Als eerste wil ik wel eens weten voor wat voor iets je die "paper" moet maken aangezien je toch wel heel diep wil ingaan op de materie die, om het simpel te zeggen, voor de gemiddelde burger toch te ver gaat.
Ik denk dat je toch nog een verkeerd beeld hebt van het verschil tussen controle-en opsporingsbevoegdheden.
Nanc schreef:Sorry dat ik zo door blijf vragen, maar ik probeer op deze manier een beeld te krijgen van de praktijk. Zijn er in jullie ogen situaties die niet meer opgespoord kunnen worden als je geen controlebevoegdheden meer zou hebben en alleen nog maar opsporingsbevoegdheden?
Een gros van de zaken die verboden zijn in de WVW en aanverwante AMVB's vloeien voort uit de controlebevoegdheden.
Gewoon een aantal strafbare zaken die nagenoeg niet mogelijk zijn om op te sporen zonder gebruik te maken van controlebevoegdheden zijn:
- rijden zonder vereiste rijbewijs.
- rijden tijdens ontzegging.
- rijden zonder de vereiste verzekering. (ligt primair in principe bij het RDW)
- rijden zonder geldige APK (idem)
Dit zijn dus van die zaakjes die je voornamelijk aantreft tijdens controlebevoegdheden, die je anders, als je alleen opsporingsbevoegdheden zou hebben, praktisch nooit zou aantreffen, daar er immers een gerede verdenking tegen een persoon zou moeten zijn, oftewel hij zal uit feiten of omstandigheden al verdachte moeten zijn.