artikel 5 verkeersovertreding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Blokker TS
Infopolitie Gast

artikel 5 verkeersovertreding

Ongelezen bericht door Blokker »

Gisteren ben ik aangehouden ivm een artikel 5 verkeersovertreding.
Wat er gebeurde is dat voor mij 2 auto's reden en een brommer. Dit gezelschap reed nog geen 40 binnen de bebouwde kom. Omdat ik al laat was voor een afspraak met de huisarts heb ik deze ingehaald. Dit gebeurde allemaal ter hoogte van een kruizing naar rechts.
Voor deze aktie ben ik staande gehouden omdat ik een artikel 5 overtreding heb begaan.
Het had een gevaarlijke situatie kunnen opleveren.
Nu vraag ik me af of iemand waar ik ongeveer aan moet denken qua boete.
Ik zie het zelf als een overtreding als het inhalen over een verdrijvingsvlak, of rood licht rijden.
Beide hebben een potentieel gevaar in zich. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Nanc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Nanc »

Tja dat hangt van de situatie af en of je al vaker beboet bent voor overtreding art 5 WVW 94.

Maar er staat max 2 maanden hechtenis, geldboete van max € 2250,- en rijontzegging van max 2 jaar voor. (bij recidive zelfs 4 jaar)

Zo'n vaart zal het niet lopen, zeker bij een eerste keer niet. Ik denk € 250,-. Maar ik kan er zo snel niet iets over terugvinden wat ze over het algemeen geven bij een eerste keer. Zie ook wel vaak vrijspraak. Maar ja, dat hangt dus echt van de situatie af.

Beter niet meer gehaast rijden en gevaar voorkomen!
BLokker TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door BLokker »

Nou gelukkig heb ik nog nooit een boete gehad. En was dit de eerste keer dat ik mij tot zo'n aktie hebben laten verleiden. Maar door de agent kreeg ik echt het gevoel dat ik een misdadiger was.
Ben we wezeloos geschrokken. Is ook een keer en nooit meer.
Nanc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Nanc »

Denk eigenlijk dat € 250,- ook nog aan de hoge kant is. Ik laat het maar aan de experts over op deze site, ben ook wel benieuwd. :?
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Het Openbaar Ministerie heeft voor artikel 5 WVW (voorzover mij bekend) geen beleid opgesteld. Voor elk geval zal dus op basis van de feiten en omstandigheden door de Officier van Justitie via het CJIB een transactie worden aangeboden. Over de hoogte daarvan, valt weinig concreets te zeggen.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Heeft de agent nog concreet gezegd waardoor de gevaarzetting werd veroorzaakt?

Inhalen op een kruispunt is nl gewoon toegestaan en is op zich niet voldoende voor het schrijven van art. 5 WVW.

Het is weliswaar een kapstokartikel, maar niet om gedragingen aan op te hangen die niet zijn verboden.
Blokker TS
Infopolitie Gast

Volgens de agent zouden er fietsers en kinderen zijn geweest die hadden kunnen oversteken.
Deze waren daar omdat de politie daar was en dat interresant was. Die kinderen waren bij hun aan het kijken. Of die nou echt zo snel gingen oversteken is de vraag.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Dus de gevaarzetting werd veroorzaakt door de politie zelf.

Lijkt mij voldoende voor een goed beargumenteerd bezwaarschrift.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Er komen veel meer vragen bij kijken,

Was het een kruising met verkeerslichten, voorrangsweg, gelijkwaardige kruising, etc, etc.

Ben er niet bij geweest maar het lijkt mij b.v. niet echt veilig om in 1 keer 2 auto's en een bromfiets vlak voor een kruising in te gaan halen als u op de kruising voorrang dient te verlenen aan het verkeer dat van rechts komt. U bent nml het overzicht kwijt.

