glurende buurman
Moderator: Moderatorteam
-
engel2677 TS
- Infopolitie Gast
glurende buurman
Mijn buurman gluurt zodra ik alleen thuis ben. Of hij gaat heel brutaal over de schutting heenkijken mijn kamer in. Of hij doet het via het duivenhok dat hij heeft zodat ik het niet meteen in de gaten hebt en mijn honden niet aanslaan, zodat ik dan de gordijnen dicht doe. Ik heb geen zin om dag en nacht de gordijnen dicht te houden. Dus wat zijn mijn rechten en wat kan ik doen. Ik heb hem er al op aangesproken, maar hij reageert dan totaal niet.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Hoe heb je hem aangesproken en wat heb je gezegd?
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
lady TS
- Infopolitie Gast
-
engel2677 TS
- Infopolitie Gast
glurende buurman
Mijn buurman heeft een vrouw, maar daar kunnen we niet echt goed mee opschieten. Die gaat al naar de woningbouw als mijn honden blaffen, al blaft hun hond de hele dag. Ik heb tegen de buurman gezegd terwijl hij aan het gluren was. Buurman zie je het goed, ik hou niet zo van dat gegluur. Hij zegt mijn vriend ook nooit gedag alleen mij als ik alleen ben. Dan is het dag buurvrouw, maar dan op een hele rare intonatie.
-
engel2577 TS
- Infopolitie Gast
glurende buurman
Mijn vriends broer heeft er gewoont en toen begluurde hij mijn schoonzusje ook al. Die hebben er toen ook al wat van gezegt, maar het heeft totaal geen nut. Zijn andere buurvrouw (die woonde alleen) die is ervoor verhuist.
Of het strafbaar is weet ik zo niet precies. Ik kan me voorstellen dat het hinderlijk is en mogelijk onder stalking zou kunnen vallen.
Soms is de aanval de beste verdediging.
Misschien kun je hem min of meer een koekje van eigen deeg geven.
Elke keer dat jij ziet dat hij je begluurt maak je daar een foto van.
Lijkt me heel vervelend voor hem en je doet niks strafbaars.
Soms is de aanval de beste verdediging.
Misschien kun je hem min of meer een koekje van eigen deeg geven.
Elke keer dat jij ziet dat hij je begluurt maak je daar een foto van.
Lijkt me heel vervelend voor hem en je doet niks strafbaars.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
het is niet toegestaan een camera op de openbare weg of de tuin van een ander te richten. Hier in de parochie is daar onlangs een rechtzaak over geweest. De rechter heeft het wel verboden maar tilde er niet zo zwaar aan, aangezien er niks opgenomen werd. Blijkbaar maakt men dus onderscheid tussen opnemen en alleen kijken. Kortom, het mag dus NIET! Je zult het via een rechtzaak kunnen afdwingen dat het stopt. Kijk ook eens op http://www.cbpweb.nl
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
Walter, ik ga ervan uit dat je het hier over een permanente opstelling hebt, maar als je nu vanuit je woonkamer een foto maakt van die glurende buurman, zou dat dan niet zijn toegestaan of een strafbaar feit opleveren? Ik durf het te betwijfelenWalter schreef:het is niet toegestaan een camera op de openbare weg of de tuin van een ander te richten. Hier in de parochie is daar onlangs een rechtzaak over geweest. De rechter heeft het wel verboden maar tilde er niet zo zwaar aan, aangezien er niks opgenomen werd. Blijkbaar maakt men dus onderscheid tussen opnemen en alleen kijken. Kortom, het mag dus NIET! Je zult het via een rechtzaak kunnen afdwingen dat het stopt. Kijk ook eens op http://www.cbpweb.nl
-
Han1983 TS
- Infopolitie Gast
Art. 285b strafrecht
1. Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
2. Vervolging vindt niet plaats dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is begaan.
Het oogmerk van de belager moet zijn gericht op een dergelijk doen, niet-doen, dulden of het ontstaan van een emotie zoals vrees.
Han
1. Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
2. Vervolging vindt niet plaats dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is begaan.
Het oogmerk van de belager moet zijn gericht op een dergelijk doen, niet-doen, dulden of het ontstaan van een emotie zoals vrees.
