mijn vraag is het volgende,
ik heb sinds kort een caravan, waarvan het max gewicht 850 kilo is, mijn auto is 987 kilo. nu dacht ik zelf, dat je E achter B nodig hebt, als de aanhangwagen zwaarder is dan 750 kilo. maar nu hoor ik allerlei verhalen, van rijscholen, die ik gebeld heb en verschillende forums, die ik bezocht heb, dat ik de caravan mag trekken zonder E achter B, omdat mijn auto zwaarder is dan de caravan en het totaal gewicht van beide minder is dan 3500 kilo. welk van de twee verhalen is waar? ik heb namelijk geen zin om de weg op te gaan, terwijl dit eigenlijk niet mag. ik hoor het graag.
wanneer heb je E achter B nodig?
Moderator: Moderatorteam
KLIK hier eens; daar vind u vast een antwoord. 
-
een meelezer TS
- Infopolitie Gast
deze staat er niet bij tussen de plaatjes
Ledige massa trekkend voertuig: 1000kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 900kg
zou dan toch alleen B moeten zijn, reden:
-De aanhangwagen weegt, inclusief laadvermogen, niet meer dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
-De toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg
-De aanhangwagen weegt, inclusief laadvermogen, niet meer dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
-De toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Wat dacht u van voorbeeld 6 ????een meelezer schreef:deze staat er niet bij tussen de plaatjes
Staat er dus wel bij!
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
een meelezer TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
De ervaring leert dat je voor een 'tandemasser' (middenasaanhangwagen) vaak wel een BE rijbewijs nodig hebt, maar dat is geen feit.
Ik ken het laadvermogen van het trekkend voertuig niet, maar de som van beide maximummassa's zal waarschijnlijk de 3500 kg niet overschrijden, dus mag u gewoon met een rijbewijs B rijden.
Daarnaast zal de auto natuurlijk wel geschikt moeten zijn om de caravan te trekken, maar dat heeft u waarschijnlijk al redelijk ingeschat voor de aankoop.
Ik ken het laadvermogen van het trekkend voertuig niet, maar de som van beide maximummassa's zal waarschijnlijk de 3500 kg niet overschrijden, dus mag u gewoon met een rijbewijs B rijden.
Daarnaast zal de auto natuurlijk wel geschikt moeten zijn om de caravan te trekken, maar dat heeft u waarschijnlijk al redelijk ingeschat voor de aankoop.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'