Ongeluk met dodelijk afloop

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Carla TS
Infopolitie Gast

Ongeluk met dodelijk afloop

Ongelezen bericht door Carla »

Op 27 dec 2005 is mijn broer in een slip geraakt op de A12. Is 180 graden gedraaid en tot stilstand gekomen. Uitgestapt en gegrepen door een auto, en hij is met ernstig hersenletsel opgenomen, waar hij de volgende dag is aan overleden. De 2 jongens die hem hebben aangereden hebben een verklaring afgelegd op het politiebureau.Ik heb zelf pas het procesverbaal gelezen, en er zitten tegenstrijdige verklarens in. De ene die reed had de avond ervoor wiet gerookt, en de ander waar de auto van was had gedronken. Ik heb gelezen dat degene die reed Art.6 van wegenverkeerswet ten laste word gelegd. Ik heb zelf niks vernomen van wat de politie gedaan heeft met die jongens. Nu zijn wij 3 maanden verder, en mij vraag is worden die jongens door de officier van justitie nog een straf opgelegd?Toen ik het proces verbaal leesde was ik enorm boos en ook verdrietug.Die knapen hebben gewoon gefeest, en mij broer die nu overleden is, was met zijn werk bezig. Ze zijn onverantwoord op de weg geweest, terwijl het die nacht gesneeuwd had. Wie weet hier antwoord op?Krijgen die jongens nog hun straf?
Briges TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Briges »

Ik kan hier helaas geen antwoord op geven, maar de mede forumbezoeker (denk aan agenten) zullen u hier zeker meer over kunnen vertellen.

Ik wens u dan ook veel sterkte toe in deze donkere dagen voor u en uw familie.

ps. Ik denk (weet dus niet zeker) dat u en uw familie zeker nog bericht zullen krijgen van de OVJ, zulke zaken hebben een hoge prioriteit en denk dat men (justitie/politie) bezig is de zaak verder te onderzoeken.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Het is vrij normaal dat na het afronden van een onderzoek de zaak pas veel later voor de rechter komt. De door u genoemde 3 maanden is geen uitzondering, eerder regel. Houd er rekening mee, dat het minimaal een halfjaar duurt voordat een zaak voor de rechter komt.

Indie u wilt weten wanneer de zitting wordt gehouden kunt u contact opnemen met de parketsecretaris van de Officier van Justitie binnen het arrondissement waar het ongval heeft plaatsgevonden.
O.B.P.D. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door O.B.P.D. »

Ten eerste heel veel sterkte want zo'n verlies kan eigenlijk niet goed gemaakt worden, ook niet door een recht zaak.

Even de gang van zaken.

Eerst wordt het dossier opgemaakt, dit bestaat in deze gevallen ook uit een onderzoek van een verkeerstechnisch onderzoek. Uit ervaring weet ik dat dit enkele maanden kan duren voordat zo'n onderzoek is afgerond. Dit is meestal doordat er een select aantal collega's deze onderzoeken doen en dat voor een hele politie regio.

Ook moet je er rekening mee houden dat er een verklaring van de familie opgenomen wordt.

Hierop wordt het dossier verzonden aan het parket, waaronder de pleegplaats valt, en de officier van justitie zal straf vervolging instellen.

In het district waarin ik werk heeft in november 2004 een dodelijke aanrijding plaats gevonden en februari 2006 is de zitting geweest. Dit is niet om je te ontmoedigen maar het gaat in dit soort zaken altijd erg lang duren.

Nogmaals heel veel sterkte
TSp TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TSp »

Vreselijke situatie.

Als u zich registreert en mij een persoonlijk bericht stuurt dan kan ik u enkele adviezen geven.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

In het district waarin ik werk heeft in november 2004 een dodelijke aanrijding plaats gevonden en februari 2006 is de zitting geweest. Dit is niet om je te ontmoedigen maar het gaat in dit soort zaken altijd erg lang duren.
Deze termijn is schandelijk te noemen.

