overbelading oprijwagen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

overbelading oprijwagen

Ongelezen bericht door Gast »

Rekensommetje: oprijwagen (mtm 3500 kg) weegt 2400 kg, te vervoeren auto weegt 1150 kg, en de bestuurder weegt 60 kg (wandelende spijker). Totaal dus 3610 kg.

Valt deze combinatie gewoon onder overbelading <10% en komt het dus niet in aanmerking voor een bekeuring, of kan het toch problemen opleveren?
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Voor een oprijwagen met dit gewicht is het B-rijbewijs vlodoende. Bij overbelading, is dus niet alleen het voertuig te zwaar, maar is ook een C-rijbewijs nodig. Als de marges al zo krap zijn, zou ik ook niet blindvaren op het kentekengewicht van de te vervoeren auto. Een volle tank of LPG inbouw kan al voor meer overgewicht zorgen.

Hoe de politie er mee omgaat weet ik niet, niet mijn vakgebied.

j.l.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

rijschoollucassen schreef:Voor een oprijwagen met dit gewicht is het B-rijbewijs vlodoende. Bij overbelading, is dus niet alleen het voertuig te zwaar, maar is ook een C-rijbewijs nodig.
Deze info is niet correct, het blijf een voertuig met een Max. Massa van 3500 KG en dus een "B" voertuig. Voertuigen blijven in dezelfde rijbewijscategorie vallen.

En voor de overbelading, we hebben inderdaad een marge van 10% maar daar moet je niet van uit gaan, je moet er van uit gaan dat het voertuig binnen de toegestane gewichten valt, dan zit je altijd goed!
En ook kunnen de aslasten worden overschreden, daar moet je dan ook even goed op letten.
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Het vorige antwoord ten aanzien van de rijbewijzen is juist: een motorrijtuig dat qua ledige massa vermeerderd met het laadvermogen, niet boven de 3500 kg uitkomt, is een B-rijbewijs voertuig en dat blijft het, ook al kom je na weging van het beladen voertuig boven de 3500 kg uit. Rijbewijzen zijn immers gekoppeld aan de 'papieren massa's'.

Voor de 'overbelading' (correcter is trouwens: 'overschrijding van het laadvermogen', want bij voertuigen met een laadvermogen wordt formeel niet meer gesproken over overbelading) van meer of meer dan de 10% zul je de aanduiding van het toegestane laadvermogen op het kentekenbewijs als uitgangspunt moeten nemen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ok dan had ik dat goed begrepen. Het gaat trouwens om een teruggekeurde vrachtwagen, dus dat met die aslasten zal wel loslopen.

Bedankt voor de reacties.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Die terug gekeurde vrachtauto`s zijn trouwens wel een probleem met de gewichten vind ik.
Ze laten de gewichten wel terug keuren maar de feitelijke laadruimte blijft even groot dus de kans op een overbelading (overschrijding van het laadvermogen :wink: ) is vele malen groter.

Het gebeurd regelmatig dat een kleine vrachtauto een laadvermogen van zo`n 200 kilo heeft terwijl er wel 6 pallets in kunnen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En dan maar helemaal als 'afsluiter' :wink:

Voor aslastoverschrijdingen wordt (in Nederland) een handhavingsmarge van 10% gehanteerd, voor overschrijding van de toegestane maximummassa (danwel de som der aslasten) slechts een marge van 5%.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten