gebruik busstrook

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Nibbie TS
Infopolitie Gast

gebruik busstrook

Ongelezen bericht door Nibbie »

In art. 81 RVV staat dat het niet is toegestaan gebruik te maken van een busstrook anders dan met lijnbus of autobus. Nu kregen wij een bekeuring binnen dat mijn man met de taxi dus onterecht gebruik heeft gemaakt van de busstrook. Hij heeft de strook gebruikt om ong. 200 meter verderop de voorsorteerstrook (rechtsaf)naar de snelweg op te gaan. Dit om het achteropkomende/rechtdoorgaande verkeer niet onnodig op te houden en dus plaats te maken en zo het verkeer achter hem sneller te laten doorstromen. Er was op dat geen bus die gebruik maakte van de strook en dus was er voor wat dat betreft geen sprake van gevaar of hinder.
Volgens hem mag dit WEL, maar als dat zo is, waar staat dat dan ? Wij komen er niet uit... kost toch even 75 euri.. :cry:
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Daar kunnen we heel kort in zijn: het mag niet. Tenzij de gemeente daar vrijstelling voor heeft verleend. Waarschijnlijk is dit niet het geval, anders zou uw man daar wel van op de hoogte zijn, mag ik aannemen. De bekeuring is dan ook terecht, voor zover ik dat vanaf hier kan beoordelen.
Laatst gewijzigd door foreverblue op 29 mar 2006, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Uw man is als taxi-chauffeur, net als elke ander verkeersdeelnemer, gebonden aan de WVW en de RVV. Ook voor hem geldt dat hij geen gebruik mag maken van delen van de weg die voor hem zijn afgesloten. Tenzij.........

...hij voor zijn werkzaamheden als taxichauffeur een vrijstelling heeft van bepaalde gesloten verklaringen (dus ook specifiek voor RVV art 81) De wegbeheerder (veelal de gemeente) kan een dergelijke vrijstelling geven. Uw man zal, wil hij deze sanctie aanvechten een dergelijke vrijstelling moeten kunnen overleggen.

Een ander optie is dat de wegbeheerder deze vrijstelling reeds verleent bij het inrichten van de weg en de gesloten verklaring van bepaalde delen opheft voor specifieke doelgroepen door het plaatsen van onderborden bij verkeersborden (in dit geval een tekst als: "m.u.v taxi's")

In alle ander gevallen heeft u gelijk en niet uw man :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Josan TS
Infopolitie Gast

Re: gebruik busstrook

Ongelezen bericht door Josan »

Nibbie schreef:In art. 81 RVV staat dat het niet is toegestaan gebruik te maken van een busstrook anders dan met lijnbus of autobus.
Het antwoord wordt al gegeven? Dan toch nog de vraag stellen!
Nibbie TS
Infopolitie Gast

busstrook

Ongelezen bericht door Nibbie »

Voor wat betreft de opmerking van de laatste schrijver ; het was mij inderdaad wel duidelijk, maar probeer zelf maar eens een chauffeur/man te overtuigen van het feit dat hij ook wel eens ongelijk heeft ! De eerste twee reacties daar had ik wel wat aan...allebei hartelijk bedankt. :D
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: busstrook

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Nibbie schreef:Voor wat betreft de opmerking van de laatste schrijver ; het was mij inderdaad wel duidelijk, maar probeer zelf maar eens een chauffeur/man te overtuigen van het feit dat hij ook wel eens ongelijk heeft ! De eerste twee reacties daar had ik wel wat aan...allebei hartelijk bedankt. :D

Nogmaals, aan deze regel ontleent u naar mijn mening de meeste rechten voor de juistheid van uw argument:
In alle ander gevallen heeft u gelijk en niet uw man :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten