bekeuring (inhaalverbod)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Josan TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Josan »

zijlvaart67 schreef:Ik ben 't niet met Josan eens...

Door 'schade en schande' wijs geworden weet ik inmiddels dat een brommobiel niet alleen de verkeersregels voor auto's moet volgen, maar dat andere verkeersdeelnemers deze voertuigen ook moeten benaderen alsof het een personenauto is (incl dus de plichten die dat met zich meebrengt)...

Bij een dergelijk bord mag je (strikt juridisch gezien) dus ook een brommobiel niet inhalen...
Je hoeft het niets eens te zijn. Ik heb de wetgeving aan mijn kant staan. Ga nu dus toch met teksten smijten:

Wetstekst

brommobiel:

bromfiets op meer dan twee wielen, die is voorzien van een carrosserie;

Wetstekst

e. bromfiets:
a. motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet
meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig;

b. motorrijtuig op drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een
gehandicaptenvoertuig, uitgerust met:

1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,

2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde
motoren, of

3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW; dan wel

c. motorrijtuig op vier wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan
45 km/h en een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen, uitgerust met:

1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,

2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of

3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW.

In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid;.

Wetstekst

Artikel 2a.

De regels van dit besluit betreffende motorvoertuigen en bestuurders en passagiers van motorvoertuigen zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen, bromfietsers en passagiers van bromfietsen, mede van toepassing op brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen.
[img]http://www.tdekkers.nl/borden/f1.gif[/img]

Dit bord heeft de volgende betekenis: Verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen

Aangezien een brommobiel geen motorvoertuig is mag je deze gewoon inhalen.

Oh ja nog even de defenitie van een motorvoertuig:

Wetstekst

motorvoertuigen:

alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan over spoor te worden voortbewogen;.
Als dit de lading niet dekt weet ik het ook niet meer.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

@Josan: Lees dit draadje (hier klikken) eens door..................
Ik denk dat Koen (zijlvaart67) daar op doelt. 8)
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

En kijk dan ook meteen even heel goed naar het door jezelf aangehaalde artikel 2a.

Artikel 2a.

De regels van dit besluit betreffende motorvoertuigen en bestuurders en passagiers van motorvoertuigen zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen, bromfietsers en passagiers van bromfietsen, mede van toepassing op brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Aanvullend een klein stukje toelichting RVV (uit S&K):

3.3
Toepasselijkheid van RVV 1990-regels voor brommobielen

Hoewel een brommobiel ingevolge art. 1, onderdeel ia, RVV 1990 een bromfiets op meer dan twee wielen is, die is voorzien van een carrosserie, zegt art. 2a RVV 1990 dat de regels van het RVV 1990 betreffende motorvoertuigen en bestuurders en passagiers van motorvoertuigen, in plaats van de regels betreffende bromfietsen, bromfietsers en passagiers van bromfietsen, mede van toepassing zijn op brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen.
Het bovenstaande betekent dat de volgende gedragsregels van toepassing zijn:
- bestuurders van brommobielen gebruiken de rijbaan. Zij mogen voor het parkeren de rijbaan gebruiken en tevens andere weggedeelten, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad of het ruiterpad (art. 10, lid 1, RVV 1990);
- aan van rechts komende bestuurders van brommobielen wordt voorrang verleend door andere bestuurders (art. 15, lid 1, RVV 1990);
- voor brommobielen geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom een snelheidsbeperking van 45 km/uur (art. 22, onder c, RVV 1990);
- bestuurders van een brommobiel moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren (art. 32 RVV 1990);
- bestuurders van een brommobiel die buiten de bebouwde kom stilstaan op de rijbaan, moeten bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht stadslicht en achterlicht voeren (art. 38 RVV 1990);
- bestuurders van brommobielen mogen geen gebruik maken van de autosnelweg of de autoweg (art. 42 RVV 1990);
- bestuurders van een brommobiel en de naast hen gezeten passagiers moeten gebruikmaken van de voor hen beschikbare autogordel (art. 59 RVV 1990);
- omdat bestuurders van andere voertuigen zich ten opzichte van bestuurders van brommobielen dienen te gedragen alsof deze laatsten bestuurders van motorvoertuigen zijn, gelden ook ten aanzien van bestuurders van brommobielen de borden F1 (Verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen), F2 (Einde verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen), F3 (Verbod voor vrachtauto's om motorvoertuigen in te halen) en F4 (Einde verbod voor vrachtauto's om motorvoertuigen in te halen) van bijlage 1 van het RVV 1990;
- bestuurders van brommobielen dienen met betrekking tot de borden van bijlage 1 van het RVV 1990 attent te zijn op bijv. de borden C6 (Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen) en bord C12 (Gesloten voor alle motorvoertuigen). Immers op bestuurders van brommobielen zijn de regels van het RVV 1990 betreffende motorvoertuigen van toepassing. Daarnaast geldt voor bestuurders van brommobielen bord C9 (Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen en mogen rijden dan 25 km/u en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen);
- teneinde de herkenbaarheid van een brommobiel voor andere weggebruikers te vergroten is in het Voertuigreglement nog de eis opgenomen dat deze voertuigen aan de achterzijde moeten zijn voorzien van een rond bord of een rond vlak met een doorsnede van ten minste 20 cm, wit van kleur met een rode rand en met in het witte vlak duidelijk leesbaar de aanduiding '45’ in zwarte kleur (art. 5.18.60 VR).

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

OK, we weten nu dat een brommobiel benaderd moet worden als een motorvoertuig ook daar waar het het bord F1 betreft.

Blijf ik echter zitten met de interpretatie van van bord F1 in combinatie met een onderbord waarop staat dat het inhalen van voertuigen die niet harder kunnen of mogen rijden dan 25 km/h is toegestaan, in de volgende situatie:
ThunderSTreak schreef:Gelet op het feit dat heel veel tractoren tegewoordig ruim harder dan 25 km kunnen rijden en dat ook doen, vraag ik mij zelf af of de stelling handhaafbaar is dat ook dergelijk te hard rijdende tractoren niet ingehaald mogen worden bij plaatsing van deze combinatie van borden.
Anders geformuleerd, ben ik strafbaar als ik in deze situatie een op het onderbord beschreven voertuig inhaal dat klaarblijkelijk harder rijdt dan 25 km/h. Aan welk deel van de tekst die het onderbord in zich bergt moet ik mij houden

1. Het feit dat dit een voertuig is dat eigenlijk niet harder mag rijden dan 25 km/h of
2. Het feit dat dit een voertuig is dat kennelijk toch harder kan rijden dan 25 km/h
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Doe even een snel gokje: :oops:
Over het algemeen wordt er in wetsteksten gesproken over: kunnen en mogen rijden.
Vergelijk het een beetje met een behoorlijk opgevoerde brommobiel (onlangs nog in Blik op de weg) die vanwege dat gegeven toch niet op de (auto)snelweg mag komen. 8)
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

@dusty

een brommobiel mag 45, binnen en buiten de bebouwde kom.

Het gaat hier om een normale weg buiten de bebouwde kom, en daar mogen ze gewoon komen
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Dusty schreef:Doe even een snel gokje: :oops:
Over het algemeen wordt er in wetsteksten gesproken over: kunnen en mogen rijden.
Vergelijk het een beetje met een behoorlijk opgevoerde brommobiel (onlangs nog in Blik op de weg) die vanwege dat gegeven toch niet op de (auto)snelweg mag komen. 8)
Die situatie is niet vergelijkbaar. In dat geval is het om andere reden verboden om met een bromfiets op een autoweg te komen (onder andere lag er er een vrijliggend (brom)fietspad); heeft niets te maken met met de snelheid die die brommer rijdt.

Waar het mij om gaat is dat ik als bestuurder van het voertuig dat wil inhalen twee dingen weet, namelijk dat het onderbord betekent dat ik:

1. Voertuigen mag inhalen die niet harder mogen rijden dan 25 km/h of
2. Voertuigen mag inhalen die niet harder kunnen rijden dan 25 km/h (kan dus ook een gewone personenauto zijn met motorpech of lading die noopt to langzamer rijden)

Als ik een tractor tegenkom die 45 rijdt, mag ik die dan inhalen bij deze bordencombinatie.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Josan TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Josan »

Ik geeft het op. Of toch niet helemaal....

Deze vraag heb ik ook voorgelegd bij de mede ontwerper van het nieuwe RVV ( Dhr. Dijkstra werkzaam bij het PIVM) en deze zegt hetzelfde als ik.

Dus doe niet zo dwars en lees nu eens de tekst. Een brommobiel mag je gewoon inhalen want je hoeft het niet te zien als een motorvoertuig. Want dat is het ook niet.
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Guido schreef:@dusty

een brommobiel mag 45, binnen en buiten de bebouwde kom.

Het gaat hier om een normale weg buiten de bebouwde kom, en daar mogen ze gewoon komen
Ehh, weet je dat heel zeker? 8)
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Josan schreef:Een brommobiel mag je gewoon inhalen want je hoeft het niet te zien als een motorvoertuig. Want dat is het ook niet.
Ik WOU dat het waar was......................... 8)
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

U. Dijkstra is een enorm vakman. David en ik hebben onze verkeersopleiding oa van hem gehad en nagenoeg geen kwaad woord over hem, maar onfeilbaar bleek hij niet te zijn (leerde ik van David...)

Ook de 'groten der aarde' struikelen weleens. Aan de andere kant; Ook S&K loopt weleens achter, maar voorlopig zet ik wel m'n geld op de laatste... :wink:

Overigens geeft Thunderstreak wel een leuk probleempje aan. Een T-5 tractor is geconstrueerd voor een hogere maximumsnelheid dan 40 km/h. Hij valt alleen wel onder het symbool van de voertuigen die niet harder mogen dan 25 km/h en je mag ze daarom inhalen, maar het wordt nog lastig om die in de praktijk voorbij te komen... :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

zijlvaart67 schreef:............................
Ook de 'groten der aarde' struikelen weleens. Aan de andere kant; Ook S&K loopt weleens achter, maar voorlopig zet ik wel m'n geld op de laatste... :wink:
Vandaag nog gezien: heette Balkenende en probeerde op een skateboard te klimmen in Eindhoven!!!! :P Gevalluh op z'n .......!!!! :wink:
zijlvaart67 schreef:
Overigens geeft Thunderstreak wel een leuk probleempje aan. Een T-5 tractor is geconstrueerd voor een hogere maximumsnelheid dan 40 km/h. Hij valt alleen wel onder het symbool van de voertuigen die niet harder mogen dan 25 km/h en je mag ze daarom inhalen, maar het wordt nog lastig om die in de praktijk voorbij te komen... :lol:
Is dat een intepretatie die ik als bestuurder van bijvoorbeeld een motor mag maken en kan ik dan toch legaal een poging doen zo'n T-5 trekker in te halen als het onderbord met "inhalen tractoren toegestaan" er hangt??? Ook als ie harder dan 25 rijdt?
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Voorlopig mogen ze (op de weg) nog immer niet harder dan 25 km/h, dus bestaat dat probleem (nog) niet en zijn feitelijke snelheid doet natuurlijk niets aan de werking van het bord af...Oftewel, ik geloof je meteen als je roept dat het in de praktijk anders gaat en je wellicht meer gas moet geven dan verwacht... :wink:

Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
a.
voor vrachtauto's, autobussen en motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur;
b.
voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van het Voertuigreglement, 25 km per uur;
c.
voor brommobielen 45 km per uur;
d.
voor snorfietsers 25 km per uur.

ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ok,

Kijken Afbeelding legaal gas erop en (veilig) inhalen die trekkert :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak