Rijbewijs verloren
Moderator: Moderatorteam
-
Gert TS
- Infopolitie Gast
Rijbewijs verloren
Hallo
Ik had een vraag.
Ik ben namelijk mijn rijbewijs verloren. Moet ik nu aangifte doen bij de politie (net als bij je id kaart) of kan ik gewoon naar de gemeente gaan?
Alvast bedankt
Ik had een vraag.
Ik ben namelijk mijn rijbewijs verloren. Moet ik nu aangifte doen bij de politie (net als bij je id kaart) of kan ik gewoon naar de gemeente gaan?
Alvast bedankt
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
-
Gert TS
- Infopolitie Gast
Rijbewijs verloren
Dus als ik het goed begrijp zorgt de politie er alleen voor dat hij in het systeem komt te staan als vermist.
Ik doe dus geen aangifte.
Ik kan dan ook eigenlijk gelijk naar de gemeente toe gaan om een nieuwe te halen want dat scheelt volgens mij weer want mijn oude rijbewijs vervalt toch met mijn nieuwe.
Ik doe dus geen aangifte.
Ik kan dan ook eigenlijk gelijk naar de gemeente toe gaan om een nieuwe te halen want dat scheelt volgens mij weer want mijn oude rijbewijs vervalt toch met mijn nieuwe.
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
-
Gert TS
- Infopolitie Gast
Rijbewijs verloren
Ja ik woon in Den Haag en ik kan het niet vinden op de site van de gemeente.
Weet u toevallig hoe het dan zit want u werkt in Den Haag neem ik aan
Weet u toevallig hoe het dan zit want u werkt in Den Haag neem ik aan
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
Zo moeilijk is het niet. Ff zoeken.
Bron: denhaag.nlNaam
Rijbewijs, vervanging vermist/gestolen rijbewijs
Omschrijving
Iedereen die in Nederland woont en met een motorvoertuig de weg op wil, moet in het bezig zijn van een geldig rijbewijs. De bestuurder moet tenminste 18 jaar oud zijn, de bestuurder van een autobus 21 jaar.
Een rijbewijs heeft een maximale geldigheidsduur van 10 jaar. Het moet dus steeds worden vernieuwd. Is het rijbewijs vermist of gestolen, dan wordt er een vervangend rijbewijs afgegeven dat dezelfde geldigheidsduur heeft als het vermiste of gestolen rijbewijs. Slechts als de geldigheidsduur van het vermiste of gestolen document is verstreken, zal tot vernieuwing van het rijbewijs worden overgegaan.
Identificatieplicht
Vanaf 1 januari 2005 geldt in Nederland een algemene identificatieplicht voor iedereen van 14 jaar en ouder. Het rijbewijs geldt daarvoor als officieel legitimatiebewijs.
Voorwaarden
Als u geen onderdaan bent van een Lid-Staat van de Europese Gemeenschap of een EER-staat (IJsland, Noorwegen en Lichtenstein) kunt alleen een een rijbewijs aanvragen als u in het bezit bent van een geldige verblijfsvergunning. Dit geldt niet als het gaat om vervanging van een nog geldig rijbewijs dat is vermist/gestolen.
Woont u in een andere lidstaat van de EG/EER en is uw Nederlandse rijbewijs vermist of gestolen, dan moet u zich wenden tot de daartoe bevoegde autoriteiten van dat land. Bij uw verzoek om afgifte van een rijbewijs uit dat land moet u een 'Verklaring afgifte rijbewijs' overleggen. Deze verklaring kunt u verkrijgen bij de Dienst Wegverkeer in Veendam (telefoon 0900 - 0739)
Meenemen/meesturen
1. Geldig legitimatiebewijs;
2. Twee identieke, goed gelijkende pasfoto's;
3. Een door u zelf opgestelde 'Verklaring van vermissing' van het rijbewijs (een door de politie opgemaakt proces-verbaal is niet noodzakelijk).
Kosten
Rijbewijs: € 43,75
Vermissingsleges: € 31,96 extra.
Verkrijgbaar bij
* Centrum, Stadsdeelkantoor
* Escamp, Stadsdeelkantoor
* Haagse Hout, Stadsdeelkantoor
* Laak, Stadsdeelkantoor
* Loosduinen, Stadsdeelkantoor
* Leidschenveen/Ypenburg, Stadsdeelkantoor
* Scheveningen, Stadsdeelkantoor
* Segbroek, Stadsdeelkantoor
Levertijd
5 - 15 werkdagen
Let op
Bij verzoek om afgifte van een rijbewijs in verband met verlies of diefstal is telefonisch aanvragen niet mogelijk. De aanvraag en het afhalen van het rijbewijs moet persoonlijk gebeuren.
Een rijbewijs is slechts beperkt geldig als legitimatiebewijs.
Het nieuw af te geven (vervangende) rijbewijs heeft eenzelfde 'geldig tot'-datum als het document dat wordt vermist of dat gestolen is. Alleen als het vermiste of gestolen document is verlopen, kan tot vernieuwing van het rijbewijs worden overgegaan.
Medewerkers van internationale organisaties (en hun familieleden) en personen met een diplomatieke status (en hun familieleden) zijn vrijgesteld van het hebben van een Nederlands rijbewijs. Voor het besturen van een motorvoertuig moeten zij in het bezit zijn van een geldig buitenlands rijbewijs en een door het ministerie van Buitenlandse Zaken afgegeven identiteitsbewijs geprivilegieerden.
Wilt u toch in het bezit komen van een Nederlands rijbewijs en staat u ingeschreven bij de gemeente Den Haag, dan kunt u de aanvraag voor het rijbewijs indienen bij een stadsdeelkantoor. Bent u niet ingeschreven bij de gemeente Den Haag maar bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, dan moet u de aanvraag rechtstreeks indienen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Veendam. Het daarvoor benodigde aanvraagformulier (roze) is verkrijgbaar bij de stadsdeelkantoren.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
-
Politiemedewerker2005 TS
- Infopolitie Gast
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Wel of geen formele aangifte, ik geloof niet dat de topicstarter bij zo'n discussie gebaat is.
Hij wil alleen weten of hij bij de politie op papier moet laten zetten dat hij zijn rijbewijs kwijt is.
Zoals Kale al aangaf verschilt dit per gemeente, dus Gast, even bellen met de gemeente, en je krijgt antwoord hoe jouw gemeente daarmee omgaat.
Hij wil alleen weten of hij bij de politie op papier moet laten zetten dat hij zijn rijbewijs kwijt is.
Zoals Kale al aangaf verschilt dit per gemeente, dus Gast, even bellen met de gemeente, en je krijgt antwoord hoe jouw gemeente daarmee omgaat.