uitspraak mobiel bellen.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Briges schreef:Ik ben dan wel BOA, maar die wetsteksten kan ik niet 1 2 3 vinden danwel opzoeken. (
:oops: (nog niet, maar dat komt wel goed)
Briges, het is geen aanval, het is basic wetgeving..... Dus excuese als je het als aanval oppikt.

De definitie van parkeren is zo verschikkelijk ingeklopt dat ik eigenlijk eerlijk gezegd had verwacht dat je die wel wist.... :oops: :oops: :oops: Mijn fout dus (alweer veronderstellingen dus... :oops: :oops: :oops: )
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Even helemaal terug naar de vraag van TS en een direct antwoord daarop: indien degene aan wei een administratieve sanctie is opgelegd het oneens is met het vonnis van de kantonrechter (dat al in beroep op de beslissing van de officier van justitie is uitgesproken), staat voor hem de mogelijkheid open om in beroep te gaan bij het gerechtshof te Leeuwarden. Dat zou ik in dit geval zeker doen.

En 'bezwaar' maken? De WAHV spreekt wel over beroep en bezwaar, maar in de meeste gevallen zal er in beroep worden gegaan. Bezwaar heeft hier geen zin en staat ook niet omschreven in de WAHV.
Josan TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Josan »

..::Frans::.. schreef: Voor een verkeerslicht wachten is dus GEEN parkeren, en ik ben het met de meeste voorgangers eens dat de rechter in dit geval (mits de verbalisant geen andere waarnemingen heeft gedaan) het simpelweg hogerop moet zoeken. Art. 61A spreekt expliciet van "rijden" en niet van "stilstaan".
Als je het heel zwart-wit gaat bekijken zoals de rechter dus heeft gedaan. Sta je stil voor een verkeerslicht. Hier heb je niet zelf voor gekozen. Je bent dus nog een verkeersdeelnemer en dus eigenlijk nog aan het rijden, cq een voertuig aan het besturen.

Het antwoord van de topicstarter komt mij niet onbekend voor. Heb al vaker gehoord dat deze uitspraken gedaan worden door rechters.
Anka TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Anka »

Ben toch benieuwd of de uitspraak mij nog toegezonden wordt, zal ik hier de overweging van de rechter plaatsen, maar zo ik dat medegedeeld kreeg staat het niet in de wet omschreven.
Aangezien velen het hier ook niet met de rechter eens zijn, zal ik toch eens gaan informeren wat er zoal aan kosten en moeiten nodig zijn om beroep aan te tekenen in Leeuwarden.
Heb gisteren al even op Rechtspraak.nl gekeken, maar als de boete al onterecht zou zijn is het gerechtshof niet erg scheutig met het terugbetalen van de gemaakte kosten.

Prettige dag verder.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Josan schreef:
..::Frans::.. schreef: Voor een verkeerslicht wachten is dus GEEN parkeren, en ik ben het met de meeste voorgangers eens dat de rechter in dit geval (mits de verbalisant geen andere waarnemingen heeft gedaan) het simpelweg hogerop moet zoeken. Art. 61A spreekt expliciet van "rijden" en niet van "stilstaan".
Als je het heel zwart-wit gaat bekijken zoals de rechter dus heeft gedaan. Sta je stil voor een verkeerslicht. Hier heb je niet zelf voor gekozen. Je bent dus nog een verkeersdeelnemer en dus eigenlijk nog aan het rijden, cq een voertuig aan het besturen.

Het antwoord van de topicstarter komt mij niet onbekend voor. Heb al vaker gehoord dat deze uitspraken gedaan worden door rechters.
De wetgever heeft in deze echt bewust gekozen voor de term "rijden" en niet voor de term"bestuurder"

Wetstekst

Artikel 61a Klik hier om naar de bespreking te gaan
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
en het daarbij behorende officiele commentaar

Wetstekst

Commentaar
Commentaar op het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
Artikelsgewijs commentaar: Artikel 61a

Geschiedenis totstandkoming

Artikel 61a is ingevoegd bij besluit van 4 februari 2002, Stb. 67 (zie nota van toelichting besluit 4 februari 2002).

Nota van toelichting besluit 4 februari 2002

Artikel 61a van het RVV 1990 richt zich tot degene die een motorvoertuig, invalidenvoertuig of bromfiets bestuurt. Het verbod strekt zich niet mede uit tot fietsen omdat deze, gelet op hun geringe gewicht en de beperkte snelheid die ermee kan worden bereikt, aanzienlijk minder gevaar op de weg opleveren. Overigens blijft artikel 5 WVW 1994 hier ook van toepassing. Dat betekent dat indien een fietser door het gebruik van een mobiele telefoon gevaar of hinder op de weg veroorzaakt, hij een strafbaar feit pleegt en daarvoor kan worden veroordeeld. Bestuurders die vallen onder het begrip degene die een motorvoertuig bestuurt, zijn bijvoorbeeld automobilisten, vrachtwagen- en buschauffeurs en motorrijders.
Het gaat daarbij bovendien om degene die daadwerkelijk achter het stuur zit, de feitelijk bestuurder. Het verbod strekt zich dus niet uit tot de rij-instructeur die wordt geacht onder zijn onmiddellijk toezicht een motorvoertuig te doen besturen. Dit komt tot uitdrukking door het gebruik van het begrip "degene die een motorvoertuig bestuurt" in plaats van de term bestuurder. Onder het begrip bestuurder valt immers ingevolge artikel 1, onderdeel f, onder 2, RVV 1990 ook de rij-instructeur.

Het verbod beperkt zich voorts tot die gevallen waarin deze bestuurders rijdend deelnemen aan het verkeer. Wie het voertuig heeft geparkeerd of daarmee stilstaat mag dus wel handmatig gebruik maken van een mobiele telefoon.

In artikel 61a RVV 1990 wordt gesproken van het vasthouden van een mobiele telefoon en niet van telefoneren. Hiervoor zijn verschillende redenen te geven. Ten eerste wordt hiermee de afwijzing van het fysieke aspect van het handmatig telefoneren beter tot uitdrukking gebracht.
Onder vasthouden wordt verstaan het in de hand houden, het tussen oor en schouder geklemd houden etc. Ten tweede kan bij de term telefoneren onduidelijkheid bestaan wanneer daarvan sprake is. Is dat op het moment dat de telefoon ter hand wordt genomen, een nummer wordt ingetoetst of bijvoorbeeld op het moment dat de verbinding tot stand komt. Ten derde wordt met de term telefoneren de reikwijdte beperkt tot de overdracht van spraak. Door de gekozen formulering van artikel 61a RVV 1990 wordt tevens het verzenden of ontvangen en lezen van SMS-berichten of e-mailberichten of het internetten met een mobiele telefoon tijdens het rijden onder de verbodsbepaling gebracht. Ten vierde heeft het openbaar ministerie aangegeven dat een verbod op het telefoneren aanzienlijk moeilijker te handhaven is dan een verbod op het vasthouden van een mobiele telefoon. Immers steeds zal moeten worden vastgesteld dat ook daadwerkelijk werd getelefoneerd met het apparaat. Het is niet onaannemelijk dat de verdachte zich zal verweren met de mededeling dat hij weliswaar met een telefoon aan het oor zat, maar dat er geen verbinding was en dat hij dus niet daadwerkelijk aan het telefoneren was. Hoewel, zoals in paragraaf 3 wordt omschreven, in dergelijke gevallen de officier van justitie wel inlichtingen betreffende de telecommunicatie kan vorderen teneinde vast te stellen of ook daadwerkelijk gebruik is gemaakt van de mobiele telefoon, is een verbod op het vasthouden van dergelijke apparatuur aanzienlijk eenvoudiger te handhaven.

