Theorie certificaat

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Lennart TS
Infopolitie Gast

Theorie certificaat

Ongelezen bericht door Lennart »

Vraagje, ik heb gister mijn theorie certificaat gehaald voor rijbewijs B, mag ik met dit certificaat brommer/scooter rijden? Of is dit alleen mogelijk als je je rijbewijs hebt. Ik heb namelijk geen brommercertificaat.

Gr. Lennart
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Je moet in het bezit zijn van een certificaat. Dit zegt art 135 WvW. In art 136 worden de uitzonderingen genoemd.

Alleen een theoriecertificaat is niet voldoende.

Op zich mag het behalen van dat certificaat niet moeilijk zijn natuurlijk gezien het feit dat je je theorie al beheerst ;)
Art. 135 WvW 94

Aan de bestuurder van een bromfiets op de weg dient door een bij ministeriële regeling aangewezen instantie een certificaat te zijn afgegeven, waaruit blijkt dat die bestuurder beschikt over de voor het besturen van bromfietsen vereiste kennis, aan te tonen op bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde wijze.

Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld ter uitvoering van het in het eerste lid bepaalde.

Het certificaat dient te voldoen aan de bij ministeriële regeling vastgestelde eisen inzake inrichting en uitvoering en dient behoorlijk leesbaar te zijn.

Art. 136. WvW 94

Artikel 135 is niet van toepassing op bestuurders van:

bromfietsen, die zich in het internationaal verkeer bevinden;

bromfietsen, aan wie een rijbewijs is afgegeven.

Voor de toepassing van het eerste lid, onderdeel b, wordt onder rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in het buitenland, waarvan de houder in Nederland woonachtig is.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Lennart TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Lennart »

Ok, dus als ik rijbewijs B heb zou ik wel gewoon op een brommer of scooter kunnen rijden?
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Flik »

Ja, inderdaad.
Gesloten