gestolen middelen, drugs of wapenbezit

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
flexwerkers TS
Infopolitie Gast

gestolen middelen, drugs of wapenbezit

Ongelezen bericht door flexwerkers »

Ik leg even een casus voor:

Ik werk in een instelling voor jeugdhulpverlening. Ik sta op een groep jongeren tussen de 12 en 18 jaar die niet meer thuis kunnen wonen. Deze jongeren zijn bekend met diefstal, wapenbezit en bezit van verboden middelen (drugs). Nu heb ik grondige redenen dat mijn client een wapen op zak heeft. Ik mag hem niet fouilleren. Kan ik dan de politie bellen om deze controle uit te voeren?

Specifiek: vanaf welk moment kan de politie ingeschakeld worden?
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Volgens mij is de vraag mbt het fouilleren en jeugdzorg al vaker langsgeweest.

Nee u mag als burger niet fouilleren als iemand dat niet wil, u heeft kortweg die bevoegdheid niet. U zou huisregels kunnen opstellen en indien iemand niet meewerkt hem of haar de toegang kunnen ontzeggen, maar is dat een oplossing in uw geval?

Aan de andere kant zou u als jeugdzorginstelling kunnen zeggen.... afgelopen met bemiddeling en hulp.... de grens is nu overschreden, kennelijk wil diegene die met een wapen op zak loopt niet door u geholpen worden.

Indien u het vermoedden heeft dat 1 van uw clienten met een wapen op zak loopt zou u de politie kunnen bellen, de vraag is alleen wilt u dat uw client dan strafrechtelijk wordt aangepakt of zegt u van..kom volgende week maar weer terug.....

Om een lang verhaal kort te maken u heeft geen bevoegdheid om te fouilleren dus als iemand niet geheel vrijwillig wil meewerken heeft u pech.

In geval van redelijke vermoedens van een wapen op zak kan u de politie bellen die ingevolge de WWM wel bepaalde bevoegdheden heeft.

Maak eens een afspraak met een jeugdrechercheur voor een informatief praatje over dit soort aangelegenheden.

gr, mashi
sentinel1984 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sentinel1984 »

de vraag steller geeft zelf al aan dat hij niet mag fouilleren. Maar ik zou om problemen te voorkomen even contact op nemen met de politie (vast contact persoon?)
mwb TS
Infopolitie Gast

Re: gestolen middelen, drugs of wapenbezit

Ongelezen bericht door mwb »

flexwerkers schreef:Ik leg even een casus voor:

Ik werk in een instelling voor jeugdhulpverlening. Ik sta op een groep jongeren tussen de 12 en 18 jaar die niet meer thuis kunnen wonen. Deze jongeren zijn bekend met diefstal, wapenbezit en bezit van verboden middelen (drugs). Nu heb ik grondige redenen dat mijn client een wapen op zak heeft. Ik mag hem niet fouilleren. Kan ik dan de politie bellen om deze controle uit te voeren?

Specifiek: vanaf welk moment kan de politie ingeschakeld worden?
De jongeren wonen niet meer thuis, ze zijn nog geen 18. De vraag is dan: Wie is er de baas? (voogd).
En ik denk zomaar dat, nu die jongeren in een instelling ondergebracht zijn, de werknemers daar de normale voogdijtaken van ouders overnemen.
Daar hoort onder andere het afpakken van een wapen bij.
Zou mijn kind een wapen hebben en hij zou het niet goedschiks afgeven, dan ging die kamer op z'n kop, of hij het daar nu mee eens is of niet.
Door als kind een wapen te gaan dragen, laat hij zien dat hij afspraken met volwassenen zoals "van zijn spullen afblijven" nog niet aankan.
Als opvoeder zeg ik dan: mes weg, klaar.
Vervolgens nieuwe afspraken maken op een iets kinderlijker niveau en kijken of hij die verantwoording wel aan kan.

U kunt er ook voor kiezen om de politie in te schakelen. maar dat zal bij de "client met het wapen" niet zo sterk overkomen. Hij zal denken dat u hem niet aan kunt. Maar als U zeker weet dat hij een wapen heeft, dan kan dat. Wij moeten ons dan wel aan de regels houden, we mogen iemand niet 'zomaar even' fouilleren. Hij wordt dan aangehouden en gaat dan mee naar het buro, krijgt een proces-verbaal etc.

Grappig wel: een client met een wapen. Dat lijkt me tegengesteld hoor. Of je hebt een client, of je hebt iemand met een wapen.
Ik herken dat uit de politiepraktijk. Wij moeten "klantvriendelijk bezig zijn". En dan kan het gebeuren dat een klant verandert in iemand met een wapen. Dan ben ik ook niet meer zo vriendelijk, dat hoeft niet, want ik zie hem dan niet meer als klant.
:wink:
Gesloten