Als ik op de spitsstrook rij en ik wil b.v. een vrachtwagen inhalen dan moet ik over de doorgetrokken streep en weer terug over de streep (A50 Apeldoorn-Arnhem) mag dit ?
Of moet ik gewoon op de strook blijven tot hij weer onderbroken wordt?
spitsstrook
Moderator: Moderatorteam
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Als de situatie is zoal u deze hierboven ziet, dan heeft u te maken met bord C 23-01. Bij dit bord horen de volgde bepalingen.

Kortom door het plaatsen van het bord en het actief zijn van de spitstrook mag u de doorgetrokken streep naar links en rechts overschrijden!Toepassing
Voor de aanduiding van spitsstroken zijn specifieke borden in het RVV-1990 opgenomen:
- bord C23-01: dit bord wordt toegepast op bepaalde trajecten om aan te geven dat daar de vluchtstrook in verband met grote drukte is opengesteld als spitsstrook;
- bord C23-02: dit bord wordt uitsluitend gebruikt om aan te geven dat een geopende spitsstrook dient te worden ontruimd;
- bord C23-03: dit bord wordt gebruikt om het einde van de spitsstrook aan te geven.
De borden regelen in juridische zin het gebruik van de vluchtstrook als tijdelijke rijstrook en bepalen daarbij de status van de doorgetrokken streep tussen de vluchtstrook en de rechter rijstrook. Deze streep mag uitsluitend worden overschreden bij aanwezigheid van bord C23-01 (art. 76 RVV 1990).Buiten de perioden van openstelling van de spitsstrook worden geen aanduidingen gegeven en zijn de borden C23-01, C23-02 en C23-03 dus niet zichtbaar. De borden worden als wisselbord uitgevoerd en staan rechts van de rijbaan. Eventueel kan een elektronische uitvoering worden toegepast. Aangezien een combinatie van afbeelding C23-02 en C23-03 niet in één dwarsprofiel voorkomt, kan een wisselbord worden toegepast met de afbeeldingen C23-01, C23-02 en een blanco stand dan wel een wisselbord met de afbeelding C23-03 en een blanco stand.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- rijschoollucassen
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
- ThunderSTreak
- Geslacht:
-