Voorrangsregels alsje de as van de weg al gepasseerd bent
Moderator: Moderatorteam
-
H Botbijl TS
- Infopolitie Gast
Voorrangsregels alsje de as van de weg al gepasseerd bent
Ik heb een aanrijding op een voorranskruising gehad met een voertuig dat van rechts kwam, echter ik was de as van de weg al gepasseerd. Ik werd in de flank aangereden. Dit alles vond plaats in een 30km zone. Doordat de kruising enigzins onoverzichtelijk is.Wie heeft er nu schuld ?
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
De situatie die je schetst, is volkomen onduidelijk. Leg eens uit hoe de situatie er uitziet, waar jij vandaan komt, waar de tegenpartij vandaan komt, hoe het zit met aanwezige bebording e.d.
Schuld is iets, waarover de politie geen uitspraken doet. Wel kan er aangegeven worden of er naar onze mening sprake is van een strafbaar feit, maar op veel meer zul je niet moete nrekenen.
Schuld is iets, waarover de politie geen uitspraken doet. Wel kan er aangegeven worden of er naar onze mening sprake is van een strafbaar feit, maar op veel meer zul je niet moete nrekenen.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Er wordt gesproken over een 30 km-zone en een voorrangskruising. Dat is een combinatie die weinig voorkomt. Vaak zijn kruisingen in 30 km-zones juist kruisingen van gelijkwaardige wegen waarbij verkeer van rechts voorrang heeft.
Als TS met zekerheid weet dat hij op een voorrangsweg reed, sluit ik mij aan bij de mening van Foreverbue
Als TS met zekerheid weet dat hij op een voorrangsweg reed, sluit ik mij aan bij de mening van Foreverbue
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
men in blue TS
- Infopolitie Gast
U reed ook in een 30 km zone. Daar geldt de regel dat verkeer van rechts voor gaat op een gelijkwaardige kruising. Wordt u aangereden door het van rechts komende voertuig zal uw verzekering schade uitkeren aan de van rechts komende bestuurder.
Ook al wordt uw trekhaak nog net geraakt.
Ook al wordt uw trekhaak nog net geraakt.
Laatst gewijzigd door men in blue op 04 apr 2006, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Opmerking 1:
Dat u de as al was gepasseerd doet niet ter zake.
Opmerking 2:
Wie had volgens de regels van de voorrangskruising voorrang: U of de ander.
Opmerking 3:
Dit kan normaal gesproken niet.
In een 30 km zone hoort geen voorrangskruising te liggen, volgens de normale inrichtingseisen.
Heeft U daar toch een aanrijding, dan zou ik de wegbeheerder aansprakelijk stellen en stellen dat U verward werd door de onverwachte aanwezigheid van een voorrangskruising in een 30 km gebied.
Opmerking 4:
Over het algemeen doen de agenten op dit forum geen uitspraak over schuld of strafbaarheid. Omdat zonder het verhaal van de andere kant te hebben gehoord dit niet mogelijk is. Kwestie van ervaring. U hebt geen idee hoe ver visies van betrokkenen uit elkaar kunnen liggen.
Dat u de as al was gepasseerd doet niet ter zake.
Opmerking 2:
Wie had volgens de regels van de voorrangskruising voorrang: U of de ander.
Opmerking 3:
In een 30 km zone hoort geen voorrangskruising te liggen, volgens de normale inrichtingseisen.
Heeft U daar toch een aanrijding, dan zou ik de wegbeheerder aansprakelijk stellen en stellen dat U verward werd door de onverwachte aanwezigheid van een voorrangskruising in een 30 km gebied.
Opmerking 4:
Over het algemeen doen de agenten op dit forum geen uitspraak over schuld of strafbaarheid. Omdat zonder het verhaal van de andere kant te hebben gehoord dit niet mogelijk is. Kwestie van ervaring. U hebt geen idee hoe ver visies van betrokkenen uit elkaar kunnen liggen.
Als ik mij niet vergis zijn het geen eisen maar richtlijnen en mag de wegbeheerder hiervan afwijken. In een dergelijke situatie zou dan alles afhangen van de bebording tp. Staat er duidelijk aangegeven dat TS zich op een voorangsweg bevond, of deze juist benaderd? Of bevond TS zich juist op een voorangsweg en liep deze in een 30km-zone, waardoor een kruising zonder borden automatisch een gelijikwaardige kruising is.mwb schreef:Opmerking 1:
Opmerking 3:
Misschien dat een schets van de situatie met de positie van de borden meer duidelijkheid kan geven in dit verhaal.
Bas