Ik heb dus(ik weet dat het niet netjes is) een boete gekregen voor Zwartrijden in de trein,
Wat ik dus heel raar vind is dat mijn schoonvader voor mij deze boete betaalt heeft en sinds ik niet meer met bij mijn vriendin samen ben ik dus de rekening alsnog thuis kreeg,
hoe kan dat?
En wat gebeurt er als ik niet optijd betaal?
Ik ben 17 jaar, Krijg ik dan een Taakstraf?
De boete bedraagt op dit moment 65 euro...
Boete niet optijd betaalt, Laatste aanmaling gehad
Moderator: Moderatorteam
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
gewoon maNing aan hebben...
(geintje)
je laatste aanmaning heb je dus. volgende stap is dat je OUDERS, want die zijn verantwoordelijk, via de deurwaarder bericht zullen krijgen. de officier zal nl bij niet betalen beslag leggen op roerende zaken van je ouders of het inkomen van hen. je ouders zijn nl financieel verantwoordelijk voor je.
TIP: vertel je ouders van de boete en vraag ze te betalen. anders zijn ze verder van huis.
vervangende straf krijg je niet. dat is alleen bij veroordeling.
je laatste aanmaning heb je dus. volgende stap is dat je OUDERS, want die zijn verantwoordelijk, via de deurwaarder bericht zullen krijgen. de officier zal nl bij niet betalen beslag leggen op roerende zaken van je ouders of het inkomen van hen. je ouders zijn nl financieel verantwoordelijk voor je.
TIP: vertel je ouders van de boete en vraag ze te betalen. anders zijn ze verder van huis.
vervangende straf krijg je niet. dat is alleen bij veroordeling.
-
johnn1954 TS
- Infopolitie Gast
Re: Boete niet optijd betaalt, Laatste aanmaling gehad
even stap voor stap.Anonymous schreef:Ik heb dus(ik weet dat het niet netjes is) een boete gekregen voor Zwartrijden in de trein,
Wat ik dus heel raar vind is dat mijn schoonvader voor mij deze boete betaalt heeft en sinds ik niet meer met bij mijn vriendin samen ben ik dus de rekening alsnog thuis kreeg,
hoe kan dat?
En wat gebeurt er als ik niet optijd betaal?
Ik ben 17 jaar, Krijg ik dan een Taakstraf?
De boete bedraagt op dit moment 65 euro...
Je bent betrapt bij het reizen zonder geldig vervoerbewijs.
De conducteur heeft jouw gegevens opgeschreven en jou daarvan ook een afschrift gegeven (heeft een ontwerp proces verbaal opgemaakt ter zake artikel70 Wet PersonenVervoer 2000).
Je krijgt dan (normaal) binnen 7 dagen een accetgirokaart thuis gestuurd (en die moet je binnen 7 dagen betalen).
Op die acceptgiro staat een (12 cijferig) nummer. Als dat nummer vermeldt wordt bij betaling is de zaak af.
Betaal je niet binnen de 7 dagen, krijg je nog een herinnering met een acceptgiro(het bedrag is dan wel verhoogd met € 10,--) die je ook weer binnen 7 dagen dient te voldoen
Doe je dat weer niet dan gaat het naar de eigen incassoafdeling van NS die vervolgens gaat proberen te incasseren (het te betalen bedrag wordt dan wel steeds hoger).
Lukt het ook de incasso afdeling niet om het geld binnen te krijgen, gaat de zaak over naar justitie en krijg je een oproep voor de rechter te verschijnen.
De rechter bepaalt dan uiteindelijk wat je moet betalen (en voorzover mij bekend wordt dat niet afgedaan met een ander soort straf dan uitsluiten een boete) .
Als je (ex?)schoonvader middels die acceptiro heeft betaalt (en dus dat 12 cijferig nummer vermeld heeft) kan het niet zijn dat jij nu alsnog de rekening krijgt.
er zijn in mijn ogen 2 mogelijkheden.
1. je (ex?)schoonvader heeft niet betaald, dus krijg jij inderdaad de herinnering.
2. je bent nog een andere keer ook betrapt en hebt die (nog steeds) niet betaald
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Als je betrapt wordt bij zwart rijden krijg je feitelijk TWEE rekeningen.
Je krijgt een rekening van de NS voor het gebruik van de trein (daar had je immers een kaartje voor moeten kopen) en je krijgt een rekening van justitie omdat je een strafbaar feit hebt gepleegd. Rijden zonder kaartje is immer ook nog eens een strafbaar feit.
Ik ga er dan ook vanuit dat je schoonvader de rekening van de NS heeft betaald. Staat op de huidige acceptgirokaart dat je bent veroordeeld door de kantonrechter of dat je strafvervolging kan voorkomen door het betalen van die 65 euro?
Als je reeds door de kantonrechter veroordeeld bent dan zal je in het uiterste geval 1 of 2 dagen in een jeugdgevangenis moet doorbrengen.
Je krijgt een rekening van de NS voor het gebruik van de trein (daar had je immers een kaartje voor moeten kopen) en je krijgt een rekening van justitie omdat je een strafbaar feit hebt gepleegd. Rijden zonder kaartje is immer ook nog eens een strafbaar feit.
Ik ga er dan ook vanuit dat je schoonvader de rekening van de NS heeft betaald. Staat op de huidige acceptgirokaart dat je bent veroordeeld door de kantonrechter of dat je strafvervolging kan voorkomen door het betalen van die 65 euro?
Als je reeds door de kantonrechter veroordeeld bent dan zal je in het uiterste geval 1 of 2 dagen in een jeugdgevangenis moet doorbrengen.
Stay safe out there.