Onder mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.
Hieronder vallen niet de zogenoemde 27MC-bakkies. Deze maken immers geen gebruik van het mobiele telecommunicatienetwerk. Ook apparaten die worden gebruikt ten behoeve van het gesloten netwerkverkeer, zoals mobilofoons van de politie en taxichauffeurs, vallen hier niet onder.
Kortom, hele vage uitspraak van die rechter dus ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

beamer TS
Infopolitie Gast

Anka schreef:Ben toch benieuwd of de uitspraak mij nog toegezonden wordt, zal ik hier de overweging van de rechter plaatsen, maar zo ik dat medegedeeld kreeg staat het niet in de wet omschreven.
Aangezien velen het hier ook niet met de rechter eens zijn, zal ik toch eens gaan informeren wat er zoal aan kosten en moeiten nodig zijn om beroep aan te tekenen in Leeuwarden.
Heb gisteren al even op Rechtspraak.nl gekeken, maar als de boete al onterecht zou zijn is het gerechtshof niet erg scheutig met het terugbetalen van de gemaakte kosten.

Prettige dag verder.
Dat van die kosten zit wat anders in elkaar: de rechter kan een van de partijen (en in dat kader dus zelfs de officier van justitie) verplichten tot het betalen van de proceskosten. Dat is sinds 1-1-2000 zelfs zo in de Wet Mulder geregeld.
Als het gerechtshof het oneens is met de beslissing van de kantonrechter, verwijst zij de zaak voor hernieuwde behandeling terug naar de rechtbank en dus naar een kantonrechter, tenzij jij bij het inberoep gaan uitdrukkelijk hebt aangegeven dat jij wil dat de zaak door het gerechtshof inhoudelijk zal worden behandeld.
beamer TS
Infopolitie Gast

Josan schreef:

Het wel of niet een verkeersdeelnemer zijn is niet van belang, omdat de bepaling met zoveel woorden aangeeft, dat het vasthouden van de mobiele telefoon tijdens het rijden niet is toegestaan.

Wat jij wil benadrukken is, het verschil tussen parkeren, stilstaan (dat een vrijwillig karakter draagt) en het stilhouden (dat een onvrijwillig karakter draagt, omdat je niet rijdt of kan rijden, maar dat wel zou willen).
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er is ooit een uitspraak geweest waarbij een kantonrechter iemand veroordeelde die stilstond voor het verkeerslicht. Het Hof (het hoogste rechtsorgaan in deze) heeft die kantonrechter echter teruggefloten.
HOF LEEUWARDEN
(mrs Dijkstra, Poelman, Weenink), nr 05/00155,
29 juni 2005

art. 61a RVV 1990

[Essentie] Telefoneren tijdens het rijden.
Onder 'rijden' in de zin van art. 61a RVV 1990 moet worden verstaan rijden in feitelijke zin, niet (ook) deelnemen aan het verkeer.