Maar goed is allemaal gissen. Denk dat u zelf wel weet of uw aktie enige gevaarzetting kon opleveren, zo niet teken dan bezwaar aan.

mashi
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Mofkap schreef:Dus de gevaarzetting werd veroorzaakt door de politie zelf.

Erg kort door de bocht met de sumiere informatie die ts geeft vind u ook niet :?

mashi
Blokker TS
Infopolitie Gast

Wij reden op een voorrangsweg. En ja ik ben me bewust dat mijn aktie niet helemaal goed doordacht was. Mijn vraag ging er ook om of zoiets heel zwaar belast werd. Ik weet nog niet eens wat de straf is. Dit gaat namelijk naar justitie.
Het overzicht op die plek is zeer goed. Maar het had kunnen fout gaan en daarom ben ik aangehouden. Ik wil alleen weten wat ik kan verwachten. Of mensen daar ervaring mee hebben.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

mashi schreef:
Mofkap schreef:Dus de gevaarzetting werd veroorzaakt door de politie zelf.

Erg kort door de bocht met de sumiere informatie die ts geeft vind u ook niet :?

mashi
Er was geen bocht. Naar ik begrijp reed TS op een voorrangsweg rechtdoor bij het inhalen ter hoogte van een T- splitsing.

Daar is op zich niets fouts aan, ook niet als er kinderen op de stoep staan of lopen. Gevaarzetting is op geen enkele wijze geconcretiseerd.

Met een degelijke argumentatie is het enkele deelnemen aan het verkeer al goed voor art. 5 als er kinderen op de stoep lopen of staan.

Stel eens dat wachtende voetgangers ineens gaan oversteken bij een verkeerslicht installatie. Hopla. art. 5.

Stel eens dat iemand komende uit de zijweg TS niet voor laat gaan. Hopla art. 5

Zo werkt het toch echt niet. De wetgever en rechtspraak houden geen rekening met mogelijke onvoorziene eventualiteiten, alleen met geconcretiseerde gevaarzetting.

Of het verstandig is op die wijze en op die plaats in te halen is een andere vraag. Dat hangt van de situatie ter plaatse af. Beantwoording van die vraag is echter geen rechtsvraag en valt derhalve niet onder art. 5. Als die situatie goed overzichtelijk is, zoals TS aangeeft, dan zie ik geen bezwaar.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Knap dat u dit allemaal kan produceren bij deze zeer sumiere gegevens, u heeft uw roeping misgelopen...

Alle gekheid op een stokkie, u velt een oordeel wat m.i. niet kan omdat we niet van de hoed en de rand weten.

Ts geeft zelf al een beetje aan dat de aktie niet helemaal goed doordacht was...

Advies geven kan/mag maar stellen dat de gevaarzetting werd veroorzaakt door de politie zelf gaat mij te ver.

dus om kort te gaan. De officier bepaald aan de hand van al dan niet recedive en de mate van gevaarzetting de sanctie en die weten wij dus niet, het zou nml net zo goed kunnen zijn dat TS voor het gerecht dient te verschijnen.

Als ts het niet eens is met het pv welke jegens hem/haar is opgemaakt kan ts in beroep gaan.

Niet meer en niet minder.

gr, Mashi
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Mofkap schreef:
Stel eens dat wachtende voetgangers ineens gaan oversteken bij een verkeerslicht installatie. Hopla. art. 5.

Stel eens dat iemand komende uit de zijweg TS niet voor laat gaan. Hopla art. 5.
Beiden zijn met name genoemd als artikel in het RVV1990 dus zullen zowiezo geen artikel 5 zijn :wink:
Mofkap TS
Infopolitie Gast

mashi schreef:
Mofkap schreef:

Stel eens dat iemand komende uit de zijweg TS niet voor laat gaan. Hopla art. 5.
Beiden zijn met name genoemd als artikel in het RVV1990 dus zullen zowiezo geen artikel 5 zijn :wink:
Ai, foutje. Had ik andere voorbeelden moeten gebruiken. :wink:
Gesloten