagiers van motorvoertuigen betreft, als ook de aanvragen door bestuurders en passagiers van brommobielen.

Overige wijzigingen
In dit besluit wordt de mogelijkheid gecreëerd om in situaties waar dat voorheen niet mogelijk was, de werking van een verkeerslicht te beperken tot één rijstrook. Voorts wordt toegestaan om bromfietsen die geen brommobiel zijn te voorzien van gele of oranje vlakken in plaats van gele of oranje platen; tevens is bepaald dat brommobielen niet van dergelijke platen of vlakken mogen zijn voorzien. Voorts zijn in dit besluit opgenomen twee wijzigingen betreffende de bevoegdheden van de controleurs van de Rijksverkeersinspectie.
De hierboven niet besproken wijzigingen hebben een overwegend technisch karakter.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,
A. Jorritsma-Lebbink
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Guido schreef:
andre schreef:
Guido schreef:@dusty

een brommobiel mag 45, binnen en buiten de bebouwde kom.

Het gaat hier om een normale weg buiten de bebouwde kom, en daar mogen ze gewoon komen
Ehh, weet je dat heel zeker? 8)
dat weet ik heel zeker, hebben het over een bromMOBIEL, niet over een brommer
Jamaar, een brommobiel is volgens het RVV een bromfiets op meer dan 2 wielen, die is voorzien van een carrosserie. Oftewel dus toch een bromfiets. Of denk ik nu ergens fout :?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ja dré, de definitie zegt (simpel gesteld): een brommobiel is een bromfiets op meer dan 2 wielen, en vallen wat betreft verkeersregels onder de regels van bestuurders motorvoertuigen. Om enige verwarring met bromfietsen te voorkomen is er voor geklozen om bij een brommobiel de gele plaat zelfs te verbieden, terwijl die bij bromfiets juist verplicht is (was, ligt aan het nieuwe kenteken). Zie mijn aanvullingen hierboden. :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
andre TS
Infopolitie Gast

Dus als ik het goed begrijp mogen brommobielen binnen de bebouwde kom in principe 50 km/h maar omdat ze een voertuig zijn met een beperkte snelheid van 45/h, maar maximaal 45 binnen en buiten de bebouwde kom.

Toch?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Klopt, max snelheid binnen en buiten bebouwde kom is 45 km/h. Andere uitzonderingen zijn het verbod op op auto(snel)wegen te komen bijvoorbeeld. Maar da's allemaal logisch lijkt me.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Zo ongeveer wel, ja :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

..::Frans::.. schreef:Ik ga deze keer ook met Koen mee.....
Zeker omdat hij de weg beter kent dan jij? :wink: :P
En je dan tenminste komt waar je (echt) wezen moet! :lol: :woow:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

:lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Oooh... Dat had ik nooit durven zeggen.... :lol:

Maar het lijkt me een dreun die nog lang na gaat klinken bij Frans...

Tijd voor een slotje... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

andre TS
Infopolitie Gast

..::Frans::.. schreef::lol:
Hmm, je kan beter een smiley gebruiken van een lachende boer met kiespijn :twisted:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

neen hoor, hou ik wel van, als mensen bijdehand gaan doen...dan mag ik dat de volgende keer ook...hè Dusty ?? :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

..::Frans::.. schreef:neen hoor, hou ik wel van, als mensen bijdehand gaan doen...dan mag ik dat de volgende keer ook...hè Dusty ?? :wink:
Uiteraard! :toost:
Geen enkel probleem mee! :sunny:
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

andre schreef:Jamaar, een brommobiel is volgens het RVV een bromfiets op meer dan 2 wielen, die is voorzien van een carrosserie. Oftewel dus toch een bromfiets. Of denk ik nu ergens fout :?
Andre, ter aanvulling: kijk even naar artikel 22 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Daar wordt de snelheid van de brommobiel apart genoemd.
andre TS
Infopolitie Gast

Dank je Leo. Ik had er compleet overheen gelezen :oops:
Gesloten