[Tekst] Het Gerechtshof te Leeuwarden enz.
1. De beslissing van de kantonrechter
De kantonrechter heeft het beroep van de betrokkene tegen de beslissing van de officier van justitie in het arrondissement 's-Gravenhage ongegrond verklaard.
(...)
3. Beoordeling
3.1. Aan de betrokkene is bij inleidende beschikking een administratieve sanctie van € 140 opgelegd ter zake van "als bestuurder tijdens het rijden mobiele telefoon vasthouden", welke gedraging zou zijn verricht op 8 mei 2004 om 23.50 uur op de Waldorpstraat te 's-Gravenhage.
3.2. De betrokkene ontkent de gedraging te hebben verricht. Ook beroept hij zich op omstandigheden die het opleggen van een sanctie niet billijken of aanleiding zouden moeten zijn tot matiging van de sanctie. Terwijl hij stilstond in een file op de Waldorpstraat heeft hij zijn vriendin, in een auto vóór hem, gewaarschuwd de deuren van haar auto goed te sluiten omdat zij werd lastiggevallen door pooiers, hoeren, drugsdealers en andere randfiguren. De file was ontstaan door een opstopping aan het eind van een gedoogzone, waar automobilisten hun voertuig keerden teneinde heen en weer te kunnen rijden. De verbalisant stond met zijn voertuig in de tegenovergestelde richting en heeft hem gemaand te stoppen met bellen. Dit heeft de betrokkene toen gedaan. Tot zijn verbazing parkeerde de verbalisant daarna zijn dienstvoertuig aan de kant van de weg en sommeerde de betrokkene zijn auto eveneens aan de kant van de weg te parkeren. Vervolgens is de aankondiging van een beschikking uitgeschreven en heeft de betrokkene nog 25 minuten moet wachten alvorens verder te kunnen. Ter ondersteuning van zijn beroep bij de kantonrechter heeft de betrokkene een verklaring van zijn vriendin bij het beroepschrift gevoegd. De betrokkene heeft een klacht ingediend bij de Korpschef van de Politie Haaglanden. Voorts heeft hij de burgemeester op de hoogte gebracht van zijn ervaringen op die avond en van de onveilige situatie ter plaatse.
3.3. Uit het zaakoverzicht van het CJIB blijkt dat de verbalisant onder meer het volgende heeft verklaard: "Gedragingsgegevens: Siemens SL 55. Ik zag betrokkene rijden over de Waldorpstraat. Betrokkene hield in zijn rechterhand en tegen zijn rechteroor een mobiele telefoon gedrukt. Ik heb de man eerst nog een waarschuwing gegeven. Echter deze reageerde hier niet op. Hierop betrokkene een bekeuring gegeven. (...). Verklaring betrokkene: Ik wilde mijn vrouw vertellen dat zij de deur dicht moest houden in deze straat".
3.4. Namens de advocaat-generaal is geconcludeerd dat in deze procedure (enkel) centraal staat of de betrokkene al rijdend een mobiele telefoon heeft vastgehouden. De ambtsedige verklaring van de verbalisant geeft vooralsnog geen aanleiding tot nader onderzoek en dient voldoende bewijskracht te bezitten.
3.5. De gedraging betreft een overtreding van artikel 61a Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990. Hierin is bepaald dat het degene die een motorvoertuig, bromfiets of invalidenvoertuig bestuurt verboden is tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
3.6. Blijkens de Nota van Toelichting bij het Besluit van 4 februari 2002 tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeersteken 1990 richt artikel 61a RVV 1990 zich tot degene die een motorvoertuig, invalidenvoertuig of bromfiets bestuurt. De Nota van Toelichting vermeldt verder: "Het verbod beperkt zich voorts tot die gevallen waarin deze bestuurders rijdend deelnemen aan het verkeer. Wie het voertuig heeft geparkeerd of daarmee stilstaat mag dus wel handmatig gebruik maken van een mobiele telefoon".
3.7. Blijkens de stukken van het geding heeft de betrokkene vanaf het begin van de procedure gesteld dat hij, doordat hij stilstond in een file op de Waldorpstraat, niet heeft gereden terwijl hij zijn mobiele telefoon hanteerde.
(...)
3.8. De verbalisant heeft, blijkens het overwogene onder 3.3, verklaard dat de betrokkene reed terwijl hij een mobiele telefoon tegen zijn oor hield. Uit deze verklaring kan niet worden opgemaakt of de verbalisant heeft bedoeld te stellen dat de betrokkene feitelijk reed terwijl hij de telefoon vasthield, dan wel of hij is uitgegaan van de - blijkens het overwogene onder 3.6 onjuiste - opvatting dat onder "rijden" moet worden verstaan het deelnemen aan het verkeer.
(enz.; volgt vernietiging van de beslissing van de kantonrechter; red. VR)
Wellicht was de rechter van topicstarter nog niet helemaal goed bijgepraat (of rolde TS heel langzaam naar het verkeerslicht toe...) :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Josan TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Josan »

beamer schreef:
Het wel of niet een verkeersdeelnemer zijn is niet van belang, omdat de bepaling met zoveel woorden aangeeft, dat het vasthouden van de mobiele telefoon tijdens het rijden niet is toegestaan.

Wat jij wil benadrukken is, het verschil tussen parkeren, stilstaan (dat een vrijwillig karakter draagt) en het stilhouden (dat een onvrijwillig karakter draagt, omdat je niet rijdt of kan rijden, maar dat wel zou willen).
Ik noem maar een dwarsstraat.
Gesloten