Bij ons in de regio krijgen aanrijdingen met dodelijke afloop voorrang omdat het PV bij ons ook echt zo spoedig mogelijk moet worden ingeleverd.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Carla- TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Carla- »

Alvast bedankt voor de reaktie die ik al gekregen heb. Wat ik zo raar vind is dat wij als familie er niks over horen. Mijn schoonzus heeft tot nu toe ook nog niks gehoord. Het is dat ik zelf in januarie actie heb ondernomen, om bij stichting proces verbaal het verbaal op te vragen. De politie die toen die ochtend erbij was deed voorkomen dat die jongens er helemaal van ontdaan waren. En wij waren toen niet in staat om er verder over te vragen. Wij konden het niet plaatsen hoe hij verongelukt was.Het is wel onstaan door gladheid die nacht, maar als je het verbaal leest over die jongens, die mee werden genomen voor verhoor, lees je toch iets anders. Dat ze die dag ervoor, de ene aan de alchol, en de andere wiet, begin ik steeds meer in te zien hoe het werkelijk die nacht is gebeurd. En dat past beter in het beeld van mijn broer. Hij is door het scharen aan de linkerkant in de berm tot stilstand gekomen, uitgestapt, om te kijken of hij zijn vrachtwagen weer uit deze positie te krijgen, en op dat moment, met zijn rug tegen het verkeer is hij gegrepen door die jongens.Nu staat ook in het verbaal dat er bloed was afgenomen van 1 van die knapen, omdat hij wiet heeft gerookt, maar daar staat de uitslag er niet bij. En het verhaal wat ze vertelde, de ene van wie de auto is, had de auto uitgeleend. en hem later opgehaald, en zijn toen samen naar Utrecht gegaan, het rammelt aan alle kanten die verklaringen van ze. Wat ik ook heb gelezen hier in de info, is dat als de bloedproef positief is van wiet, word de strafmaat hoger. Maar hoe kom ik te weten wat de bloedtest heeft uitgewezen?
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Die uitslag zou ondertussen bkend moeten zijn. Normaal gesproken gaat daar een paar weken overheen vanwege uitgebreide onderzoeken aan de bloedmonsters.

Ik ga er van uit dat de agenten, die de aanrijding hebben behandeld, de uitslag weten. Vraag er eens naar. Of stuur een brief naar de officier van justitie waarin je aangeeft als (in)direct betrokkene op de hoogte gehouden te willen worden van het vervolg van het onderzoek.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Carla,

ik begrijp dat zo'n gebeurtenis vreselijk is voor jouw en je familie. Ik weet dat de emoties daardoor niet los te maken zijn van de realiteit, maar ik wil je toch het volgende meegeven.

Ik wil even in het midden laten of degene, die deze aanrijding veroorzaakt heeft, ook vervolgd of veroordeeld dient te worden voor dit feit, omdat ik de zaak inhoudelijk niet ken. Wat mij opvalt in je vraag, is dat je beide jongens ziet als verantwoordelijke in deze aanrijding. Even uitgaande van jouw vraag/verhaal wil ik dat toch even nuanceren.

Degene die achter het stuur van de auto zit is in eerste aanleg degene die verantwoordelijk is voor het rijgedrag. Degene die als passagier in de auto zit, zal daar niet voor strafrechtelijk aansprakelijk zijn. Als de bestuurder stoffen heeft gebruikt in de zin van artikel 8 lid 1 WVW (o.a. medicijnen of drugs), dan is dit een strafverhogende omstandigheid, als de bestuurder schuldig wordt bevonden aan overtreding van artikel 6 WVW.

Vooropgesteld dat een rechter straks ook tot de conclusie komt dat er sprake is van verwijtbaar gedrag als bedoeld in artikel 6 van de Wegenverkeerswet, zal dit dus een verwijt zijn naar de bestuurder van het voertuig, en niet naar andere inzittende van de auto. Het is niet waarschijnlijk dat dat de passagier van de auto vervolgd zal gaan worden, maar er kunnen zaken hebben plaatsgevonden waardoor de officier van justitie een andere mening is toegedaan.

