Zwaailampen op eigen terrein
Moderator: Moderatorteam
-
Licht S TS
- Infopolitie Gast
Zwaailampen op eigen terrein
Als importeur van autoverlichting krijgen wij nogal veel vragen over wettelijke bepalingen, onterechte of terechte boetes en dergelijke. Het is dan mijn taak om deze vragen te beantwoorden. Dat doe ik al een tijdje, dus ik weet al het een en ander van de wetgeving, maar soms komt er toch een vraag waarop ik het antwoord schuldig moet blijven. Zoals deze bijvoorbeeld:
Afgelopen donderdag belde een man uit Friesland. Hij heeft een bedrijf dat aan beide zijden van een doorgaande weg is gevestigd. Zijn bedrijfsvoertuigen steken regelmatig de weg over en zijn voorzien van oranje zwaailampen. Nu heeft hij van een agent te horen gekregen dat hij die lampen mag gebruiken op het moment dat hij de weg oversteekt, maar niet als de voertuigen op het eigen terrein rondrijden.
Dat van dat stukje openbare weg begrijp ik. Maar ik heb nergens kunnen vinden dat het verboden is oranje zwaailampen op eigen terrein te gebruiken?
Afgelopen donderdag belde een man uit Friesland. Hij heeft een bedrijf dat aan beide zijden van een doorgaande weg is gevestigd. Zijn bedrijfsvoertuigen steken regelmatig de weg over en zijn voorzien van oranje zwaailampen. Nu heeft hij van een agent te horen gekregen dat hij die lampen mag gebruiken op het moment dat hij de weg oversteekt, maar niet als de voertuigen op het eigen terrein rondrijden.
Dat van dat stukje openbare weg begrijp ik. Maar ik heb nergens kunnen vinden dat het verboden is oranje zwaailampen op eigen terrein te gebruiken?
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
Ik denk dat de agent doelde op artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
Oranje zwaailampen geven het signaal aan het overige verkeer: "kijk uit, er is hier iets bijzonders/gevaarlijks aan de hand"
Op het moment dat zo'n zwaailamp in de buurt van de weg te zien is, maar er geen gevaar voor het overige verkeer is, wordt het overige verkeer mogelijk in gevaar gebracht door de zwaailamp.
Een beetje rare zin, moor goed.
Artikel 5 kan ook overtreden worden vanaf een eigen afgesloten terrein. Het gaat er om dat het strafbaar is om iets te doen wat gevaar voor het overige verkeer kan veroorzaken.
Oranje zwaailampen geven het signaal aan het overige verkeer: "kijk uit, er is hier iets bijzonders/gevaarlijks aan de hand"
Op het moment dat zo'n zwaailamp in de buurt van de weg te zien is, maar er geen gevaar voor het overige verkeer is, wordt het overige verkeer mogelijk in gevaar gebracht door de zwaailamp.
Een beetje rare zin, moor goed.
Artikel 5 kan ook overtreden worden vanaf een eigen afgesloten terrein. Het gaat er om dat het strafbaar is om iets te doen wat gevaar voor het overige verkeer kan veroorzaken.
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
-
Licht S TS
- Infopolitie Gast
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
Dat vind ik in het algemeen gezegd wel een beetje kort door de bocht.foreverblue schreef:Kortom: geen enkel probleem.
Art. 5 blijft gewoon van toepassing. Maar als het vanaf de weg niet zichtbaar is, is er inderdaad op eigen afgesloten terrein geen enkel beletsel om zwaailampen te voeren.
WVW art. 5 schreef:Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
Ja, wanneer geldt art. 5?
Als de hoeveelheid zwaailampen op een eigen terrein een verwarrende of hinderende situatie oplevert voor verkeer op de weg, dan wel.
Het zelfde als bijvoorbeeld rook of bouwlampen het zicht op de weg moeilijk maken. Denk aan de rookpotten van defensie.
Dus als het vanaf de weg niet te zien is, weet je zeker dat het geen gevaar oplevert.
Als de hoeveelheid zwaailampen op een eigen terrein een verwarrende of hinderende situatie oplevert voor verkeer op de weg, dan wel.
Het zelfde als bijvoorbeeld rook of bouwlampen het zicht op de weg moeilijk maken. Denk aan de rookpotten van defensie.
Dus als het vanaf de weg niet te zien is, weet je zeker dat het geen gevaar oplevert.
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik deel je standpunt niet. Artikel 5 WVW blijft natuurlijk van kracht, maar volgens mij is het zo dat oranje zwaailampen ervoor zijn om de gevaarzetting te beperken. En uiteraard, als het een hele kermis wordt van zwaailampen kan ik me er iets bij voorstellen. Maar ik kan me moeilijk voorstellen er gevaar onstaat voor het doorgaande verkeer, door toedoen van een paar oranje zwaailampen. Ik zou in ieder geval niet naar artikel 5 WVW neigen, maar zoals altijd zal het aan de situatie liggen.rfo00457 schreef:Ja, wanneer geldt art. 5?
Voorwaarde is natuurlijk wel, dat een en ander vanaf de openbare weg zichtbaar moet zijn en dat de bestuurder de redelijke verwachting kan hebben, dat die zwaailichten met een gevaarszetting op de weg te maken hebben.
Als er heftrucks met zwaailichten 30 meter van de weg rijden, lijkt er mij geen sprake van een mogelijke gevaarzetting op de weg.
Als er heftrucks met zwaailichten 30 meter van de weg rijden, lijkt er mij geen sprake van een mogelijke gevaarzetting op de weg.
-
O.B.P.D. TS
- Infopolitie Gast
-
sleepy hunter TS
- Infopolitie Gast
Wie het weet mag het zeggen.Een tijdje geleden heb ik ook een vraag gesteld over het gebruik van zwaailichten( oranje) op de openbare weg.Dit was naar aanleiding dat wij ze gebruiken bij de rallysport en toen werd mij verteld dat het niet was toe gestaan.Ondanks dat wij in het donker langs de weg bezich waren en ze dus gebruikte voor onze veiligheid en om mede weggebruikers te laten weten dat er iets aan de hand was.
Dus ik zit vol verwachten te wachten hoe dit nu afloopt.
Mag het nu wel of toch niet?
sander
Dus ik zit vol verwachten te wachten hoe dit nu afloopt.
Mag het nu wel of toch niet?
sander
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Artikel 30, spreekt over nader aan tegeven werkzaamheden en nader aan te geven omstandigheden. De strekking daarvan wordt door de minister vastgesteld. De regeling heb ik niet voorhanden, maar het gebruik van (oranje) zwaailichten op de openbare weg is dus niet zondermeer toegestaan.In het voorbeeld van TS, moet mogelijk bij het oversteken van de weg de lamp misschien zelfs worden uitgezet!
Gebruik van deze lichten op eigen terrein lijkt mij inderdaad een art. 5 aangelegenheid. Zolang de lamp ook maar van uit de verte te zien is, trekt deze de aandacht, waardoor gevaar en/of hinder zou kunnen ontstaan. En dan is "zou kunnen" een heel ruim en lastig begrip. Hier in de omgeving zie je af en toe boeren midden in het land ploegen. In het donker zou hierdoor een automobilist zich kunnen verkijken in het verloop van de weg. Wordt denk ik een heel moeilijk verhaal.
j.l.
Gebruik van deze lichten op eigen terrein lijkt mij inderdaad een art. 5 aangelegenheid. Zolang de lamp ook maar van uit de verte te zien is, trekt deze de aandacht, waardoor gevaar en/of hinder zou kunnen ontstaan. En dan is "zou kunnen" een heel ruim en lastig begrip. Hier in de omgeving zie je af en toe boeren midden in het land ploegen. In het donker zou hierdoor een automobilist zich kunnen verkijken in het verloop van de weg. Wordt denk ik een heel moeilijk verhaal.
j.l.