Regels bij aanhouding
Moderator: Moderatorteam
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Regels bij aanhouding
Ik heb al door de archieven gezocht maar kon helaas niet vinden wat ik zocht, vandaar dat ik de vraag hier stel.
Ik neem aan dat er regels zijn opgesteld waar politieambtenaren zich aan moeten houden bij een aanhouding. Klopt dit? Welke regels zijn dit, waar kan ik ze vinden? En als een politieambtenaar zich hier niet aan houdt, kan hij/zij hier dan op aangesproken worden?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Vriendelijke groet,
Jan
Ik neem aan dat er regels zijn opgesteld waar politieambtenaren zich aan moeten houden bij een aanhouding. Klopt dit? Welke regels zijn dit, waar kan ik ze vinden? En als een politieambtenaar zich hier niet aan houdt, kan hij/zij hier dan op aangesproken worden?
Vriendelijke groet,
Jan
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Bedankt!!foreverblue schreef:Politiewet
Ambtsinstructie
Wetboek van Strafvordering
Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten voor de Mens en Fundamentele Vrijheden
In de bovenstaande wetten/verdragen kun je een hoop terug vinden. De artikelen ga ik niet voorkauwen, maar nu weet je in ieder geval waar je moet zoeken.
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
Het mededelen van de reden van aanhouding hoort er ook bij.
Voogeleiding:
Mededeling van de redenen van aanhouding:
Voogeleiding:
De verdachte, die niet door de officier of hulpofficier zelf is aangehouden, moet worden voorgeleid. Art. 53, derde lid, bepaalt, dat de (lagere) opsporingsambtenaar zorg draagt dat de aangehoudene ten spoedigste voor de officier van justitie of een van diens hulpofficieren wordt geleid. Art. 54, derde lid, legt op de opsporingsambtenaar de verplichting, zorg te dragen dat de verdachte onverwijld voor de officier van justitie of een van diens hulpofficieren wordt geleid. Een wezenlijk verschil tussen de uitdrukkingen ‘ten spoedigste’ en ‘onverwijld’ lijkt ons niet te bestaan. Beide geven aan dat de voorgeleiding zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk is, op de aanhouding moet volgen.
De opsporingsambtenaar moet ‘zorg dragen’ dat de verdachte wordt voorgeleid. Hij hoeft het dus niet zelf te doen, doch mag bijv. als hij zijn post niet verlaten kan, de verdachte aan een andere opsporingsambtenaar overdragen.
Mededeling van de redenen van aanhouding:
Volgens art. 5 lid 2 EVRM moet iedere gearresteerde onverwijld in een taal welke hij verstaat op de hoogte worden gebracht van de redenen van zijn arrestatie en van alle beschuldigingen die tegen hem zijn ingebracht.
Art. 9 lid 2 IVBPR gaat nog wat verder en schrijft voor dat iedere gearresteerde reeds bij zijn arrestatie op de hoogte moet worden gebracht van de redenen van zijn arrestatie en onverwijld op de hoogte moet worden gebracht van de beschuldigingen die tegen hem zijn ingebracht.
Het Wetboek van Strafvordering kent zulk een mededelingsplicht bij aanhouding niet. Pas bij een eventuele inverzekeringstelling is een dergelijke mededeling voorgeschreven. Volgens art. 59 moet in het bevel tot inverzekeringstelling, waarvan de verdachte een afschrift ontvangt, zo nauwkeurig mogelijk het strafbare feit, de grond van de uitvaardiging en de omstandigheden welke tot het aannemen van die grond hebben geleid worden omschreven. Dit betekent echter niet dat de bedoelde mededelingen in andere gevallen achterwege kunnen blijven. Ingevolge art. 93 Grondwet hebben de beide verdragsbepalingen verbindende kracht, zodat zij geldend Nederlands recht zijn. Opsporingsambtenaren zijn dan ook verplicht deze voorschriften na te leven.
Dit betekent dat in beginsel aan iedere aangehoudene bij zijn aanhouding (art. 9 IVBPR gaat voor omdat dit de verste strekking heeft) moet worden medegedeeld waarom hij is aangehouden. Dit moet geschieden in een taal die de aangehoudene verstaat. Hierbij moet niet alleen aan een bepaalde landstaal worden gedacht, maar ook aan de gekozen bewoordingen. Het noemen van een wetsartikel of een juridische kwalificatie zal daarvoor in het algemeen niet voldoende zijn. Er moet de garantie bestaan dat de informatie werkelijk bij de betrokkene is overgekomen. Men zal bijv. niet moeten zeggen: ‘Ik houd u aan op grond van artikel 8 lid 1 WVW 1994’, maar: ‘Ik houd u aan omdat u ervan wordt verdacht zojuist een auto te hebben bestuurd, terwijl u zoveel alcoholhoudende drank genuttigd hebt, dat u niet meer naar behoren kunt rijden’. Niet altijd zal de aanhoudende opsporingsambtenaar overigens zo concreet kunnen zijn. Het kan bijv. ook voorkomen dat hij niet meer kan zeggen dan ‘Ik houd u aan omdat de officier van justitie uw aanhouding en voorgeleiding heeft gelast’. Dat is dan de reden van de aanhouding.
