Wie heeft de schuld?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Edwin TS
Infopolitie Gast

Wie heeft de schuld?

Ongelezen bericht door Edwin »

Stel:
's nachts: Een fietser wil links afslaan kijkt over de schouder en wil voorsorteren,
en op dat moment van voorsorteren wordt de fietser aangereden door
een auto zonder verlichting.

Mijn vraag is: wie is hier nu de schuldige
wout TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door wout »

verkeerstechnisch:
Beide, de fietser omdat hij het rechtdoorgaande verkeer niet voor liet gaan en de auto omdat hij bij nacht geen verlichting voerde.

Verzekeringtechnisch: Geen idee. De verzekeraars hebben zoveel regeltjes buiten het RVV en WVW wet om dat hier geen pijl op te trekken is.
De politie zal hierover ook geen uitspraak doen als zij bij een aanrijding komen.
Han1983 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Han1983 »

Wordt de fietser van voor aangereden of van achter??

In ieder geval voert de auto geen verlichting.
Artikel 32 RVV
1. Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers, snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren.

Wordt de fietser van voor aangereden dan is inderdaad het verhaal van rechtdoor gaat voor het geval, maar wordt de fietser van achter aangereden, dan is de auto weer fout.

En als iemand voorsorteert, dan moet je hem rechts inhalen. (maar dit is niet echt van toepassing geloof ik)

Groet Han
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Verzekeringstechnisch geldt dat in principe de automobilist voor minstens 50% aansprakelijk is, aangenomen dat de fietser 14 jaar of ouder is want anders is het 100%. Alleen onder bijzondere omstandigheden zal het minder dan 50% zijn.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Han1983 schreef:En als iemand voorsorteert, dan moet je hem rechts inhalen. (maar dit is niet echt van toepassing geloof ik)
TS geeft aan dat hij wilde gaan voorsorteren en daarom wisselde hij van rijbaan en deed een bijzondere verrichting (of geld dat niet voor fietsers?). In de regel zou de auto dan voorgaan ook al heeft de fietser richting aangegeven en ook goed gekeken.

Dat de auto geen verlichting voert 's nachts is ook heel kwalijk. Ik neem aan dat u uw verlichting wel aan had staan? Als u goed gekeken hebt is het wel duidelijk dat de automobilist fout zat, maar of dat juridisch en verzekeringtechnisch ook zo is moeten beide verzekeringen uitvechten. Daar kunnen wij ook geen uitspraken over doen.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Han1983 TS
Infopolitie Gast

Ben ik het niet mee eens, Stef.

Artikel 17 RVV
1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.

Fietsers zijn ook bestuurders.

Voorsorteren wordt overigens niet verplicht gesteld, hoewel het voorsorteren bij het naar rechts afslaan voortvloeit uit artikel 3 RVV 1990 (bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden), zodat de beoordelingsvrijheid voor bestuurders eigenlijk slechts het al dan niet voorsorteren naar links betreft.
Het tweede lid van artikel 17 bevat de bepaling dat bestuurders een teken moeten geven met hun richtingaanwijzer of met de arm, alvorens af te slaan. Dit voorschrift geldt derhalve niet alleen voor bestuurders van een motorvoertuig, maar ook voor andere bestuurders, zoals (brom)fietsers.

of zit ik nu verkeerd?
En de fietser wisselt toch niet van rijstrook? De fietser zal in deze situatie tegen de linkeras van de weg rijden, tenzij er een voorsorteerstrook is.

Graag uw mening.
Groet Han
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Han1983 schreef: Voorsorteren wordt overigens niet verplicht gesteld, hoewel het voorsorteren bij het naar rechts afslaan voortvloeit uit artikel 3 RVV 1990 (bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden), zodat de beoordelingsvrijheid voor bestuurders eigenlijk slechts het al dan niet voorsorteren naar links betreft.
Wordt wat buiten de vraag van TS, toch reageer ik.

De bewering is pertinent onjuist. De verplichting om voor te sorteren is juist uit het RVV geschrapt voor de gavallen van rechtsaf slaan. Dit is gedaan omdat met name vrachtwagens, bussen en andere combinatie eerst naar links moeten om daarna rechtsaf te slaan. Anders kunnen zij in veel situaties de bocht niet nemen.

Wat de vraag van TS betreft, daar kan ik met de sumiere gegevens geen antwoord op geven. De omstanidgheden, het verkeersgedrag en de situatie zijn onbekend.
Han1983 TS
Infopolitie Gast

Als Mofkap beweert dat die bewering onjuist is, dan moet ik toch even contact opnemen met Stapel en de Koning aangezien het zo in de studieboeken staat...
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Uit de nota van toelichting bij artikel 17:

"Door bijvoorbeeld (brom)fietsers of auto's die zich door te smalle ruimte rechts wringen dan wel een vrachtauto die eerst naar links voorsorteert om vervolgens rechts uit te halen i.v.m. een te krappe bocht."
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

MarcH schreef:Verzekeringstechnisch geldt dat in principe de automobilist voor minstens 50% aansprakelijk is, aangenomen dat de fietser 14 jaar of ouder is want anders is het 100%. Alleen onder bijzondere omstandigheden zal het minder dan 50% zijn.
TS vraagt wie de schuldige is. Naar mijn smaak is dit een vraag op strafrechtelijk gebied. De civielrechtelijke aansprakelijkheid o.g.v. 185 WVW kan/is een andere kwestie en kan helemaal losstaan van de strafrechtelijke vraag.
Han1983 TS
Infopolitie Gast

Mofkap schreef:Uit de nota van toelichting bij artikel 17:

"Door bijvoorbeeld (brom)fietsers of auto's die zich door te smalle ruimte rechts wringen dan wel een vrachtauto die eerst naar links voorsorteert om vervolgens rechts uit te halen i.v.m. een te krappe bocht."
Ok. snap ik, maar volgens mij dwalen we nu af.
Hoe zit het dan met het voorsorteren van een fietser? In dit geval mag de fietser voorsorteren, toch?
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Op grond van het RVV is de fietser niet verplicht tot voorsorteren; hij mag het wel en moet per situatie zelf afwegen welke handeling het veiligst is: wel voorsorteren of juist niet.
Han1983 TS
Infopolitie Gast

beamer schreef:Op grond van het RVV is de fietser niet verplicht tot voorsorteren; hij mag het wel en moet per situatie zelf afwegen welke handeling het veiligst is: wel voorsorteren of juist niet.
Ja dit wist ik,
maar als de fietser op tijd voorsorteert, dan moet een bestuurder de fietser toch voorrang verlenen?
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Han1983 schreef:
beamer schreef:Op grond van het RVV is de fietser niet verplicht tot voorsorteren; hij mag het wel en moet per situatie zelf afwegen welke handeling het veiligst is: wel voorsorteren of juist niet.
Ja dit wist ik,
maar als de fietser op tijd voorsorteert, dan moet een bestuurder de fietser toch voorrang verlenen?
Han, nog even in de boeken duiken. Als de fietser voorsorteert en van voor of achter wordt aangereden, is er geen sprake van voorrang.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Wie heeft de schuld?

Ongelezen bericht door Skipperje »

Edwin schreef:Stel:
's nachts: Een fietser wil links afslaan kijkt over de schouder en wil voorsorteren,
en op dat moment van voorsorteren wordt de fietser aangereden door
een auto zonder verlichting.

Mijn vraag is: wie is hier nu de schuldige
Volgens art 11 Rvv (Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.) is rechts inhalen pas van toepassing als je al voorgesorteerd bent en richting aan hebt gegeven. Uit deze casus blijkt geen van beide.

Piet
Gesloten