Nou, dat bedoelde ik in mijn antwoord ook te zeggen. Ik ben het met je eens, Leo.thijeleo schreef:Echt waar meneer, ik maak regelmatig een foto van mijn auto en kijk, wat toevallig, buurman (gluurman) staat er ook op.....Walter schreef:het is niet toegestaan een camera op de openbare weg of de tuin van een ander te richten. Hier in de parochie is daar onlangs een rechtzaak over geweest. De rechter heeft het wel verboden maar tilde er niet zo zwaar aan, aangezien er niks opgenomen werd. Blijkbaar maakt men dus onderscheid tussen opnemen en alleen kijken. Kortom, het mag dus NIET! Je zult het via een rechtzaak kunnen afdwingen dat het stopt. Kijk ook eens op http://www.cbpweb.nl:D
glurende buurman
Moderator: Moderatorteam
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
De memorie van toelichting zegt er het volgende over:Han1983 schreef:Inderdaad, maar ik vraag me meteen ook iets af. Namelijk: De dader moet het oogmerk hebben om haar bijvoorbeeld angst aan te jagen. Hoe bewijs je dit? Of is het voldoende als het slachtoffer zegt dat ze bang is....?????beamer schreef:Ja, dat is het belagingsartikel. Dat is al eerder genoemd. Ik ga ervan uit dat je hiermee bedoelt dat de handelingen van de glurende buurman hieronder zouden kunnen vallen???Han1983 schreef:Art. 285b strafrecht
1. Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
2. Vervolging vindt niet plaats dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is begaan.
Het oogmerk van de belager moet zijn gericht op een dergelijk doen, niet-doen, dulden of het ontstaan van een emotie zoals vrees.
Han
Vrees aanjagen:
* vrees is een emotie, “die ieder normaal mens onder vergelijkbare omstandigheden ook zou hebbenâ€;
* niet het objectieve effect van de gedraging staat centraal maar de intentie (oogmerk) van de dader.
-
Han1983 TS
- Infopolitie Gast
Zoals ik al zei Beamer is er mijn inziens geen artikel van toepassing (en al helemaal geen 285b) zolang je niet weet met wat voor bedoelingen de buurman "gluurt".beamer schreef:De memorie van toelichting zegt er het volgende over:Vrees aanjagen:
* vrees is een emotie, “die ieder normaal mens onder vergelijkbare omstandigheden ook zou hebbenâ€;
* niet het objectieve effect van de gedraging staat centraal maar de intentie (oogmerk) van de dader.
Overigens, ook het vrees aanjagen met enkel en alleen kijken wordt al een heel moeilijke.... Overigens, helaas voor TS, want ik begrijp het probleem dus wel.
-
engel2677 TS
- Infopolitie Gast
Het is een huurwoning van de gemeente waar mijn buurman zelf bij werkt. Mijn vriend zijn broer heeft eerst in dit huis gewoond (ca. 10 jaar geleden) en toen begluurde hij diens vrouw ook al. Als mijn vriend zijn zus hier kwam om schoon te maken toen ik nog geen verkering met hem had, werd die ook begluurt. Mijn vriend zijn dochter mag niet in onze eigen tuin spelen van hem, want daar hebben zijn duiven last van. Het kind durft ook niet eens meer achterom thuis te komen uit school. Sigarettenpeuken gooit hij over de schutting heen. We hebben al een brief van de gemeente op de mat gehad, dat onze honden geen overlast mogen veroorzaken, dat mijn vriend zijn motor niet in de brandgang mag starten (heeft hij nog nooit gedaan), dat mijn vriend ook niet aan zijn motor mag sleutelen (heeft een keer in de tuin een koplamp vervangen), en dat we geen stankoverlast mogen veroorzaken. Het was de laatste waarschuwing want anders moesten we het huis uit. We zitten in een lastig parket, want we hielden en houden ons altijd netjes aan de regels, maar ik ben bang dat als ik het bij de wijkagent aankaart en die gaat met hem praten of wat dat we alsnog het huis kwijt zijn. We kunnen niet verhuizen want dat kunnen we ons niet financieel veroorloven. Heb het gevoel met de rug tegen de muur te staan. Is het een oplossing dan foto's te nemen en daarmee naar de wijkagent te gaan en dan eventueel ook naar zijn werk en te vertellen dat die klachten van hem nergens op slaan. Zijn zus woont aan de andere kant naast ons en heeft hem in al zijn klachten gesteunt vandaar die brief.
-
lady TS
- Infopolitie Gast
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
-
O.B.P.D. TS
- Infopolitie Gast
Hoi
Is dit art. uit zomaar een APV niet van toepassing???
ARTIKEL 2.4.13
Bespieden van personen
1. Het is verboden zich in de nabijheid van een persoon dan wel een gebouw, woonwagen of woonschip op te houden met de kennelijke bedoeling deze persoon dan wel een zich in dit gebouw, deze woonwagen of dit woonschip bevindende persoon, te bespieden.
2. Het is verboden door middel van een verrekijker een zich in een gebouw, woonwagen of woonschip bevindende persoon te bespieden.
Het betreft wel de buurman maar toch zou het van toepassing kunnen zijn en is er weer een stok om mee te kunnen slaan.
Groeten Gummie
Is dit art. uit zomaar een APV niet van toepassing???
ARTIKEL 2.4.13
Bespieden van personen
1. Het is verboden zich in de nabijheid van een persoon dan wel een gebouw, woonwagen of woonschip op te houden met de kennelijke bedoeling deze persoon dan wel een zich in dit gebouw, deze woonwagen of dit woonschip bevindende persoon, te bespieden.
2. Het is verboden door middel van een verrekijker een zich in een gebouw, woonwagen of woonschip bevindende persoon te bespieden.
Het betreft wel de buurman maar toch zou het van toepassing kunnen zijn en is er weer een stok om mee te kunnen slaan.
Groeten Gummie