Indien de opsporingsambtenaar die een verdachte aanhoudt diens taal niet spreekt, brengt een redelijke interpretatie mee dat aan art. 9, lid 2, IVBPR is voldaan indien de mededeling bij de voorgeleiding wordt gedaan, mits die voorgeleiding dan onmiddellijk plaats heeft, of, indien een tolk nodig is, zodra daarin is voorzien. Zie in verband hiermee de Richtlijn tolkenbijstand opsporingsonderzoek strafzaken, hierna opgenomen als bijlage JJ.
Volgens de beide verdragsbepalingen moet de aangehoudene voorts onverwijld op de hoogte worden gebracht van de beschuldigingen die tegen hem zijn ingebracht. Dit betekent dat aan de verdachte zo spoedig mogelijk moet worden medegedeeld van welke strafbare feiten hij wordt verdacht. In veel gevallen zal dit samenvallen met het mededelen van de redenen van de aanhouding, maar dat is niet altijd het geval. De aanhoudende opsporingsambtenaar zal vaak niet van alle details op de hoogte zijn en veelal zal nog nader onderzoek, zoals het verhoor van de verdachte zelf en van getuigen, nodig zijn om tot een juiste omschrijving van de ‘beschuldigingen’ te kunnen komen. Ook deze mededeling moet geschieden in een taal die de aangehoudene verstaat.
De wijze waarop de hierboven bedoelde mededelingen moeten worden gedaan is niet aan enige vorm gebonden. De mededelingen kunnen mondeling of schriftelijk worden gedaan.
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Bij elke actie die de politie onderneemt speelt het proportionaliteits- en subsidiariteitsbeginsel een rol. Dat houdt in dat het eventueel gekozen geweldsmiddel in verhouding moet staan tot het te bereiken doel (subsidiariteit), en áls je dan een geweldsmiddel gebruikt, mag je dit niet meer/vaker gebruiken dan nodig is om het doel te bereiken (proportionaliteit). Oftewel, geen vuurwapengebruik als iemand een klein beetje tegenwerkt (subsidiariteit), in dat geval zou je beter voor de wapenstok/pepperspray kunnen kiezen, maar deze moet je dan niet vaker/langer gebruiken dan noodzakelijk (proportionaliteit).
Laatst gewijzigd door foreverblue op 16 apr 2006, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
goeie forever...foreverblue schreef:Bij elke actie die de politie onderneemt speelt het proportionaliteits- en subsidiariteitsbeginsel een rol. Dat houdt in dat het eventueel gekozen geweldsmiddel in verhouding moet staan tot het te bereiken doel (subsidiariteit), en áls je dan een geweldsmiddel gebruikt, mag je dit niet meer/vaker gebruiken dan nodig is om het doel te bereiken. Oftewel, geen 8 klappen met de wapenstok als je het doel ook met 2 slagen kan bereiken.
-
johnn1954 TS
- Infopolitie Gast
-
sunwave TS
- Infopolitie Gast
-
johnn1954 TS
- Infopolitie Gast
Uiteraard, maar dan gaat het in aanleg niet meer over dat fietsen zonder achterlicht..............toch???sunwave schreef:Ligt er aan wie er op de fiets zitjohnn1954 schreef:(vb. fietsen zonder achterlicht, met een AT (laten) 'aanpakken')
Of is er laatst bij de aanhouding van (laten we maar zeggen) 'de 'kennis' van een groot bierbrouwer' ook gewacht tot hij vergat om zijn hand uit te steken op zijn scootertje.......en is ie daar op toen aangehouden?????
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Aanhouding voor een mulderfeit lijkt me nogal lastig 
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Re: Regels bij aanhouding
Dat zijn er zoveel, in zoveel verschillende regelingen, gaat te ver omdat hier nu even op te noemen.Anonymous schreef:Ik heb al door de archieven gezocht maar kon helaas niet vinden wat ik zocht, vandaar dat ik de vraag hier stel.
Vriendelijke groet,
Jan
Als U nu even zegt waar en wanneer er werd aangehouden, voor welke feit, waarom, hoe de aanhouding in zijn werk is gegaan en waarom U denkt dat het is fout gegaan, kan daar een op maat gesneden antwoord op volgen.
Wat U nu vraagt is te vergelijken met: ik heb een broek gekocht en hij bevalt niet. Waar kan ik vinden hoe je een broek maakt en kan ik hem ruilen?
-
Mich TS
- Infopolitie Gast