Hoi iedereen
Ik heb even een vraag. Ik moet een scriptie schrijven over de politie in de huidige samenleving. Nu heb ik een aantal onderwerpen waar ik weinig informatie over kan vinden.
Misschien weten jullie waar ik deze informatie kan vinden, of beschikken jullie zelf nog over deze informatie.
Het gaat hier dan voornamelijk om de volgende onderwerpen:
- Plaats politie in democratische rechtsstaat
- Rol van politie in integrale veiligheidszorg
- Belang van lokaal georiënteerde politie
Ik heb al veel site's bezocht, en ook de site http://www.politie.nl kan mij geen informatie bieden.
kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke Groet,
Hanneke
informatie m.b.t. diverse onderwerpen
Moderator: Moderatorteam
Weet niet helemaal welke kant je op wil, maar misschien heb je wat aan de volgende boektitels:
- L.W.J.C. Huberts, Paradoxaal politiebestel : burgemeesters, Openbaar Ministerie en politiechefs over de sturing van de politie, Apeldoorn: Politie & Wetenschap 2004
- Monica den Boer, Out of the blue : police perspectives on Europe, governance and accountability, Apeldoorn: Politieacademie 2004 (oratie)
- Robert Reiner, The politics of the police, Oxford: Oxford University Press 2000
- J.M.H. Drayer & J.J.H. Suyver, Politie in de rechtsorde, Zwolle: W.E.J. Tjeenk Willink 2000
- Joachim Kersten, Police powers and accountability in a democratic society : proceedings, Strasbourg: Council of Europe Publishing 2000
Daarnaast zou je kunnen kijken naar titels van de hand van Cyrille Fijnaut.
- L.W.J.C. Huberts, Paradoxaal politiebestel : burgemeesters, Openbaar Ministerie en politiechefs over de sturing van de politie, Apeldoorn: Politie & Wetenschap 2004
- Monica den Boer, Out of the blue : police perspectives on Europe, governance and accountability, Apeldoorn: Politieacademie 2004 (oratie)
- Robert Reiner, The politics of the police, Oxford: Oxford University Press 2000
- J.M.H. Drayer & J.J.H. Suyver, Politie in de rechtsorde, Zwolle: W.E.J. Tjeenk Willink 2000
- Joachim Kersten, Police powers and accountability in a democratic society : proceedings, Strasbourg: Council of Europe Publishing 2000
Daarnaast zou je kunnen kijken naar titels van de hand van Cyrille Fijnaut.
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Boek prijkt ook in mijn kast; wordt op de KMA gebruikt voor het KMAR onderwijs.beamer schreef:Ja, in aanvulling op het bericht van March, inderdaad prof. Fijnaut:
Politie, studies over haar werking en organisatie (Fijnaut, Muller en Rosenthal),
ISBN 9014063326
Daar staat echt van alles in over de vragen die jij hebt.
Voor TS even een samenvatting van het boek opgehaald:
.Kort en bondig gezegd worden in het eerste deel - dat over het politiebestel - niet alleen de verhoudingen tussen politiebestel en staatsbestel enerzijds en de verhoudingen tussen politiediensten en politie-autoriteiten binnen het politiebestel anderzijds behandeld, maar ook vraagstukken die traditioneel niet steeds in dit verband worden besproken: het systeem van de klachtenregelingen en de financiering van het politiewezen. In het tweede deel - over de organisatie en werking van de korpsen - komen aan de ene kant thema's aan bod die heel vertrouwd in de oren klinken zoals interne organisatie en politiemanagement, maar aan de andere kant ook thema's die in het onderzoek heel wat minder aandacht krijgen dan zij eigenlijk verdienen: de aard van de politiecultuur en de rol van de politievakbonden. Het derde deel, dat over bevoegdheden en taakuitoefening, laat heel goed zien welk een verruiming het politiewetenschappelijk onderzoek in de voorbije decennia heeft ondergaan: zijn inhoud blijft niet beperkt tot een juridische bespreking van de taken en bevoegdheden van de politie, maar bestrijkt ook de organisatie van de ordehandhaving, de werking van de opsporing, de uitoefening van de basispolitiezorg, de toepassing van geweldsmiddelen en de problematiek van integriteit en corruptie. En in het vierde en laatste deel wordt een doorkijk geboden op een aantal componenten van de gecompliceerde wereld waarin de politie heden ten dage opereert, zoals de groei van de multiculturele samenleving, de ontwikkeling van het particuliere politiewezen en de Europeanisering van het veiligheidsbeleid
Van dezelfde uitgeverij is er ook een boek over de Krijgsmacht te vinden: (ISBN: 9013011306) dat qua opbouw vergelijkbaar is met het Politieboek.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety