Ben ik nu wel of niet onderheven aan de nieuwe regelgeving m.b.t. gewijzigde alcoholgehalte voor jongeren? (ik noem het maar even zo om misverstanden te voorkomen)
Op http://www.infopolitie.nl/verkeer/diverse/alcohol.php staat het volgende:
Artikel 8 lid 3 (nieuw per 01-01-2006)
In afwijking van het tweede lid is het de bestuurder van een motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs is vereist,
indien sedert de datum waarop aan hem voor de eerste maal een rijbewijs is afgegeven nog geen vijf jaren zijn verstreken en de eerste afgifte van het rijbewijs op of na 30 maart 2002 heeft plaatsgevonden,
verboden dat motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:
a. het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 88 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel
b. het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,2 milligram per milliliter bloed.
en het volgende stukje:
Vanaf 1 januari 2006 gelden er strengere regels voor alcohol in het verkeer. Deze nieuwe regel gaat gelden voor de zogenaamde beginnende bestuurder en voor alle brom- en snorfietsers tot 24 jaar.
Ik heb m'n eerste rijbewijs gehaald in augustus 2001 en ben hierdoor geen beginnend bestuurder.
Kanttekening: ik zal nooit met alcohol achter het stuur kruipen, maar ik ben gewoon benieuwd of ik ook aan de nieuwe regel gebonden ben...
Nee je bent hier niet aan verbonden.....alleen bestuurders die op of na 30 maart 2002 hun rijbewijs hebben gehaald zijn gebonden aan de maximale grens van 0,2 promille ..........overige bestuurders die dus voor 30 maart 2002 hun rijbewijs hebben gehaald geld nog een maximum van 0,5 promille
Ja dat van die bromfietser zie ik nu ook staan. Had hier niet naar gekeken omdat ik nooit brommer rijdt. Ik hou het bij de auto en motor
Ook krommer dan een banaan!
Mag ik met de brommer/snorfiets slechts 88 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht hebnnen, terwijl ik in de auto/ op de motor met 220 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht rond mag rijden
Klopt deze redenatie? Ik ben op dit moment 22 jaar jong.
De regel mbt bromfietsers is natuurlijk ingevoerd vanwege het feit dat dit (voorlopig) nog even zonder rijbewijs mag... Daarom moest men 'iets' verzinnen en heeft men de 'kritische leeftijd' van 24 jaar maar als grens genomen...
Overigens is straks ook hiervoor een rijbewijs vereist en dan zal deze regel zondermeer weer komen te vervallen...zie het maar als een 'tijdelijke noodoplossing'...
Het rare is dan wel weer dat voor een tractor die op de openbare weg rijdt, nog immer de 220 ug/l blijft gelden, ook als BB en voor bestuurder jonger dan 24 jaar...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'