Tijdens een uitzending van Blik op de weg van een aantal weken geleden viel het mij op dat een verbalisant expliciet informeerde of de bestuurder aan het bellen was met zijn gsm of dat hij de hoorn gebruikte die hoorde bij de in zijn grote Audi ingebouwde carkit.
Als voorbeeld:
Bovenstaande hoorn wordt dus aangesloten op de carkit waarin de mobiele telefoon is geplaatst.
Ik ken de gehele wettekst en omliggende jurispidentie niet, maar aangezien er gesproken wordt over een verbod op het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden, ben ik benieuwd:
Is het rijdend telefoneren met een telefoonhoorn strafbaar of niet?
(Daarbij alleen lettend op het artikel betreffende handsfree telefoneren, er vanuit gaande dat het hanteren van een hoorn niet meer hinder of gevaar oplevert voor overige weggebruikers dan het pratend met medepassagiers eten van een banaan... )
Wat mij betreft gewoon verboden.
De hoorn is namelijk een onderdeel van de telefoon net als de oplaad stekker.
Als ik mijn GSM in de auto wil oplaten moet ik eerst de voedings stekker van de TomTom
er uit trekken ( dat mag want het is geen telefoon ).
Maar dan de voedings kabel van de GSM er in steken mag eigenlijk niet, denk ik.
Peter Kurvers schreef:Wat mij betreft gewoon verboden.
De hoorn is namelijk een onderdeel van de telefoon net als de oplaad stekker.
Als ik mijn GSM in de auto wil oplaten moet ik eerst de voedings stekker van de TomTom
er uit trekken ( dat mag want het is geen telefoon ).
Maar dan de voedings kabel van de GSM er in steken mag eigenlijk niet, denk ik.
Zolang je de telefoon niet vasthoudt, mag dat gewoon. TENZIJ je allerlei moeilijke capriolen moet gaan uithalen en je ogen niet op de weg houdt. Dan zou je voor artikel 5 WVW bekeurd kunnen worden. Maar in principe is het aansluiten van een stekkertje niet strafbaar.
Ik heb een dergelijk verhaal al eens eerder voorbij horen komen... Het schijnt zelfs dat 'inbouwstations' deze truc tegenwoordig toepassen...
Wellicht dat een rechter ergens in Nederland zich hierover heeft uitgelaten... Ik weet echter van niets, maar ik ga toch maar weer een 'zoekslag' maken...
Maar alle hulp is natuurlijk welkom..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Ik heb die aflevering ook gezien. De verbalisant achter het stuur vroeg de motorrijder om te checken "of er een draadje aanhing ja of nee". Toen het antwoord kwam dat het een normale GSM was ging men over tot verbaliseren.
Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens zegt:
Wetstekst
Artikel 61a: mobiele communicatie
Het is degene die een
* motorvoertuig,
* bromfiets of
* gehandicaptenvoertuig
bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
In de nota van toelichting staat vervolgens:
Onder mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten. Hieronder vallen niet de zogenoemde 27MC-bakkies. Deze maken immers geen gebruik van het mobiele telecommunicatienetwerk. Ook apparaten die worden gebruikt ten behoeve van het gesloten netwerkverkeer, zoals mobilofoons van de politie en taxichauffeurs, vallen hier niet onder.
Valt hiermee een dergelijke carkit onder mobiele telefonie? Zeg het maar, het is draadloos vanaf de auto en het maakt gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten. Ik denk dat ik er wel voor zou schrijven, al was het maar om er een proefproces mee uit te lokken.
zijlvaart67 schreef:Ik heb een dergelijk verhaal al eens eerder voorbij horen komen... Het schijnt zelfs dat 'inbouwstations' deze truc tegenwoordig toepassen...
Wellicht dat een rechter ergens in Nederland zich hierover heeft uitgelaten... Ik weet echter van niets, maar ik ga toch maar weer een 'zoekslag' maken...
Even uit mijn hoofd, Koen. Volgens mij spreekt de nota van toelichting over apparaten die bedoeld zijn voor openbare mobiele communicatie. Daar valt (volgens de nota ?? ) niet alleen de GSM onder maar ook de telefoon die met een draad verboden is met een ander deel van de installatie in de auto.
zijlvaart67 schreef:Ik heb een dergelijk verhaal al eens eerder voorbij horen komen... Het schijnt zelfs dat 'inbouwstations' deze truc tegenwoordig toepassen...
Even uit mijn hoofd, Koen. Volgens mij spreekt de nota van toelichting over apparaten die bedoeld zijn voor openbare mobiele communicatie. Daar valt (volgens de nota ?? ) niet alleen de GSM onder maar ook de telefoon die met een draad verboden is met een ander deel van de installatie in de auto.
Als het verboden zou zijn om de hoorn vast te houden omdat deze deel uitmaakt van de mobiele communicatie-keten, dan zou dat dus ook betekenen dat het verboden is om bijvoorbeeld een hands-free "oortje" vast te houden...
Dat lijkt me een onhoudbare zaak?
Zeker als inbouwstations deze hiaat ontdekt hebben, dan lijkt het me dat er al een uitspraak over gekomen moet zijn. Ik ben benieuwd!
Onder mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.
De bedoeling van opneming van onderhavig verbod in het RVV 1990 is om duidelijk te maken dat het rijden met een telefoon in de hand onder alle omstandigheden ongewenst en potentieel gevaarzettend is en daarom niet mag.
Inbouwstations denken wellicht een hiaat gevonden te hebben, maar m.i. is dat onjuist.
Ome Koos vertelde een week of twee geleden op TV dat het bellen middels die hoorn ook verboden was. Nu wil ome Koos er ook wel eens naast kleunen maar in principe denk ik dat hij in dit geval wel gelijk heeft. Met name het argument dat er slechts een hand vrij blijft voor het verrichten van de nodige handelingen lijkt me doorslaggevend.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Ik heb een jaartje of twee geleden een vrachtwagenchauffeur bekeurd met zo'n inbouwtoestel. Hij zei dat het mocht. Ik heb hem letterlijk de wettekst bij het geeltje toegezonden.
Hij "zweerde" mij een proces aan te doen omdat hij ZEKER wist dat HIJ gelijk had. Tot op heden niks meer van gehoord. M.i. valt betreffende telefoon gewoon onder de wettekst en dus strafbaar.