Han
-
beamer TS
- Infopolitie Gast
Ja, dat is het belagingsartikel. Dat is al eerder genoemd. Ik ga ervan uit dat je hiermee bedoelt dat de handelingen van de glurende buurman hieronder zouden kunnen vallen???Han1983 schreef:Art. 285b strafrecht
Han
-
Han1983 TS
- Infopolitie Gast
Inderdaad, maar ik vraag me meteen ook iets af. Namelijk: De dader moet het oogmerk hebben om haar bijvoorbeeld angst aan te jagen. Hoe bewijs je dit? Of is het voldoende als het slachtoffer zegt dat ze bang is....?????beamer schreef:Ja, dat is het belagingsartikel. Dat is al eerder genoemd. Ik ga ervan uit dat je hiermee bedoelt dat de handelingen van de glurende buurman hieronder zouden kunnen vallen???Han1983 schreef:Art. 285b strafrecht
Han
Belaging of stalking hoe u het wilt noemen is een redelijk nieuw wetsartikel. Bij belaging is het belangrijk dat iemand het stelselmatige kan bewijzen. Alleen het feit dat de klager steeds e.e.a. ziet is niet voldoende.
Denk dat het in deze belangrijk is om eens met de wijkagent rond de tafel te gaan zitten om te zorgen dat e.e.a. kontinu gemeld gaat worden en goed op papier wordt toevertrouwd. Misschien dat de wijkagent is een goed gesprek moet hebben met deze pervert in het bijzijn van zijn vrouw.
Je kan je overigens afvragen of het doen van de klacht een oplossing is? Is het de huursector? dan er zijn ook andere wegen, die van het bestuursrechtelijke. Laat u informeren door de wijkagent, die ook zijn/haar kontakten bij de woningbouwvereniging heeft.
Mashi
Denk dat het in deze belangrijk is om eens met de wijkagent rond de tafel te gaan zitten om te zorgen dat e.e.a. kontinu gemeld gaat worden en goed op papier wordt toevertrouwd. Misschien dat de wijkagent is een goed gesprek moet hebben met deze pervert in het bijzijn van zijn vrouw.
Je kan je overigens afvragen of het doen van de klacht een oplossing is? Is het de huursector? dan er zijn ook andere wegen, die van het bestuursrechtelijke. Laat u informeren door de wijkagent, die ook zijn/haar kontakten bij de woningbouwvereniging heeft.
Mashi
Persoonlijk denk ik niet dat 285b van toepassing is. Immers, de man heeft kennelijk niet het oogmerk om...(etc.) Dit maakt het ook zo verschrikkelijk moeilijk denk ik, immers, wat is het doel van de man om te gluren?
Misschien vreemd voorbeeld, maar als je bijvoorbeeld topless in de tuin zou liggen zonnen dan kan ik me er nog wel wat bij voorstellen, maar dat is hier in het geheel niet aan de orde. Overigens, ook dan zou 285b mijn inziens niet opgaan als de buurman alleen maar kijkt "om het kijken".
Blijft een moeilijk (en eigenlijk ook een vreemd verhaal, wat dus NIET wil zeggen dat ik het niet geloof!!!) verhaal....
Misschien vreemd voorbeeld, maar als je bijvoorbeeld topless in de tuin zou liggen zonnen dan kan ik me er nog wel wat bij voorstellen, maar dat is hier in het geheel niet aan de orde. Overigens, ook dan zou 285b mijn inziens niet opgaan als de buurman alleen maar kijkt "om het kijken".
Blijft een moeilijk (en eigenlijk ook een vreemd verhaal, wat dus NIET wil zeggen dat ik het niet geloof!!!) verhaal....
Echt waar meneer, ik maak regelmatig een foto van mijn auto en kijk, wat toevallig, buurman (gluurman) staat er ook op.....Walter schreef:het is niet toegestaan een camera op de openbare weg of de tuin van een ander te richten. Hier in de parochie is daar onlangs een rechtzaak over geweest. De rechter heeft het wel verboden maar tilde er niet zo zwaar aan, aangezien er niks opgenomen werd. Blijkbaar maakt men dus onderscheid tussen opnemen en alleen kijken. Kortom, het mag dus NIET! Je zult het via een rechtzaak kunnen afdwingen dat het stopt. Kijk ook eens op http://www.cbpweb.nl