-
johnn1954 TS
- Infopolitie Gast
Hier moet ik Swat toch even tegenspreken.SWAT schreef:Als je betrapt wordt bij zwart rijden krijg je feitelijk TWEE rekeningen.
Als je betrapt wordt bij het reizen zonder geldig vervoerbewijs pleeg je inderdaad een strafbaar feit (artikel 70 WPV2000) en schrijft de Hc (hoofdconducteur/trice) een uitstel van betaling. Dit is tevens een ontwerp proces verbaal.
je krijgt dan een acceptgiro thuis, betaal je die is de zaak afgedaan.
Betaal je niet, dan wordt (uiteindelijk, zie mijn verhaal boven) dit omgezet in een proces verbaal (wat de Hc ter ondertekening terugkrijgt en (na tekenen) weer moet opsturen). en daar gaat justitie dan mee aan de slag.
je krijgt dus 'maar' 1 rekening thuis voor dit feit (die dus wel leuk kan oplopen als je maar volhardt om niet te betalen).
-
Briges TS
- Infopolitie Gast
- SWAT
- Geslacht:
Sorry John,
Als de NS rekening op tijd wordt betaald wordt in de regel afgezien van het opmaken van een proces-verbaal.
Het niet tijdig betalen van de NS rekening zal inderdaad als gevolg hebben dat het proces-verbaal alsnog worden opgemaakt en verzonden worden aan justitie maar doet de verschuldigheid voor het betalen van het treinkaartje (met verhoging) niet vervallen. Dat laatste is immers een civielrechtelijke vordering en die wordt niet teniet gedaan door het opmaken van een proces-verbaal.
Ik vermoed derhalve dat schoonpa de NS rekening te laat betaald heeft en dat toen reeds het proces-verbaal was opgemaakt.
Zie artikel 102 Wet Personenvervoer 2000:
Als de NS rekening op tijd wordt betaald wordt in de regel afgezien van het opmaken van een proces-verbaal.
Het niet tijdig betalen van de NS rekening zal inderdaad als gevolg hebben dat het proces-verbaal alsnog worden opgemaakt en verzonden worden aan justitie maar doet de verschuldigheid voor het betalen van het treinkaartje (met verhoging) niet vervallen. Dat laatste is immers een civielrechtelijke vordering en die wordt niet teniet gedaan door het opmaken van een proces-verbaal.
Ik vermoed derhalve dat schoonpa de NS rekening te laat betaald heeft en dat toen reeds het proces-verbaal was opgemaakt.
Zie artikel 102 Wet Personenvervoer 2000:
Bij algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat het recht tot strafvordering wegens overtreding van de artikelen 70 of 71 vervalt door voldoening op een daarbij aan te geven wijze van een bij of krachtens die maatregel vast te stellen geldsom aan de vervoerder.
Stay safe out there.
-
johnn1954 TS
- Infopolitie Gast
Bij Ns wordt pas bij niet betaling het uitstel omgezet naar PV (wat de Hc schreef is al een ontwerp PV)
Op het moment dat e.e.a. naar justitie gaat is NS 'klaar' met die persoon (dit gebeurt overigens niet direct bij 1x 'zwartrijden', men bouwt een dossier op van minimaal 5 x wat dan pas naar justitie gaat).
NS voegt zich ook niet vwb de ritprijs en ziet dus geen cent meer als het door justitie wordt overgenomen.
Het komt dus niet voor dat je niet betaalt, vervolgens het justitiele traject ingaat en dan toch nog een rekening van NS krijgt voor de ritprijs.
Ook spant NS geen civiele zaak aan voor de ritprijs.
Dit is mij althans zo uitgelegd door mensen van buro nabetalingen.
Formeel zul je mogelijk gelijk hebben dat als de zaak bij justitie ligt NS toch nog een vordering op je blijft houden, maar de praktijk is dus duidelijk anders (mogelijk kosten/baten verhaal??).
Op het moment dat e.e.a. naar justitie gaat is NS 'klaar' met die persoon (dit gebeurt overigens niet direct bij 1x 'zwartrijden', men bouwt een dossier op van minimaal 5 x wat dan pas naar justitie gaat).
NS voegt zich ook niet vwb de ritprijs en ziet dus geen cent meer als het door justitie wordt overgenomen.
Het komt dus niet voor dat je niet betaalt, vervolgens het justitiele traject ingaat en dan toch nog een rekening van NS krijgt voor de ritprijs.
Ook spant NS geen civiele zaak aan voor de ritprijs.
Dit is mij althans zo uitgelegd door mensen van buro nabetalingen.
Formeel zul je mogelijk gelijk hebben dat als de zaak bij justitie ligt NS toch nog een vordering op je blijft houden, maar de praktijk is dus duidelijk anders (mogelijk kosten/baten verhaal??).
- SWAT
- Geslacht:
Ik kan mij inderdaad voorstellen dat de NS geen civiele procedure gaat optuigen voor het innen van een treinkaartje van 5,10 euro. De kosten van de procedure (ook al komen die deels voor rekening van de zwartrijder) overstijgen al vrij snel het bedrag van het verschuldigde bedrag.johnn1954 schreef: Formeel zul je mogelijk gelijk hebben dat als de zaak bij justitie ligt NS toch nog een vordering op je blijft houden, maar de praktijk is dus duidelijk anders (mogelijk kosten/baten verhaal??).
Het zal wellicht anders worden als de zwartrijder met enige regelmaat betrapt wordt. Ik kan mij voorstellen dat het dan lonend kan worden om in een gerechtelijke procedure alle openstaande bedragen te innen.
Je ziet het ook bij strafport. Na een aanmaning hoor je daar nooit meer iets over.
Daarom vermoed ik ook nog steeds dat de NS giro te laat is betaald en dat toen reeds het pv opgemaakt en ingestuurd was.
Stay safe out there.