Als je als nabestaande verder informatie wilt over de afhandeling, de vervolging of de stand van het onderzoek, zul je je moeten wenden tot de officier van justitie. De politie kan en mag ingevolge aanwijzingen afhandeling verkeersongevallen geen nadere uitspraken doen over het verdere afhandelingstraject, dit is voorbehouden aan de officier van justitie.

Ik wens je sterkte
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
TSp TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TSp »

thijeleo schreef:Die uitslag zou ondertussen bkend moeten zijn. Normaal gesproken gaat daar een paar weken overheen vanwege uitgebreide onderzoeken aan de bloedmonsters.

Ik ga er van uit dat de agenten, die de aanrijding hebben behandeld, de uitslag weten. Vraag er eens naar. Of stuur een brief naar de officier van justitie waarin je aangeeft als (in)direct betrokkene op de hoogte gehouden te willen worden van het vervolg van het onderzoek.
Als het om wiet gaat, duurt het vrij lang.

Het NFI had vorig jaar problemen met de vaststelling van alle exacte waarden THC, weet niet hoe het nu gaat?
Wij hebben 5 maanden op de uitslag moeten wachten.

Neem anders ook eens contact op met de betreffende agent die het vreselijke nieuws aan de nabestaanden moest overbrengen, misschien kan deze jullie verder helpen met de zo noodzakelijke nazorg.

Succes en veel sterkte
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door rich »

Dan is er kennelijk wat mis gegaan bij het NFI, kan helaas gebeuren.

Wij zitten om de hoek bij het NFI en ik kan alleen maar zeggen dat wij alle onderzoeken mbt alcohol en drugs redelijk snel terugkrijgen.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Carla TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Carla »

Wat ik nog vergeten ben is dit, de bestuurder die mijn broer heeft aangereden, waar het verbaal is opgemaakt, heeft de politie voorgelezen, maar hij heeft niet ondertekend. Zoals hij in het begin zei, hij wist waarvoor hij werd meegenomen werd, maar hij had wel eens meer met de politie in aanraking geweest. Kan hij zonder dat hij ondertekend vervolgd worden?En is het al niet verdacht, als je zo zeker bent van iets, dan onderteken je lijkt mij. Want dan sta je achter je verhaal.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Of hij zijn verhaal ondertekent of niet is helemaal niet interessant. Het gaat om de bewijsvoering.
Zelfs al komt hij op de rechtszaak met een heel ander verhaal maakt dat allemaal nog niks uit.
Mohaa TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mohaa »

Het klinkt misschien raar Carla maar een verdachte heeft ook rechten.
Hij is namelijk niet verplicht om de waarheid te vertellen sterker nog hij hoeft niet eens wat te vertellen. Dit in tegenstelling tot een getuige of een aangever.
Dus die handtekening maakt dus echt niet uit. De verklaring van de verdachte is er alleen zodat hij/zij zijn kant van het verhaal kan vertellen.

Het gaat hier inderdaad om de bewijs voering denk bijvoorbeeld aan de bevindingen van de agenten ter plaatsen de mensen van het verkeer (die uitgebereid PV opmaken) of het bloedonderzoek.

Ik wens je natuurlijk ook heel veels sterkte in de verwerking. Mijn advies is ook wat de andere vertellen neem contact op met het bureau dat het onderzoek in behandeling heeft of als het dossier al is opgemaakt met justitie zelf.
Bunkertje
Lid
BOA
Roepnaam: BB
Geslacht:

Ongelezen bericht door Bunkertje »

ten eerste wens ik Carla en betrokkenen alle sterkte toe.

Hebben jullie contact gehad met Bureau Slachtofferhulp? Deze instantie zou jullie toch kunnen informeren over de gang van zaken en heeft meestal korte lijnen met Justitie.

gr Bunkertje
Gesloten