Blauw zwaailicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Twan TS
Infopolitie Gast

Blauw zwaailicht

Ongelezen bericht door Twan »

Ik ben in het bezit van meerdere oldtimers, één daarvan is een oude duitse politieauto die nog steeds is voorzien van een 2 tonige hoorn en een blauw zwaailicht.
Hij is ook nog in de originele kleur groen,wit, met de opdruk “POLIZEI” op de deuren, motorkap en achterklep.
Nu heb ik niet de intensie om die signalen op de openbare weg te gebruiken, maar wel op beurzen, meetings en shows.
Kan iemand mij vertellen of het is toegestaan dan wel word gedoogd om met deze auto op de openbare weg te rijden als deze nog steeds is voorzien van belettering, hoorn en zwaailicht?
Twan TS
Infopolitie Gast

Re: Blauw zwaailicht

Ongelezen bericht door Twan »

Twan schreef:Ik ben in het bezit van meerdere oldtimers, één daarvan is een oude duitse politieauto die nog steeds is voorzien van een 2 tonige hoorn en een blauw zwaailicht.
Hij is ook nog in de originele kleur groen,wit, met de opdruk “POLIZEI” op de deuren, motorkap en achterklep.
Nu heb ik niet de intensie om die signalen op de openbare weg te gebruiken, maar wel op beurzen, meetings en shows.
Kan iemand mij vertellen of het is toegestaan dan wel word gedoogd om met deze auto op de openbare weg te rijden als deze nog steeds is voorzien van belettering, hoorn en zwaailicht?
Als aanvulling op mijn bovenstaand verhaal wil ik nog melden dat het een Trabant betreft uit 1968 en dus niet de uitstraling heeft om als om als politieauto te fungeren.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er zijn meerdere 'lotgenoten' die met een dergelijk probleem te kampen hebben... :wink:

Puur juridisch gezien mag, zeker het zwaailicht, niet meer kunnen functioneren en zal dit onklaar moeten worden gemaakt.

Vaak wordt het eea ook wel opgelost door de zwaailampen af te dekken tijdens een normale rit. Nu lijkt me dit met een enkele pit midden op het dak wat moeilijker om te realiseren dan het 'onklaar maken', maar toemaar...

De sirene is ook niet toegestaan, maar daar wordt eigenlijk nooit aandacht aan besteedt (gezien de functie van de auto), en daar zou ik dus niet wakker van liggen...

Aangezien je met een echte 'oldtimer' op pad gaat, kan ik me geen diender bedenken die moeilijk gaat doen over de gebruikte kleurstelling en belettering. Dit wordt pas een echt probleem als je een 'hedendaagse' politieauto gaat imiteren...

Het juridische van de kleurstelling zou ik overigens niet eens weten, want het betreft een duitse kleurvariant en ik vraag me af of die ook wettelijk beschermd wordt in Nederland.

Het is, in het algemeen gesproken, in Nederland wel verboden om je als politieagent voor te doen, maar het lijkt me sterk dat mensen zich door een dergelijke oldtimer laten beinvloeden...

Persoonlijk zou ik zeggen; Toon je goede wil door (in ieder geval) het zwaailicht 'onklaar' te maken zodat je aan kan tonen dat je er op de openbare weg niet 'mee spelen kan' en verder zou ik het wel geloven allemaal... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

J o h a n
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door J o h a n »

Ik neem aan dat je met onklaar maken, gewoon bedoelt, gloeilampje verwijderen van zwaailicht?

Johan
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

J o h a n schreef:Ik neem aan dat je met onklaar maken, gewoon bedoelt, gloeilampje verwijderen van zwaailicht?

Johan
nee natuurlijk niet. Gewoon eraf slaan met een honkbalknuppel. :P
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Bedrading doorknippen.
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

foreverblue schreef:Bedrading doorknippen.
Juist. Dat is de juiste methode. Daarna wel even een schakelaartje er tussen zetten 8) En dat schakelaartje buiten je bereik monteren. In de kofferbak bv.
J o h a n
Stamgast
Geslacht:

En waarom is het verwijderen van het gloeilampje NIET de juiste methode?

Johan
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

J o h a n schreef:En waarom is het verwijderen van het gloeilampje NIET de juiste methode?

Johan
ehhh, .......dat kan je er weer terug indraaien? :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

ThunderSTreak schreef:
J o h a n schreef:En waarom is het verwijderen van het gloeilampje NIET de juiste methode?

Johan
ehhh, .......dat kan je er weer terug indraaien? :wink:
Draadjes kun je ook weer met elkaar connecten... :D
J o h a n
Stamgast
Geslacht:

ehhh, .......dat kan je er weer terug indraaien?
Dat lijkt me ook de bedoeling.

Tijdens een show wil hij die lampen laten branden.

Maar is een zwaailamp technisch gesproken nog een zwaailamp wanneer het meest elementaire
onderdeel ontbreekt?

Nl. het lampje?

Johan
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

een schakelaartje, werkelijk briljant!!! of brandt zo'n lamp niet constant? en zit er al een schakelaar op..... :roll:
Wie rent, bekent!
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

J o h a n schreef: Maar is een zwaailamp technisch gesproken nog een zwaailamp wanneer het meest elementaire
onderdeel ontbreekt?

Nl. het lampje?

Johan

nee, dan spreek je over een zwaai
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Ja precies. Net als een vlieg zonder vleugels. Die noem je een loop. :lol:
johnn1954 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door johnn1954 »

Volgens mij moet daar ontheffing cq vergunning voor te krijgen zijn (vraag me alleen even niet waar).
Ik heb een collega en die rijdt (dagelijks) met een compleet amerikaanse politie auto (regio RR vast wel bekend).
Ook heeft hij een amerikaanse politie motor.
Deze voertuigen zijn compleet opgetuigd met (de standaard amerikaanse) roodblauwe zwaailichtenbalk en sirene.
Het is echter wel zo dat als hij dit gebruikt anders dan bij speciale ritten (waarvoor ook weer vergunning wordt afgegeven) en/of shows hij simpel weg alles kwijt is (als het gezien wordt uiteraard :wink: ).
dus......het moet mogelijk zijn lijkt mij.
Gesloten