kraaiende haan
Moderator: Moderatorteam
-
els TS
- Infopolitie Gast
kraaiende haan
Goeden avond,
Mag je een haan hebben binnen een woonwijk? Ik woon in Breda maar van de APV snap ik geen bal.
Als hij niet kraait tussen 22.00 uur 's avonds en 7.00 uur 'smorgens is er toch niets aan de hand volgens mij. Of moet hij dan ook weg?
vriendelijke groet
Jennifer
Mag je een haan hebben binnen een woonwijk? Ik woon in Breda maar van de APV snap ik geen bal.
Als hij niet kraait tussen 22.00 uur 's avonds en 7.00 uur 'smorgens is er toch niets aan de hand volgens mij. Of moet hij dan ook weg?
vriendelijke groet
Jennifer
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Re: kraaiende haan
Ligt niet zo simpel.els schreef:Goeden avond,
vriendelijke groet
Jennifer
Ja, je mag een haan hebben in Breda.
Maar aan de andere kant mag hij ook geen overlast veroorzaken. In de zomer zal die haan echt 's-ochtends mensen wakker gaan maken, en dat is dan weer verboden.
En dan kan het inderdaad gebeuren dat hij weg moet.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Uit de APV Breda:
Er is geen specifieke verbodsbepaling of ophokplicht gedurende de nacht voor kippen of een haan.
En ja, een haan kraait, een kip kakelt, een koe loeit, een hond blaft, een zangvogel fluit of zingt, een kraai krast, een ekster schettert, een duif koert, de specht lacht, de eend en kikker kwaken, een paard hinnikt, een schaap blaat, een hert burlt, een ezel balkt en de geit mekkert.
Het zijn u eenmaal geluiden die inherent zijn aan het dier en aan de natuur. Een haan die kraait hoort daar ook bij, dat doet zo'n beest nu eenmaal. Dat het altijd wat hinder of overlast met zich meebrengt dat dient men te accepteren.
Pas als er sprake is van ernstige hinder of overlast kan men - als er geen oplossing in overleg kan worden gevonden - een civiele procedure starten. De rechter heeft wel eens een ophokplicht voor een voortdurend kraaiende haan opgelegd, gedurende de nachtelijke uren.
Dit zijn algemene bewoordigingen waar je geen haan mee kan braden.Artikel 2.3.22 Houden van hinderlijke of schadelijke dieren
1. Het is verboden om één of meerdere dieren te houden op zodanige wijze dat daardoor schade,
hinder of overlast voor de omgeving wordt veroorzaakt.
2. Het college kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.
3. Het in dit artikel bepaalde geldt niet voor zover de Wet milieubeheer van toepassing is.
Er is geen specifieke verbodsbepaling of ophokplicht gedurende de nacht voor kippen of een haan.
En ja, een haan kraait, een kip kakelt, een koe loeit, een hond blaft, een zangvogel fluit of zingt, een kraai krast, een ekster schettert, een duif koert, de specht lacht, de eend en kikker kwaken, een paard hinnikt, een schaap blaat, een hert burlt, een ezel balkt en de geit mekkert.
Het zijn u eenmaal geluiden die inherent zijn aan het dier en aan de natuur. Een haan die kraait hoort daar ook bij, dat doet zo'n beest nu eenmaal. Dat het altijd wat hinder of overlast met zich meebrengt dat dient men te accepteren.
Pas als er sprake is van ernstige hinder of overlast kan men - als er geen oplossing in overleg kan worden gevonden - een civiele procedure starten. De rechter heeft wel eens een ophokplicht voor een voortdurend kraaiende haan opgelegd, gedurende de nachtelijke uren.
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Civiel ?Mofkap schreef:
Nee hoor als klager kun je de gemeente gewoon vragen om handhavend op te treden.
Die kan dan bestuursrechtelijk optreden / de woning aanwijzenals een plaats waar ivm overlast geen dieren mogen worden gehouden. Daarna: dieren in beslag nemen en vernietigen.
Met appelmoes.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast